• 1
  • 2
2022-10-30, 20:13
Medlem
Har efter en tuff episod fått återkommande panikångest. Min läkare tar det hyfsat på allvar men skrev ut 1x5mg Oxascand vid behov. När jag kikar på FASS är doseringarna helt andra så undrar om det verkligen är en rimlig dos jag fått? Vill landa så lågt som möjligt men med effekt.

”Lättare orostillstånd: 10 mg 3-4 gånger dagligen”
….står det i FASS och jag går inte runt och är lite nervös utan på randen till sjukskrivning enligt läkaren själv
Citera
2022-10-30, 20:16
Medlem
BananShans avatar
Låg dos , du kan lika gärna dra i dig en folköl och få samma eller kanske mer effekt. Även för en ovan är det låg dos. Har du panikångest bör du åtminstone ta 30 mg.
Citera
2022-10-30, 20:23
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tio1000
Har efter en tuff episod fått återkommande panikångest. Min läkare tar det hyfsat på allvar men skrev ut 1x5mg Oxascand vid behov. När jag kikar på FASS är doseringarna helt andra så undrar om det verkligen är en rimlig dos jag fått? Vill landa så lågt som möjligt men med effekt.

”Lättare orostillstånd: 10 mg 3-4 gånger dagligen”
….står det i FASS och jag går inte runt och är lite nervös utan på randen till sjukskrivning enligt läkaren själv
Man har blivit väldigt restriktiv med att skriva ut benso. Men testa, det kanske ger den effekt du önskar.
Citera
2022-10-30, 20:29
Medlem
5mg oxascand motsvarar enligt min läkare 1/3 av en 5mg stesolid. Det är inte mycket alls men fungerar det för dig så fungerar det. Du får testa först. Finns de som klarar sig igenom panikångest med attarax eller lergigan.
Citera
2022-10-30, 20:43
Medlem
HomoHitlers avatar
Det är vettigt att pröva liten dos först.... jag fick andingsproblem första gången jag fick 5 mg..... jävligt otäckt.... hade pennan i beredskap för att göra andningshål... Det finns en orsak till att de börjar med små doser....
Citera
2022-10-30, 20:44
Du får helt enkelt prova och se vad effekten är för just dig.
Men ja, 10 mg kanske för en vuxen man ändå.
Citera
2022-10-30, 20:52
Medlem
Tack för bra svar. Att börja lågt känns ju rimligt men läkaren inger viss bensoskräck och några rekommendationer om att öka vid behov nämndes inte. Hade för hög puls för antihistaminer så fick bli detta och önskar bara förutsättningar att se om det funkar för mig. Uppskattar tips och goda erfarenheter av Oxascand.
Citera
2022-10-30, 20:57
Upp till 30 mg Oxazepam är en okej dos en gång per dygn. När oberoende läkare av genuin välvilja pratar utanför riktlinjer och lagar så rekommenderas inte mer än 15 Diazepam per dygn. Den dosen verkar vara vad som kroppen har receptorer nog att "hantera" på ett vettigt sätt.

https://www.omnicalculator.com/healt...ine-conversion
Citera
2022-10-30, 22:11
Moderator
Mr.Woodss avatar
Oxascand 5 mg känner jag inte ens av, och jag är verkligen inte van vid benzo.
Jag mår däremot jättebra ett helt dygn på om det nu var 10 eller 20 mg Stesolid, men det kanske är en mycket större dos eller att det fungerar annorlunda.
Citera
2022-10-30, 22:22
Medlem
zombie-nations avatar
5 mg? Skojar de? Klart man kan testa, finns ett fåtal som har effekt av mycket små doser. Skulle säga att minsta märkbara dos för de flesta är 20 mg. Och då är det också lågt. Klart man ska hålla sig på så låg nivå som det går. Men håller man sig på placebodoser gör man bara patienten uppgiven för att medicinen inte funkade. Och så tror man att inget funkar. Det är en farlig situation.

Tar man inte benso varje dag blir man inte beroende. Något mer behöver läkarna egentligen inte gå efter.
Citera
2022-10-30, 22:34
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Bra att du inte fick attarax i alla fall.

Sen är väl 5mg inte mycket att hänga i granen men det kanske kan hjälpa lite.
Citera
2022-10-30, 23:30
Medlem
tellmeyoursecretss avatar
Nu för tiden får alla nybörjare börja på 5. De flesta får inget alls!
Förr i tiden fick man mer och lättare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in