Citat:
Ursprungligen postat av
Darfsson
USK utbildningen är på gymnasial nivå. SSK är universitetsnivå. Det är inte ens i närheten jämförbart hur mycket mer som krävs på SSK utbildningen jämfört med USK. Man kan inte klara SSK-utbildningen utan minst C1 i språk nivå, det går bara inte. C1 på språknivå är dessutom ett krav för att få svensk legitimation. Man kommer inte förstå eller klara ens inlämningar eller kandidatarbetet. På min SSK utb skulle jag uppskatta att kanske 10-15% har utomnordiskt ursprung. De få som inte hade språket med sig blev spärrade direkt i termin 2 princip.
Mao. Du har inte en aning vad du pratar om.
Jo, jag vet precis vad jag pratar om. Jag är till och med expert på området. USK-utbildningen är självfallet ljusår i svårighetsgrad från sjuksköterskeprogrammet -- än så länge. Grejen är att USK-utbildningen för 20-30 år sen var avsevärt mycket svårare än idag, långt ifrån alla klarade sig igenom... och då var ändå majoriteten av eleverna svenskor samt en del finskor, men dess har ju ofta goda svenskkunskaper.
Även sjuksköterskeutbildningen är på väg att köra i diket. Tidigare var det närapå en läkarutbildning, lite förkortad till 3 år istället för 6. Sjuksköterskeutbildningen går exakt samma väg som USK-utbildningen, liksom också massa andra utbildningar i Sverige. Oundvikligt när eleverna har lägre genomsnittlig prestanda.