Med sensorer för hög-intelligent klimatkontroll och alla olika automatiska reglage som kan tänkas för att hålla en absolut perfekt miljö i frysen år ut och år in. Samt: Man har optimalt beredd mat (100 % ren, inga bakterier eller virus, minimal exponering mot luft i steril miljö, perfekt nedfrysning..).
Hur länge skulle man teoretiskt kunna förvara fryst mat och hålla den ätbar?
Fett blir gammalt även i fruset tillstånd. Lax klarar 3 månader.
Fryser du in persilja håller den fram till nästa istid.
Vad menar du med "mat"?
Bra att du lägger in de aspekterna. Hade inte tänkt på det och skulle inte kommit på det. Då kan man ju sortera ned alternativen rätt bra. Om jag ska vara ärlig vet jag faktiskt inte. Skiljer det sig åt mellan animaliskt och vegetabiliskt fett?
Maten måste vara väl innesluten också.
Allt vatten försvinner från maten och fastnar på frysens väggar, av någon anledning.
Testa gärna med bröd, det torkar förvånansvärt fort!
Som jag förstått det så är det fettet som härsknar snabbare än proteinet. Skär bort all feta och du kan säkert klara dig ett halvt decennium eller mer.
Som jag förstått det så är det fettet som härsknar snabbare än proteinet. Skär bort all feta och du kan säkert klara dig ett halvt decennium eller mer.
Bra att du lägger in de aspekterna. Hade inte tänkt på det och skulle inte kommit på det. Då kan man ju sortera ned alternativen rätt bra. Om jag ska vara ärlig vet jag faktiskt inte. Skiljer det sig åt mellan animaliskt och vegetabiliskt fett?
Jag har ätit 40 år gmla armekex, hårda som betong men som sagts, ju högre fetthalt desto kortare tid i frysen
Ja det skiljer sig till och med mellan animaliskt och animalisk fett.
Gris håller i frysen mindre länge än nötkött, älgkött håller länge.
Citat:
Ursprungligen postat av qut
griskött 6 månader
nötkött 1 år
viltkött 1,5 år
Packitera väl är avgörande
p
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Maten måste vara väl innesluten också.
Allt vatten försvinner från maten och fastnar på frysens väggar, av någon anledning.
Testa gärna med bröd, det torkar förvånansvärt fort!
Citat:
Ursprungligen postat av torba
Precis för max hållbarhet rekomederar jag att du vakuumförpackar då för du skaffa en Vakuumförpackare.
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Vakuumpackar ni grejerna så håller det länge ,makrill som oxå är en fet fisk håller +1 år så.
Vakuumpack sänker ju trycket bara till c:a 600mb men tar bort syre som oxiderar krubbet o speciellt fettet.
Super! Då handlar det om bra packetering. I vakuum. Den här tråden blev riktigt nyttig på många sätt. Det kom in bra kunskap i tråden som kan användas på alla sätt. Nu har jag i alla fall fått baskunskaper att spinna vidare på.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!