2022-10-26, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cisan
Finns i vanliga matbutiker. Kolla bland diskmedel och sånt. Jag har alltid fyllt på det i mina maskiner. Trodde alla gjorde det...
Sist jag fyllde på sådant var nog för 20 år sedan, när det fortfarande var vanligt med pulverdiskmedel.
Citera
2022-10-26, 20:04
Medlem
Saltet och spolglansen kostar inget och i längden så blir resultatet bättre men disk för disk så är det nog ingen skillnad.

Spolglansen gör mest skillnad för mig utan den blir det fläckar på glasen.

Kör såklart även disktabletter av ren lathet fastän pulver är 1/3 av priset typ
Citera
2022-10-26, 20:33
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Har en nyinköpt diskmaskin av märket Bosch. Jag vill ju gärna att den håller så länge som möjligt, så jag tänkte ta hand om den väl.

Något den klagar på i appen är att sköljglans- och saltbehållaren är tomma.

Vad exakt är detta? Inte varit med om att tidigare diskmaskiner haft det, utan det har räckt med diskmedelstabletter.

Är detta viktigt? Något man bör införskaffa? Gissar att man behöver gå till specialbutik, för vill inte minnas att jag sett något sådant i vanlig matbutik.
Har haft Bosch diskmaskiner i över 20 år, är väl uppe ca 4 stycken.

Första maskinen försökte man ställa i med nåt medföljande PH test och efter det skruva på nån ratt. Men den klagade snabbt på salthalten.

Sköljmedellampan lyste oftast.

Sedan senaste maskinen kör vi med det diskmedel Bosch rekommenderar själv.

Kanske är det Bosch egen produkt:
https://www.bosch-home.com/us/experi...best-detergent

I alla fall klagar inte vår senaste diskmaskin på salt eller sköljmedel som våra äldre maskiner gjorde.
Citera
2022-10-26, 20:35
Medlem
Jeff.Becks avatar
Kör ättikssprit istället för spolglans
Citera
2022-10-26, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Spelgalna fyller du oftast i en liten skruvkork på luckan.

Autocorrect alltså, ibland är det bra. Ibland mindre bra.
Citera
2022-10-26, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spherical
Autocorrect alltså, ibland är det bra. Ibland mindre bra.

Haha han förstod nog.
Citera
2022-10-26, 21:06
Medlem
Pitschkas avatar
Så här:

Diskmaskinstillverkaren har en ägardeal med t ex Finish maskindiskmedel (Bosch/Siemens et al).
Självklart kommer varningsdioden lysa för att dito salt och spolglans inte är påfyllda.

Du kan skita i salt, om du inte bor typ i Gävle eller Gotland.
I resten av Sverige är vattnet tillräckligt mjukt.

Spolglans är iofs ok att fylla på, men välj typ billigt "Grumme" eller liknande.
Samma skit som märkes.
Detta enkom för glansen och vattenavrinningsförmågan under torkfasen på främst glas.

Och nej, du sabbar ej maskinen.
Citera
2022-10-26, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prutten12
Inte pH värde men däremot hårdheten.
Saltet gör att maskinen avhärdar vattnet.
Spelar lite roll om du har mjukt vatten men har man väldigt hårt slipper man kalkfläckar på disken om man använder salt.
Hårdheten programeras i maskinen.

Hur menar du med hårdheten? Bara allmänt nyfiken.

Men just att om man får kalkfläckar så ska man ha salt, detta har jag upplevt själv. Trodde det berodde på höga kalkhalter i vattnet.
Citera
2022-10-26, 21:10
Bannlyst
Jag jobbar med diskmaskiner och jag vill lägga lite tung fakta:
1. Ni alla använder troligtvis för mycket diskmedel, såhär mycket diskmedel utmanar jag er att använda några gånger i sträck, oavsett vilken maskin ni har eller mängd disk: Köp ett pulverdiskmedel, exempelvis Xtra eller Ica basic. Ja ni läste rätt. Häll sedan motsvarande 30ml diskmedel i huvuddisk och sedan 10ml i fördisk. Har ni inget fack för fördisk så häll det direkt i maskinen. Kör sedan på 45-65 eller 70 grader.

Följer ni detta så kan ni kraftigt reducera kostnaden för diskmedel om det skulle behövas, det är också bra att sänka kostnaderna oavsett, få mer pengar över till precis vad som helst annat, och sluta betala överpris.

2. Salt är inte nödvändigt, men det hjälper att avlägsna kalk om ni har hårt vatten. Fråga din kommun om du har hårt vatten. Eller skit i det! Jag använder salt men det är för att jag köpt det nyligen men ska inte köpa nytt när det är slut.

3. Ni som använder tabs betalar sjukt mycket för er disk. Ni betalar typ 120 spänn för 100-150 kapslar? Runt kronan per kapsel. Visst, ni får perfekt resultat varje gång, det medger jag, även vid intorkad disk. Men om ni lägger disken i blöt en stund, eller än bättre sköljer av den direkt efter användning, då lovar jag att ni istället för att köpa runt 100 kapslar (=100 diskningar) för runt hundra, hundrafemtio spänn, så kan ni köpa typ 500 diskningar för samma pris, och ni kommer få lika ren disk.

4. Ni bör skruva ur filtret och skölja det länge med hetvatten, så det ångar, sedan diska det med borste och diskmedel, avlägsna precis varje bit ni kan se, och diska alla ytor ni kommer åt, skölj sedan med kallt vatten så allt medel avlägsnas. Upprepa detta varje eller varannan månad. Minst en gång per år, helst typ 4-8 gånger per år. Sedan bör ni också direkt efteråt köra en diskmaskinrengöringstablett. Köp dom på Jula, kostar typ 10:-. Detta bör ni göra minst en gång per år, jag gör det typ 2. Detta i kombination med rengjort filter kommer göra maskinen som ny igen.

5. Det är ett överlägset mer miljövänligt alternativ att använda diskmaskin. Har man råd och plats så bör man köpa en diskmaskin. Spara timmar av jobb varje vecka. Slipp stå med ond nacke och diska med en egentligen svinäcklig diskborste. Om en handduk är full av bakterier och smuts, vad är då en diskborste efter rn vecka? En månad? Tvi!
Citera
2022-10-26, 21:11
Medlem
SilentVictorys avatar
Det beror på var du bor om du behöver tillsätta salt eller inte.
Har du hårt vatten så tillsätt salt enligt instruktionsboken, annars inte. Detta för att förhindra och ta bort kalkavlagringar.

3-i-1, all-in-one och allt vad dom heter innehåller oftast allt du behöver. Om inte vattnet är jättehårt just där du bor.
Citera
2022-10-26, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Hur menar du med hårdheten? Bara allmänt nyfiken.

Men just att om man får kalkfläckar så ska man ha salt, detta har jag upplevt själv. Trodde det berodde på höga kalkhalter i vattnet.
Lättast förklarat är hårdhet kalk i vattnet.
Ju mer kalk ju hårdare vatten.
Hårdheten mäts i dh och finns info på din vattenleverantörs sida hur hårt vatten du har.
Brukar ligga mellan 4-15 dh där dom kommunerna som har 15 dh brukar invånarna ha avhärdningsfilter för att slippa kalkfläckar mm.
Citera
2022-10-26, 21:39
Medlem
Som ngn innan skrev - kör på ättikssprit istället. De funkar bra som fan o e billigare så de e en win win situation
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in