• 1
  • 2
2022-11-01, 11:16
Medlem
Multimedia-XLs avatar
Om det inte är i rätt forum så får mod gärna visa mig till vart den här tråden passar bäst!

God middag flashbackare!

Nu när priset på mat bara stiger och stiger så måste livremmen dras åt mer och mer. Att man levt nån månad utan inkomst och bara på sparade pengar hjälper inte särskilt mycket framöver heller.

Detta har fått mig att luta tillbaka på den klassiska svenska husmanskosten, blodpudding, ärtsoppa, korv och mos, etc.

Ett problem som har uppstått då är att måbga klassiska rätter använder fläsk. Det känns lite torftigt att utesluta det men man börjar fundera på det.

Då fördes mina tankar till krigstiden, när man panerade gammal mannagrynsgröt för att simulera fisk, malde cikoria och potatisskal för att simulera kaffe samt blandade ut köttfärs med andra råvaror för att förvandla 1 hekto köttfärs till 6!

Någon på forumet som har nån aning om det existerar något sådant recept för fläsk? Kanske någon har några gamla kokböcker hemma från när det begav sig?

Tack för alla svar på förhand!
Citera
2022-11-01, 11:30
Medlem
Som vegetarian använde jag champinjoner. Typ samma konsistens. Nu är jag osäker om det är ett billigt livsmedel i dessa dagar.
Men kolla runt i veganforum. Tex morötter går att göra liknande bacon. Smakar det lika gott? Självklart inte, men det är billigare.
Citera
2022-11-01, 11:35
Du behöver inte utesluta det. Men du kan exempelvis halvera mängden du har i ärtsoppan.
Citera
2022-11-01, 12:06
Medlem
448s avatar
Ha fan , försök o hitta jätteröksvamp innan vintern

Bildgoggla "giant puffball"

Plocka ex från fotboll och dubbla sizen

Skiva ned o frys in

Dom är som kotletter o flintastekar i size o går o använda på samma sätt typ stekning i smör

Förutom svamprätter

Jsg behöver inte av ekonomiska skäl men perfa svamp om man hittar en guldgruva me såna.

Lätt o plocka 10kg svamp på 30 minuter

Kalkrik mark
Citera
2022-11-01, 15:56
Medlem
Multimedia-XLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfhildr
Som vegetarian använde jag champinjoner. Typ samma konsistens. Nu är jag osäker om det är ett billigt livsmedel i dessa dagar.
Men kolla runt i veganforum. Tex morötter går att göra liknande bacon. Smakar det lika gott? Självklart inte, men det är billigare.

Jo, champinjoner är rätt konsistens, men man kansle får tillföra nån kryddning så smaken påminner? Morötter kanske går att glasera på nått sätt?

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Du behöver inte utesluta det. Men du kan exempelvis halvera mängden du har i ärtsoppan.

Ja i grytor eller soppor går det, jag har också hört tipset att he bbq sås i ärtsoppa för att få smak av rökt fläsk, utan att de ska innehålla nåt. Men för blodpuddung och bacon så känns det mer som att man måste få till nåt form av substitut.

Citat:
Ursprungligen postat av 448
Ha fan , försök o hitta jätteröksvamp innan vintern

Bildgoggla "giant puffball"

Plocka ex från fotboll och dubbla sizen

Skiva ned o frys in

Dom är som kotletter o flintastekar i size o går o använda på samma sätt typ stekning i smör

Förutom svamprätter

Jsg behöver inte av ekonomiska skäl men perfa svamp om man hittar en guldgruva me såna.

Lätt o plocka 10kg svamp på 30 minuter

Kalkrik mark

Tyvärr så växer inte jätteröksvamp på mina breddgrader, men också hört att det ska vara fenomenala substitut.
Senast redigerad av Multimedia-XL 2022-11-01 kl. 16:08.
Citera
2022-11-01, 16:31
Medlem
448s avatar
Tips

Osäkert men har för mig att jätteröksvamp går att flytta lätt.

