2022-10-26, 20:54
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoraStenar
Super! Då handlar det om bra packetering. I vakuum. Den här tråden blev riktigt nyttig på många sätt. Det kom in bra kunskap i tråden som kan användas på alla sätt. Nu har jag i alla fall fått baskunskaper att spinna vidare på.
Allt detta var nytt för dig? Bra, då har du lärt dig vad de flesta redan vet, men bättre sent än aldrig.
Din första frys?
Lycka till!
Citera
2022-10-26, 21:02
Avstängd
448s avatar
När jag tömde farsans lägenhet så gick ja omkring o hade kalsongfylla (2.5 promille)

Tog bacon ftån frysbotten o åt rått o stekte en del till ägg.

Dan efter kollade jag datum så var det 10 år gammalt.

Haha, det smakade inte alls illa direkt när jag provade nykter men det fanns en lätt härsken ton , men fullt ätbart.
Citera
2022-10-26, 21:06
Medlem
fckTGRs avatar
Även om fett härsknar med tiden i en frys och/eller konsistens kan bli annorlunda så sker ingen bakterietillväxt. Om du tinar och tillagar 20 år gammalt kött så är det förmodligen ganska osmakligt men riskfritt att äta. Det finns ju folk som testat mammutkött som legat 10.000 år i en glaciär och de inte bara överlevde utan tyckte det var rätt okej också.
Citera
2022-10-26, 21:11
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Vääldigt oprecis fråga.

Fett blir gammalt även i fruset tillstånd. Lax klarar 3 månader.

Fryser du in persilja håller den fram till nästa istid.

Vad menar du med "mat"?

Tycker frågan var väldigt precis. Hur vet du vilka typer av frysar det egentligen finns och frysmetoder men som ändå funnits i minst 10 år och ny teknologi utvecklas med forskningen om frysning

Bara ett utdrag av en frysmetod su troligen alldrig hört talats om

https://www.ift.org/news-and-publica...horic-freezing

https://www.news.com.au/technology/s...44bb4f989098bc

Sen att den frysen kostar en alta är nog garanterat och kanske tar en hel del plats eller inte
Citera
2022-10-26, 21:49
Medlem
Stercoriuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Vakuumpackar ni grejerna så håller det länge ,makrill som oxå är en fet fisk håller +1 år så.

Vakuumpack sänker ju trycket bara till c:a 600mb men tar bort syre som oxiderar krubbet o speciellt fettet.

Vi vacuumförpackar allt vårt kött när vi köper hem hel/halv gris, ko, lamm, vilt m.m. Jag skulle säga att viltet klarar sig bäst i regel eftersom fetthalten är låg, det kan hålla sig i närapå samma kvalité säkert minst 2-3 år. Inget problem med nöten heller. Grisen och lammet håller för åtminstone 1-2 år.

Sen skulle man dock vilja ha en sån där hypotetisk frys som TS beskriver – om man har en strulig frys hjälper det inte hur noggrant man än vacuumförpackar. Vår frys (4 år gammal!) gick nyligen sönder utan att vi märkte det och det blev till att slänga kött för säkerligen 4 000 - 5 000 kr, som tur var kunde vi använda hemförsäkringen och främst nöten kunde räddas genom snabb tillagning trots att den stått i ca. två veckor i 8-10 grader plus på dagarna (utetemp).
Citera
2022-10-26, 22:04
Medlem
joceks avatar
Som anekdot kan jag berätta att jag en gång i brist på is lade ner en 3-4 år gammal isbit i ett glas Coca-Cola och drack upp när den smält. Tog ett par timmar innan magen vändes ut och in, dyrkade porslinsguden hela natten. Lärpoäng.
Citera
2022-10-26, 22:22
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jocek
Som anekdot kan jag berätta att jag en gång i brist på is lade ner en 3-4 år gammal isbit i ett glas Coca-Cola och drack upp när den smält. Tog ett par timmar innan magen vändes ut och in, dyrkade porslinsguden hela natten. Lärpoäng.

