Citat:
Ursprungligen postat av
Multimedia-XL
Nja, var väll mer själva baconet man tånkte substituera ut då, för blodpudding är ganska billigt ändå, och kånns som mycket svårare att ersätta än just blodpudding.
Framförallt visar det väl hur löjligt det är att "försöka ersätta" något så typiskt animaliskt som tex blodpudding.
Jag är själv vegetarian, men har aldrig varit särskilt intresserad av att hitta nån slags substitut för det animaliska proteinet.
Är det jag ska äta Gott, så räcker det gott.
Det är väl ändå liksom grejen med det hela, inte at med flit ersätta tex en maträtt man tidigare tyckte om, med en produkt som kanske liknar originalet, men som smakar mindre bra.
Det är ju ändå inte varumärken man äter utan det är en viss smak och konsistens man vill åt.
Därför är det ju trams att försöka måla en skiva vege-korv i tex vitt och rött (för att försöka imitera baconets utseende/färgmönster).
För det blir ju ändå som vege-korv och inte som bacon.
Nej, det man Egentligen är ute efter då, det är ju en matbit som har en viss Smak (salt och rökig tex) med en konsistens, textur, som är tunn och smal och som kan stekas relativt hårt tills den blir seg och/elelr lite knaprig.
Och om det är vad man är sugen på då kan man såklart själv fixa til något själv istället för att köpa den räliga färgglada bacon-korven som kallas "bejkon" (men som inte i övrigt påminner om det).
Ännu värre, såklart, med sådant som "kycklingklubbor" osv ...
Men ... på tal om just det, så finns det ju en viss kvalitet med tex "grillad kyckling" som det grillade skinnet kan erbjuda. Och det är ju något som borde kunna gå att finna ett bra alternativ till.
Dvs någon slags "skinnliknande" grej som kan både kryddas och grillas, som då går genom motsvarande förändringar i både smak som textur som kyckligaskinnet gör.
För "skinn" för tillfället, i den vegetariska världen, är verkligen allt annat än optimalt.
Ibland har jag nästan velat kräkas när jag sett vad de haft för sig.
"Hälsans kök" fick tex för sig för nåt år sedan att göra "världens bästa vege-korv" och vissa saker val väl inte utan poäng.
Men, det som de kallade "skinn" var en slags Alg, som de hade doppat korvsmeten i, så den fäste sig som ett skinn.
Bara det att när man väl började steka och ha sig, då började "alg-skinnet" sakta smälta och rinna av.
Och det såg inte så lite ut som när plast smälter ...
Vilket knappast fick min aptit att öka direkt ...
Äckligt var vad det var. Både till utseende liksom smak.
Det enda som var bra tänkt var den grovmalde smeten.
Men allt annat var eländes elände.
Har de inte smakpaneler som det är meningen ska granska produkterna innan de släpps ut till de stora massorna eller ???
Fast, tyvärr är det väl - fortfarande - så att alldeles för många vegetarianer, osv, har en konstig idé om att "man får nöja sig med vad som erbjuds."
Jag tycker faktiskt inte det.
För det är ju inte så svårt.
Om man kan välja mellan att laga någonting GOTT, och att INTE göra det ... då är valet lätt.
Det Bör ju ändå vara just Gott, och Mättande, något man ska Vilja äta - även om man inte är vegetarian.
Annars är det ju bara att man nöjer sig ...
Fan.