• 1
  • 2
2022-10-26, 19:15
Medlem
Nihennas avatar
Har en nyinköpt diskmaskin av märket Bosch. Jag vill ju gärna att den håller så länge som möjligt, så jag tänkte ta hand om den väl.

Något den klagar på i appen är att sköljglans- och saltbehållaren är tomma.

Vad exakt är detta? Inte varit med om att tidigare diskmaskiner haft det, utan det har räckt med diskmedelstabletter.

Är detta viktigt? Något man bör införskaffa? Gissar att man behöver gå till specialbutik, för vill inte minnas att jag sett något sådant i vanlig matbutik.
Citera
2022-10-26, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Har en nyinköpt diskmaskin av märket Bosch. Jag vill ju gärna att den håller så länge som möjligt, så jag tänkte ta hand om den väl.

Vad exakt är detta? Inte varit med om att tidigare diskmaskiner haft det, utan det har räckt med diskmedelstabletter.

Är detta viktigt? Något man bör införskaffa? Gissar att man behöver gå till specialbutik, för vill inte minnas att jag sett något sådant i vanlig matbutik.

Finns i vanliga matbutiker

Men i de flesta diskmedelstabletter så ingår detta numera, så kör du på sådana så kan du ignorera varningen

Och inget av det gör så att maskinen håller längre, utan endast så att disken blir "renare"
Citera
2022-10-26, 19:20
Medlem
Finns i vanliga matbutiker. Kolla bland diskmedel och sånt. Jag har alltid fyllt på det i mina maskiner. Trodde alla gjorde det...
Citera
2022-10-26, 19:22
Medlem
VoktorDodkas avatar
Jag har salt i min men spolglansen gör ingen skillnad när jag använder tabs.
Citera
2022-10-26, 19:23
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille666
Finns i vanliga matbutiker

Men i de flesta diskmedelstabletter så ingår detta numera, så kör du på sådana så kan du ignorera varningen

Och inget av det gör så att maskinen håller längre, utan endast så att disken blir "renare"

Är det inte bara att disken ser renare ut.
Citera
2022-10-26, 19:26
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna

Vad exakt är detta? .
Va fan ,, är det säkert att du har haft diskmaskin tidigare

Titta i instruktionsboken / manualen är inte att tänka på
Citera
2022-10-26, 19:26
Medlem
Pruttmuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Jo så är det. Kalkfläckar försvinner när man använder spolglans, men renare blir det inte.
Citera
2022-10-26, 19:27
Medlem
Greenspams avatar
Citat:
Mjo, när du går hem till en Blend Gul-rökande lägenhetsinnehavare och ser solkiga vita glas så vet du varför.

Även kallat "glaspest"
https://illvet.se/fysik/fenomen-inom...ad-ar-glaspest
Senast redigerad av Greenspam 2022-10-26 kl. 19:29.
Citera
2022-10-26, 19:28
Medlem
Citat:

Är absolut ingen expert, men saltet hjälper väll till att göra det renare, beroende på hur ph värdet på ditt vatten

Eller något sånt

Spolglans är absolut för syns skull

Oavsett, är man nöjd med hur disken ser ut så hade jag inte brytt mig om att köpa något av det (vilket jag inte gör längre)
Citera
2022-10-26, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille666
Är absolut ingen expert, men saltet hjälper väll till att göra det renare, beroende på hur ph värdet på ditt vatten

Eller något sånt

Spolglans är absolut för syns skull

Oavsett, är man nöjd med hur disken ser ut så hade jag inte brytt mig om att köpa något av det (vilket jag inte gör längre)
Inte pH värde men däremot hårdheten.
Saltet gör att maskinen avhärdar vattnet.
Spelar lite roll om du har mjukt vatten men har man väldigt hårt slipper man kalkfläckar på disken om man använder salt.
Hårdheten programeras i maskinen.
Citera
2022-10-26, 19:44
Medlem
Jag märker ingen skillnad. Hemma är maskinen fylld med salt och på jobbet ingenting, samma resultat.
Citera
2022-10-26, 19:50
Medlem
Köp i vanlig matbutik. Spelgalna fyller du oftast i en liten skruvkork på luckan. Saltet fumyller du på i botten på maskinen på insidinan under nedre korgen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in