Citat:
Ursprungligen postat av
Alfhildr
Som vegetarian använde jag champinjoner. Typ samma konsistens. Nu är jag osäker om det är ett billigt livsmedel i dessa dagar.
Men kolla runt i veganforum. Tex morötter går att göra liknande bacon. Smakar det lika gott? Självklart inte, men det är billigare.
Nja, just fläsk är väl inte så likt champinjon.
Men, om det tex är något Baconliknande man är ute efter, så upptäckte jag redan på 1900-talet att champinjon-skivor på Burk, i vatten, (som väl ingen handlar nuförtiden, men det fanns ju inte färsk svamp att få tag på i affärer året om fram tills sekelskiftet).
Dvs om jag tex vill göra något som påminner vagt om spagetti carbonara, så kan man steka upp sådana Burk-champinjoner - men då Hårt. Rejält hårt. De ska nära på vara knapriga, men inte riktigt. Utan bara lite knapriga på ytan.
Och så häller man spagettin över det hela och rör om.
Då får man fantastiskt god stekt svampsmak på spagettin, och de hårdstekta små burksvamparna ger en bra känsla i munnen, som påminner litet om små stekta baconbitar.
Jag tycker att detta funkar så mycket bättre än några av de olika vege-alternativen till "bacon" som finns i handeln.
De påminner ju inte ens om bacon. De vare sig smakar bacon eller har tuggkänsla som påminner om bacon. Om något så påminner det om korv istället faktiskt.
Men burk-champinjoner ... suveränt !!!
Nu blir jag småsugen bara för det.
Ska nog handla mig en liten burk och steka upp bara för att jag kan.
Fast jag ska ju smaka stekta vege-kabanossi som huvudrätt.
Med potatisgratäng som tillbehör.
Stekt morot och stekt blomkål till.
Och förmodligen vitlöksfrästa spenat (eller grönkål) om tilltugg - med fetaost på.
Grönpepparsås att smaka av med.
Det är till det jag tänkte mig den lilla burken burk-champinjoner.
Eller bara ha vid sidan om, i en liten gyllene hög ovanpå potatisgratängen.
Svartpeppar och vitpeppar för smakens skull. Inte så mkt salt, för de är salta redan.
Men stekta i smör såklart.