2022-11-03, 06:58
Medlem
Då jag är hyfsat ny-exad kan jag bidra med lite info.

På det ssk programmet som jag gick började kurserna med etik och moral. Under denna kurs diskuterar man frågor som det inte finns något rätt eller fel på. Bara man är någorlunda aktiv under seminarium där man examineras klarar dom flesta det. Det behövs med andra ord inte många timmars pluggande varje dag i starten.

Några månader senare blir det andra bullar dock när man studerar anatomi och fysiologi.
Det är så mycket ny information som man ska lära sig på väldigt kort tid. Men studerar man minst 8 timmar varje dag kommer man klara den kursen också. Man får dock vara beredd på att kanske offra en del tid på helgen också.
Det är just under denna kurs som flera inte klarar tentan och blir låsta.

Då kraven generellt sett sänkts brutalt på att komma in på programmet så är det självfallet att flera personer kommer att sållas bort.
Att sänka kraven på kurserna vore förödande för sjukvården.
Alla kan såklart misslyckas på en tenta, men har man gjort det 3-4gånger är det kanske läge att se sig efter någonting annat.
Citera
2022-11-03, 07:07
Medlem
Har för mig de använder sig av PBL på utbildningen. Innebär att du inte får en kurslitteraturlista t ex. Ganska svårt, många väljer andra universitet därav.
Citera
2022-11-03, 07:18
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
Har för mig de använder sig av PBL på utbildningen. Innebär att du inte får en kurslitteraturlista t ex. Ganska svårt, många väljer andra universitet därav.
Visst har man litteraturlista även om de använder PBL:
https://studieinfo.liu.se/kurs/tbme11/ht-2022
Citera
2022-11-03, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Visst har man litteraturlista även om de använder PBL:
https://studieinfo.liu.se/kurs/tbme11/ht-2022
Så var det inte förr, då är det ändrat, ok.
Citera
2022-11-03, 07:29
Medlem
Carnills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rune2h4Me

På det ssk programmet som jag gick började kurserna med etik och moral. Under denna kurs diskuterar man frågor som det inte finns något rätt eller fel på. Bara man är någorlunda aktiv under seminarium där man examineras klarar dom flesta det. Det behövs med andra ord inte många timmars pluggande varje dag i starten.

Några månader senare blir det andra bullar dock när man studerar anatomi och fysiologi.
Det är så mycket ny information som man ska lära sig på väldigt kort tid. Men studerar man minst 8 timmar varje dag kommer man klara den kursen också. Man får dock vara beredd på att kanske offra en del tid på helgen också.

Då kraven generellt sett sänkts brutalt på att komma in på programmet så är det självfallet att flera personer kommer att sållas bort.
Alla kan såklart misslyckas på en tenta, men har man gjort det 3-4gånger är det kanske läge att se sig efter någonting annat.

Du har helt rätt. Själv tog jag examen för ca 10 år sen och jag kan verkligen inte förstå hur man kan misslyckas med tentan 3-4 ggr. Fast sänker man kraven så drastiskt plus att man har svårt att förstå svenska språket och dessutom kanske underskattar yrket, då får man det svårt. Det är en tuff urbildning och ska så vara för att vi ska kunna utföra en bra vård så att ändra utbildningen vore katastrofalt. Då kan man plugga till uska istället.
Citera
2022-11-03, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2

Jag valde bort läkarlinjen i Linköping just på grund av PBL. Nåt slags sexårigt grupparbete lät inte speciellt kul.
Citera
2022-11-03, 07:45
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rune2h4Me

Studenter har svårt att koppla det där med att det behövs 8h/dag för att klara och tillgodogöra sig utbildningen. Många jag känner som studerar tycker 20h/v är mycket. Patetiskt >

Med det sagt, om 85% kuggar så är det något strukturellt fel från skolan. Jag har varit med om liknande, och då har det varit utbildningen snarare är studenterna som brister.
Citera
2022-11-03, 07:46
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Tydligen så är det ett tillfälligt avbrott på sjuksköterskeprogrammet i Linköping då 85% inte klarade tentan. Och hälften är spärrade från fortsatta studier och måste ta uppehåll i väntan på det fjärde tentamenstillfället i januari, med bland annat förlorade studiemedel som följd.

Vad är det som försiggår? Inkompetenta lärare? Usla elever? För svårt prov? Eller en mix? Vad är det för folk som på sjuksköterskeprogrammet i Linköping?

Studenterna verkar främst skylla på rättningen av tentan:

Länk till artikeln:
https://www.vardfokus.se/nyheter/til...D97GyvvytGGcto

Enormt mycket människor har köpt sig in via fejkade högskoleprov. Det är billigt och skall vara en lätt utb att greja. Många har köpt sig in på läkarprogrammet också men det är dyrt och de vet att det är en svår utbildning med mycket plugg. Då blir det så här. De klarar och orkar ej plugga från start. Tyvärr är väl 90% av dem icke svenskar.
Citera
2022-11-03, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piptaz
Om så många kör på en tenta är det nog fel på utbildningen.

Exakt.

En utbildning som inte anpassar sig efter sina kunder är så gammalmodig.
Resten av samhället förändras men utbildningen tror att vi fortfarande lever på 2000-talet!
00-talet är ute.
Förändringar förändras snabbare för varje år.
Citera
2022-11-03, 08:34
Medlem
VetVemDuArs avatar
Poliser och sjuksköterskor, vår tids analfabeter och utvecklingsstörda.
Citera
2022-11-03, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Studenter har svårt att koppla det där med att det behövs 8h/dag för att klara och tillgodogöra sig utbildningen. Många jag känner som studerar tycker 20h/v är mycket. Patetiskt >

Med det sagt, om 85% kuggar så är det något strukturellt fel från skolan. Jag har varit med om liknande, och då har det varit utbildningen snarare är studenterna som brister.

Exakt så
Citera
2022-11-03, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetVemDuAr
Poliser och sjuksköterskor, vår tids analfabeter och utvecklingsstörda.

Inom tiden kommer älska dom - du kommer förstå de när du blir äldre eller sjuk och behöver dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in