2022-11-02, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rondellneger
Det är därför det inte finns några sjukskötersketentor i menaländerna, nu är de här och försöker det omöjliga
Så är det. Jag har mött sjuksköterskor idag, nyutbildade som inte fattar att man bör kolla blodsockret innan man ger snabbverkande insulin

Skrämmande låg kompetens. Sjuksköterskor har blivit white trash yrke efter att sossarna bestämde sig för massutbildning
Citera
2022-11-02, 16:58
Medlem
grungewhores avatar
Är sjuksköterskeutbildningen den nya polishögskolan?

Om det händer en gång så är det väl kanske en klass som bestämt sig för att flunka eller skita i att plugga p g a fest typ.
Citera
2022-11-02, 17:04
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Exakt så är det. Det vräks in immigrantkvinnor på alla utbildningar som har med vård att göra. Undersköterskeutbildningen består till minst 50% av kvinnor som knappt kan ett ord svenska. Många är duktiga och kämpar på bra men utbildningen är också extremt anpassad till att slussa igenom så många som möjligt. Vi måste helt enkelt ha vårdpersonal i Sverige, direktiven uppifrån är att folk ska examineras, skitsamma om det går lite knackigt med språket. Tentor och prov på USK-utbildningen är extremt lätta och anpassade så att merparten av eleverna ska klara sig.
Det är bara för erbarmligt sorgligt hur vårt lands status försämrats så katastrofalt mycket och som det visas på alla håll och kanter i vårt samhälle tack vare en gränslös för sent hejdad invandringspolitik. Så vettlöst och sen den infantila ursäkten: "Vi såg det inte komma...."

Man blir ju fan riktigt rädd för sjukvården precis som farfars far en gång i tiden var och många andra i hans bekantskapskrets likaså

Inte särskilt rationellt när stor del av vårdtiden för patienten går åt till att se till å i bästa fall komma att förstå varandra, vårdpersonal och patienter
Citera
2022-11-02, 17:07
Avstängd
arnekos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Anatomi och fysiologi, ”ME12”, enligt artikeln i trådstarten.

Sedan får jag det till att det var 85% av de som skrev tentan för tredje gången som blev underkända.
Misslyckas dom efter 3 försök. Då. Bör dom nog kratta löv i ställer. Vem vill möta sådan nollor?
Senast redigerad av arneko 2022-11-02 kl. 17:09.
Citera
2022-11-02, 17:17
Medlem
Citat:
Exakt så är det. Det vräks in immigrantkvinnor på alla utbildningar som har med vård att göra. Undersköterskeutbildningen består till minst 50% av kvinnor som knappt kan ett ord svenska. Många är duktiga och kämpar på bra men utbildningen är också extremt anpassad till att slussa igenom så många som möjligt. Vi måste helt enkelt ha vårdpersonal i Sverige, direktiven uppifrån är att folk ska examineras, skitsamma om det går lite knackigt med språket. Tentor och prov på USK-utbildningen är extremt lätta och anpassade så att merparten av eleverna ska klara sig.

USK utbildningen är på gymnasial nivå. SSK är universitetsnivå. Det är inte ens i närheten jämförbart hur mycket mer som krävs på SSK utbildningen jämfört med USK. Man kan inte klara SSK-utbildningen utan minst C1 i språk nivå, det går bara inte. C1 på språknivå är dessutom ett krav för att få svensk legitimation. Man kommer inte förstå eller klara ens inlämningar eller kandidatarbetet. På min SSK utb skulle jag uppskatta att kanske 10-15% har utomnordiskt ursprung. De få som inte hade språket med sig blev spärrade direkt i termin 2 princip.

Mao. Du har inte en aning vad du pratar om.
Senast redigerad av Darfsson 2022-11-02 kl. 17:19.
Citera
2022-11-02, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FZappa
Det KAN vara frågan om en tenta i läkemedelsräkning., Då är 100% rätt det enda alterntivet för godkänt. Och det är bra så.

Kan mycket väl vara så. De tentorna kan vara rätt luriga ibland men min erfarenhet från programmet är att fler kuggar Anatomi-tentorna än läkemedelshberäkningen. Det är just anatomin många spärras i.
Citera
2022-11-02, 17:28
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Darfsson
USK utbildningen är på gymnasial nivå. SSK är universitetsnivå. Det är inte ens i närheten jämförbart hur mycket mer som krävs på SSK utbildningen jämfört med USK. Man kan inte klara SSK-utbildningen utan minst C1 i språk nivå, det går bara inte. C1 på språknivå är dessutom ett krav för att få svensk legitimation. Man kommer inte förstå eller klara ens inlämningar eller kandidatarbetet. På min SSK utb skulle jag uppskatta att kanske 10-15% har utomnordiskt ursprung. De få som inte hade språket med sig blev spärrade direkt i termin 2 princip.

