Citat:
Ursprungligen postat av Ratcher
Lite OT, men iaf..
för några år sedan så bråkade jag med ett företag om just detta kring dumma översättningar, det jag då fick till svar var att dom INTE översatte sina program/filmer själva utan detta sköttes av en dator med tillhörande program, alltså datpn översätter så som han "tror" det sägs i filmen och därmed knas i översättningen?
Nån som vet nåt om detta?
Maskinöversättningar kan man stöta på ibland, men då gäller det främst bruksanvisningar för någon billig klockradio tillverkad i Taiwan eller liknande.
Tv-program och filmer översätts inte av en dator! Anledningen till att det finns så många dåliga översättningar är att det finns så otroligt många tv-program, och så få bra översättare.
Flera i tråden har undrat hur det går till när man undertextar ett program, och så här är det för de flesta: Man får programmet som en digital videofil, vilken man öppnar i ett speciellt program. Till många program får man också manus, men ofta är manus bristfälligt, så det gäller att inte lita för mycket på det.
Det finns regler för hur länge en text måste ligga i bild innan den byts ut. Ju fler tecken, desto längre tid ska den ligga inne. De två textremsorna får det inte plats så hemskt många ord på, och det kan därför bli himla svårt att få med det väsentliga som sägs, om de snackar fort i programmet. Därför får man rensa bort en hel del, kasta om lite grand, men se till att det inte blir för konstigt. Det är inte så lätt som man skulle kunna tro.
Det finns många andra saker som spelar in, t.ex. får man inte lägga in (eller ta bort) en ny textinsättning mindre än en sekund före eller efter ett klipp, om man inte lägger den mitt i klippet, vill säga. Man måste då se till att lägga den nya texten precis på klippets första bildruta, annars kan tittaren uppfatta det som ryckigt.
Bra översättare och byråer följer de här reglerna noga, men många gör det inte.