Citat:
Ursprungligen postat av
Rune2h4Me
Då jag är hyfsat ny-exad kan jag bidra med lite info.
På det ssk programmet som jag gick började kurserna med etik och moral. Under denna kurs diskuterar man frågor som det inte finns något rätt eller fel på. Bara man är någorlunda aktiv under seminarium där man examineras klarar dom flesta det. Det behövs med andra ord inte många timmars pluggande varje dag i starten.
Några månader senare blir det andra bullar dock när man studerar anatomi och fysiologi.
Det är så mycket ny information som man ska lära sig på väldigt kort tid. Men studerar man minst 8 timmar varje dag kommer man klara den kursen också. Man får dock vara beredd på att kanske offra en del tid på helgen också.
Det är just under denna kurs som flera inte klarar tentan och blir låsta.
Då kraven generellt sett sänkts brutalt på att komma in på programmet så är det självfallet att flera personer kommer att sållas bort.
Att sänka kraven på kurserna vore förödande för sjukvården.
Alla kan såklart misslyckas på en tenta, men har man gjort det 3-4gånger är det kanske läge att se sig efter någonting annat.
Studenter har svårt att koppla det där med att det behövs 8h/dag för att klara och tillgodogöra sig utbildningen. Många jag känner som studerar tycker 20h/v är mycket. Patetiskt >
Med det sagt, om 85% kuggar så är det något strukturellt fel från skolan. Jag har varit med om liknande, och då har det varit utbildningen snarare är studenterna som brister.