Det berodde på att det fanns baciller från dina lortiga händer när du frös ned vattnet.Dom dör inte(och hinner växa innan frysning).Sen många år senare tar du o lägger ned isbiten i näringslösning o det växer fort.

Därav rengörs ismaskiner numera varje natt på restauranger.

Hygien vid livsmedels hantering och lagar om detta finns av en anledning
Citera
2022-10-26, 22:58
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Tror inte du menar "teoretiskt" utan "praktiskt"...
Citera
2022-10-26, 23:52
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Enligt Livsmedelsverket hur länge som helst. Kvaliteten blir sämre men inte hälsofarlig.
Citera
2022-10-27, 00:56
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Tycker frågan var väldigt precis. Hur vet du vilka typer av frysar det egentligen finns och frysmetoder men som ändå funnits i minst 10 år och ny teknologi utvecklas med forskningen om frysning

Bara ett utdrag av en frysmetod su troligen alldrig hört talats om

https://www.ift.org/news-and-publica...horic-freezing

https://www.news.com.au/technology/s...44bb4f989098bc

Sen att den frysen kostar en alta är nog garanterat och kanske tar en hel del plats eller inte
Metoden i din första länk är nog inte dyr, den fungerar ju i en vanlig frys. Det som krävs är att maten placeras i en behållare som fylls med en vattenlösning och att behållaren är så kraftig att den kan stå emot isens expansion. Vanliga stålrör går inte, de på bilden har väldigt tjocka väggar i förhållande till innehållet. Skulle gissa att behållarna av "hard phenolic termosets" innebär att de är gjorda kevlar eller aramid. Men man kan nog göra en sådan hemma av stålepoxy bara man ökar väggtjockleken tillräckligt mycket.

Vad det är för vattenlösning man fyller behållarna med framgår inte. Jag kan tänka mig DMSO, det tillsätts ju till donerade ägg/spermier för att de ska tåla frysning. Men kanske funkar det hjälpligt med en sockerlösning också.

Din andra länk innebär att man permanent håller temperaturen under -200 °C och det är dyrt. Det som begränsar hållbarheten vid den temperaturen är att bakgrundsstrålning bryter ned molekyler. Men då talar vi om tiotusentals år.

Enklaste metoden för en "tillräckligt bra" infrysning är nog att placera det i en metallbehållare och svetsa ihop locket. Då går det väldigt långsamt för syre att komma in. Alternativt gjuta in innehållet i något gastätt - silikon tas inte upp av tarmen så det är ogiftigt.
Senast redigerad av Prempion 2022-10-27 kl. 01:14.
Citera
2022-10-27, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jocek

Detta. Jag har kompisar som tror att man kan förvara saker hur länge som helst i frysen och att kryddor och annat kan hålla hur länge som helst.

Vist en del saker som torrvaror kan klara sig som jag har vart på förberedesleförrådet pullvemjölk som är ett år för gammal men som inte är den mista fel på. pullverkaffet är flera år gammalt. Noll problem. Socker, salt kan stå i hundra år... kakao däremot blir riktigt äckligt om det blir för gammalt. Ett år gamla oliver var inte kul.

Men som i ditt fall is skulle jag inte lita på av erfarenhet. fuktiga saker. Aldrig rengjorda frysar som sprider skit. Saker kan börja frystorka dessutom och det i sig är inte kul.
Citera
2022-10-27, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fckTGR
Även om fett härsknar med tiden i en frys och/eller konsistens kan bli annorlunda så sker ingen bakterietillväxt. Om du tinar och tillagar 20 år gammalt kött så är det förmodligen ganska osmakligt men riskfritt att äta. Det finns ju folk som testat mammutkött som legat 10.000 år i en glaciär och de inte bara överlevde utan tyckte det var rätt okej också.
Det där är en gammal myt. Forskningsteamet som skojade att de åt fryst mammut 1951 åt egentligen sköldpadda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in