2016/17 så hade runt en fjärdedel (24%) av studenterna på ssk-utbildningen utländsk bakgrund. 2006/07 så var det 18 procent. Så antingen så har andelen fullkomligt rasat till en nivå märkbart lägre än för 15 år sen, eller så är dina siffror skarpt påverkade av bias eller liknande. Alternativt att du går ett program där andelen är markant lägre än den är i landet som helhet.

Källa: https://www.vardfokus.se/yrkesroller...ndsk-bakgrund/

Sen finns det också kompletteringsutbildningar för de som redan är utbildade till sjuksköterskor utomlands, så om man räknar med dem så lär andelen vara ännu högre.
Citera
2022-11-02, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
4:e tillfället ? Även om jag tycker synd om studenterna så har de kuggat 3 gånger. De har haft alla möjligheter i världen att ompröva sin tentamen och även byta examinator.
Istället har de alltså fördrivit tiden genom att diskuterat/jämföra svar på Facebook. Liknande svar kan vara skillnaden mellan godkänt och icke godkänt där den som fått icke godkänt missat en viktig förutsättning osv..
Problemet är att särskilda skäl (som talar emot) inte är speciellt krävande att uppnå. ”Vi har ingen annan” duger gott.
Citera
2022-11-02, 17:43
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darfsson

Jo, jag vet precis vad jag pratar om. Jag är till och med expert på området. USK-utbildningen är självfallet ljusår i svårighetsgrad från sjuksköterskeprogrammet -- än så länge. Grejen är att USK-utbildningen för 20-30 år sen var avsevärt mycket svårare än idag, långt ifrån alla klarade sig igenom... och då var ändå majoriteten av eleverna svenskor samt en del finskor, men dess har ju ofta goda svenskkunskaper.

Även sjuksköterskeutbildningen är på väg att köra i diket. Tidigare var det närapå en läkarutbildning, lite förkortad till 3 år istället för 6. Sjuksköterskeutbildningen går exakt samma väg som USK-utbildningen, liksom också massa andra utbildningar i Sverige. Oundvikligt när eleverna har lägre genomsnittlig prestanda.
Citera
2022-11-02, 17:48
Medlem
har mycket insyn i detta via en bekant i min krets

ska tydligen vara en examinator på liu som byggt om en klassisk tenta som varit densamma i många år, och nu är den långt för svår för blivande sjuksköterskor

liu agerar inte pga uni är nästan alltid byråkratiska och stolta

utan de skyller på studenterna istället att de inte pluggar ordentligt

egentligen har de bara ställt för höga krav och kommunicerat dåligt med pluggmaterial och böcker och anvisningar på vad man ska studera, vissa böcker är dåliga osv

examinatorn i fråga viker sig inte

tydligen har folk hoppat av eller blivit spärrade, man måste klara termin 1 för att gå upp i termin 3

ska vara ca 40-65 % annars som kuggar annars, folk brukar klara den på 1/2/3 försöket, men med en 85 % rate så tar det ju 4-7 gånger att klara den

finns mer info, fråga på
Citera
2022-11-02, 18:00
Medlem
PimpleDicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pullarn69

ska tydligen vara en examinator på liu som byggt om en klassisk tenta som varit densamma i många år, och nu är den långt för svår för blivande sjuksköterskor

egentligen har de bara ställt för höga krav och kommunicerat dåligt med pluggmaterial och böcker och anvisningar på vad man ska studera, vissa böcker är dåliga osv

tydligen har folk hoppat av eller blivit spärrade, man måste klara termin 1 för att gå upp i termin 3

ska vara ca 40-65 % annars som kuggar annars, folk brukar klara den på 1/2/3 försöket, men med en 85 % rate så tar det ju 4-7 gånger att klara den

finns mer info, fråga på
Fast att en tenta varit densamma i många år innebär ju att studenterna vet exakt vad de ska plugga på.

Sjuksköterska är den mest narcissistiska yrkestiteln någonsin. Det finns ingen, INGEN, som pluggat bara tre år på högskolan som har den attityden. Sjuksköterskestudenter är inte smarta och har aldrig varit.
Citera
2022-11-02, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pullarn69

finns mer info, fråga på

Sägs det något om att grupparbetena tar för mycket pluggtid? Det är vad jag har fått höra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in