• 1
  • 2
2022-11-01, 22:18
Medlem
Så man kommer alltså inte längre få kontanter när man pantar. Våra kontanter/sedlar och mynt som man har då? Är det ett måste att man skall föra in det i banken. Man har inte längre rätt att ha dem kvar i princip?

Hemlösa och allmänt fattiga människor som pantburkar och flaskor, som kanske inte har bankkort eller med i något bank överhuvudtaget? Vad händer med dem stackarna?

Har vi som medborgare alltså ingen talan om detta. Ingen rätt att rösta ett nej till detta? Det skall bara ske? Sedlar och mynt skall försvinna. Om man har sedlar och mynt hemma, är det bästa att föra in det i banken, annars blir de ''värdelösa''.

Fy fan vad tragiskt..Jag hoppas att jag har helt fel.

https://handelsradet.se/app/uploads/...ng-2018_12.pdf

Citat:
När blir den svenska
handeln kontantlös?
Den 24 mars 2023 är det
datum, enligt studiens
beräkningar, då kontanter
inte längre är ekonomiskt
motiverat och därmed inte
längre har någon viktig roll för det
svenska betalningssystemet.

Jag hitta ingen annan källa. Så jag hoppas att den artikeln inte stämmer...
Citera
2022-11-01, 22:28
Medlem
LeCastles avatar
Vi har jävligt stora problem om kontanter försvinner. Fatta vilken kontroll de har. De kan spärra och göra vad de vill om nöden kräver.
Citera
2022-11-01, 22:35
Medlem
MrMadoffs avatar
Då borde jag kunna starta ett företag och enbart ta betalt i silver/guld eller annan valuta som jag själv väljer att jag vill ha betalt i. Jag kanske vill ta betalt i gamla vinylskivor. Då är det upp till mig och mitt registrerade företag. Vi återgår då alltså till byteshandel igen. Trevligt!

För vi bör alla hjälpas åt och stå utanför systemet och inte vika oss för dessa fascistiska tyranner/hyenor!!
Citera
2022-11-01, 22:38
Medlem
mikaelss avatar
Vilken tid på dagen försvinner de? Och vad händer med de kontanter man har, går de upp i rök då? Eller kommer rymdödlorna och tar dem?
Alltid spännande att se hur folk reagerar på fakta, och spekulationer.
Citera
2022-11-01, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Då borde jag kunna starta ett företag och enbart ta betalt i silver/guld eller annan valuta som jag själv väljer att jag vill ha betalt i. Jag kanske vill ta betalt i gamla vinylskivor. Då är det upp till mig och mitt registrerade företag. Vi återgår då alltså till byteshandel igen. Trevligt!

För vi bör alla hjälpas åt och stå utanför systemet och inte vika oss för dessa fascistiska tyranner/hyenor!!
Varje LP så blir en singel till skattemyndigheten
Senast redigerad av tjanska 2022-11-01 kl. 22:44.
Citera
2022-11-01, 22:41
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Vem vet, orten kanske börjar använda hasch som valuta a la Trailer park boys.

På en mer seriös not så är det en skrämmande utveckling, ja vi har el och relativ stabilitet idag.

Men imorgon?
Citera
2022-11-01, 22:51
Medlem
Det är bara en beräkning pucko.
Citera
2022-11-01, 22:57
Medlem
Knucklehugss avatar
Jaha, svensk turism omsätter väl 200-300 miljarder per år och står för ett par procent av vår BNP. Borträknat nästan alla svenska turister som har kort och inräknat alla utländska besökare som har kontanter som standard betalmedel så lär det skrämma iväg både Tyskar, Engelsmän och andra nationaliteter som vill turista i Sverige. Hur tänkte dom där? Bara för att lilla Sverige vill visa hela världen hur duktigt digital vi är så betyder inte det att hela världen följer samma spår.
Citera
2022-11-01, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehugs
Jaha, svensk turism omsätter väl 200-300 miljarder per år och står för ett par procent av vår BNP. Borträknat nästan alla svenska turister som har kort och inräknat alla utländska besökare som har kontanter som standard betalmedel så lär det skrämma iväg både Tyskar, Engelsmän och andra nationaliteter som vill turista i Sverige. Hur tänkte dom där? Bara för att lilla Sverige vill visa hela världen hur duktigt digital vi är så betyder inte det att hela världen följer samma spår.

Jag kollade ett reportage från Indien igår, och tydligen har såna där marknadsstånd som säljer kryddor för 2 öre kilot gått över till elektronisk betalning, för inte ens fattiga i Indien orkar med kontanter längre. Frihet är det ingen som bryr sig om.
Citera
2022-11-01, 23:12
Medlem
Kontanterna försvinner inte då. Det är ett önsketänkande (låtsasberäkning) från en lobbyorganisation. Kommer inte att hända.
Citera
2022-11-01, 23:13
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Vi har jävligt stora problem om kontanter försvinner. Fatta vilken kontroll de har. De kan spärra och göra vad de vill om nöden kräver.
Extremt sårbart samhälle också, nej det kommer inte att ske.
Citera
2022-11-01, 23:22
Medlem
F.Hansens avatar
Tror inte kontanter kommer förklaras ogiltiga sålänge det finns risk för krig och katastrofer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in