Ha kalkad mark o norpa en med sporer o kicka 😃

Poff

Dom har spritts t.ex med shacktmassor

Svampkonässörer o veggar kan isfall lätt ordna en egen odling o få simulerat kött liksom svamp
Citera
2022-11-01, 17:05
Medlem
Knastratts avatar
Fanns vecon-bitar förr som var små sojabitar som var rökta. Saknade det djupt.

Liquid smoke var det närmsta jag kom.

https://www.drakfrukt.se/produkt/liquid-smoke/
Citera
2022-11-01, 17:17
Medlem
Man kan ersätta fläsk med grävling

https://svenskjakt.se/jakt-prylar/gr...t-i-kristider/
Citera
2022-11-01, 17:35
Medlem
Tzatzikins avatar
”Falsk fläskfilé” är ju en klassiker, fläskfärs och lite krydda. Annars (om man vill ha kött) kan man byta ut mot tunt skivad kycklingfilé. Billigare än fläsk. Inte lika mört.
Citera
2022-11-01, 17:57
Medlem
Farfarsfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Man kan ersätta fläsk med grävling

https://svenskjakt.se/jakt-prylar/gr...t-i-kristider/

Fyfan. Att de käkade ekorre är ju bekant och det smakar säkert helt ok, men grävling lät fan riktigt vedervärdigt. Måste vara mycket bismak på köttet av receptet att döma. Lägg i ättika, marinera flera veckor, osv.

Flsk är så pass jäkla billigt att det inte behöver ersättas med nåt annat. Tipset är väl i så fall att spana längs vägarna efter roadkill eller hitta nåt gammal husmorsrecept på självdöd granne från Holodomor.
Citera
2022-11-01, 18:09
Medlem
Testa rökt tofu i tärningar, hårdstekt. Acceptabelt om man ex vill ha fläsktopping på soppa etc.
Citera
2022-11-03, 13:59
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfhildr
Nja, just fläsk är väl inte så likt champinjon.

Men, om det tex är något Baconliknande man är ute efter, så upptäckte jag redan på 1900-talet att champinjon-skivor på Burk, i vatten, (som väl ingen handlar nuförtiden, men det fanns ju inte färsk svamp att få tag på i affärer året om fram tills sekelskiftet).

Dvs om jag tex vill göra något som påminner vagt om spagetti carbonara, så kan man steka upp sådana Burk-champinjoner - men då Hårt. Rejält hårt. De ska nära på vara knapriga, men inte riktigt. Utan bara lite knapriga på ytan.

Och så häller man spagettin över det hela och rör om.
Då får man fantastiskt god stekt svampsmak på spagettin, och de hårdstekta små burksvamparna ger en bra känsla i munnen, som påminner litet om små stekta baconbitar.

Jag tycker att detta funkar så mycket bättre än några av de olika vege-alternativen till "bacon" som finns i handeln.
De påminner ju inte ens om bacon. De vare sig smakar bacon eller har tuggkänsla som påminner om bacon. Om något så påminner det om korv istället faktiskt.

Men burk-champinjoner ... suveränt !!!

Nu blir jag småsugen bara för det.
Ska nog handla mig en liten burk och steka upp bara för att jag kan.

Fast jag ska ju smaka stekta vege-kabanossi som huvudrätt.
Med potatisgratäng som tillbehör.
Stekt morot och stekt blomkål till.
Och förmodligen vitlöksfrästa spenat (eller grönkål) om tilltugg - med fetaost på.

Grönpepparsås att smaka av med.

Det är till det jag tänkte mig den lilla burken burk-champinjoner.
Eller bara ha vid sidan om, i en liten gyllene hög ovanpå potatisgratängen.
Svartpeppar och vitpeppar för smakens skull. Inte så mkt salt, för de är salta redan.
Men stekta i smör såklart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in