• 5
  • 6
2022-10-26, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Det inlägget jag citerade babblade du ju bara om arbetsbrist..
Nej, jag beskrev kortfattat vad som sker vid 0% arbetslöshet och vid kanske 10% arbetslöshet. Vid 0% blir det arbetsbrist och då drivs lönerna upp. Sen snurrar karusellen som jag sa. Sen kan vi arbetskraftinvandra men det var längesen vi gjorde. Men hela alltet är komplicerat. 0% arbetslöshet är alltså inget som eftersträvas även om det kan låta så.

I grunden handlar förmodligen allt om en låtsasvärld ekonomiskt som ställer till det. Bubblor hit och dit... Men det ovan går att läsa om rätt mycket dock.
Citera
2022-10-26, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Nej, jag beskrev kortfattat vad som sker vid 0% arbetslöshet och vid kanske 10% arbetslöshet. Vid 0% blir det arbetsbrist och då drivs lönerna upp. Sen snurrar karusellen som jag sa. Sen kan vi arbetskraftinvandra men det var längesen vi gjorde. Men hela alltet är komplicerat. 0% arbetslöshet är alltså inget som eftersträvas även om det kan låta så.

I grunden handlar förmodligen allt om en låtsasvärld ekonomiskt som ställer till det. Bubblor hit och dit... Men det ovan går att läsa om rätt mycket dock.

Jo jo, jag håller med dig där. Problemet är att du pratat om att det spär på inflationen också, men nu sitter vi med en enorm arbetslöshet och inflation. De två korrellerar inte på det sätt du insinuerar. Sverige har importerat arbetslöshet i typ 20 år men inflationen dök upp ändå..

Högre lön förvisso om arbetslösheten närmar sig noll, men det är inte där problemet ligger. Vidga dina vyer.
Citera
2022-10-26, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Men snälla du, jag skriver i en tråd. Det innebär inte att jag är trådskaparen.

Skit samma d handlade ju endå om tråden. Du verkar ha jävlig attityd. Attitydsproblem.
Citera
2022-10-26, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Jo jo, jag håller med dig där. Problemet är att du pratat om att det spär på inflationen också, men nu sitter vi med en enorm arbetslöshet och inflation. De två korrellerar inte på det sätt du insinuerar. Sverige har importerat arbetslöshet i typ 20 år men inflationen dök upp ändå..

Högre lön förvisso om arbetslösheten närmar sig noll, men det är inte där problemet ligger. Vidga dina vyer.
Jag pratar generellt där. Inte om hur läget är i dagens Sverige. Jag vet att mycket påverkar ekonomin. Samt är det så komplicerat att ingen vet exakt hur det fungerar.

Efterfrågan kontra utbud påverkar ju också priserna.

Räntor påverkar konsumtionen och bostadsmarknaden etc.

För trött nu för att komma ihåg vad jag ville ha sagt med det första som tog upp det med t ex 0% arbetslöshet 😛

Vi importerar typ ingen arbetskraft i dag. Var väl 60-80-talet framför allt? Men det tar jag inte gift på dock.
Citera
2022-10-26, 08:46
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
TS!!Varför lyser du med din frånvaro. Vi vill ju ha svar på vad som gör att du inte har inkomst. Vi vill även veta varför din sambo INTE vill ha dig kvar i lägenheten. Är detta ett skäl för att slippa dig? Har du inte ersättning en spänn att tillföra? Sitter du bara i soffan chillar spelar PS 4 och skiter i att söka arbete. Kom in i matchen och berätta mer ge oss kött på benen.
Absolut att frågan om obefintlig inkomst är intressant men vad gäller sambons vilja att kicka ut ts är ju inte så svårt att förstå om denne ändå inte bidrar med något.
Citera
2022-10-26, 08:55
Medlem
Citat:
Jag pratar generellt där. Inte om hur läget är i dagens Sverige. Jag vet att mycket påverkar ekonomin. Samt är det så komplicerat att ingen vet exakt hur det fungerar.

Efterfrågan kontra utbud påverkar ju också priserna.

Räntor påverkar konsumtionen och bostadsmarknaden etc.

För trött nu för att komma ihåg vad jag ville ha sagt med det första som tog upp det med t ex 0% arbetslöshet 😛

Vi importerar typ ingen arbetskraft i dag. Var väl 60-80-talet framför allt? Men det tar jag inte gift på dock.

är inte heller helt säker på ursprunget. Men nej, i dagsläget har inte Sverige arbetskraftinvandring. Bara typ invandring. Och svensk ekonomi är på väg neråt, p.g.a inflationen som dykt upp av typ 100 olika irrelevanta områden. För den här diskussionen just.

Intressant ändå var vi avslutar kontra mot var vi började.
Citera
2022-10-26, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Argsint87
Hej alla Flashback:are jag behöver eran hjälp
Tack på förhand 🙂

Just nu bor jag och min flickvän ihop i hennes lägenhet. Hon jobbar och har en lön på ca 19 800 kronor före skatt och jag saknar helt inkomst för tillfället. Hon tycker det är dyrt och inte funkar längre att hon ska försörja 2 personer på en inkomst (Hennes lön).

Hon vill därför jag ska gå till socialen och jag ska vara ärlig och berätta som det är för dom att vi är fortfarande i ett förhållande men att det inte funkar ekonomiskt längre att bo ihop med en inkomst (Hennes lön) som försörjer 2 personer. Därför vill jag söker försörjningsstöd så jag kan få en egen lägenhet.

Går det att får försörjningsstöd om man är sambos (bor ihop) och vill bli särbo istället? Jag menar att vi är i ett förhållande men tjejen kräver att jag löser egen lägenhet. Finns det ens en chans under dessa omständigheter för mig att få deras hjälp från Socialen att få försörjningsstöd m.m ? Min magkänsla säger, men jag kan dock inte alla regler. Någon som vet?

Tack på förhand
Mvh Macke
Bidragsnormen räknas per hushåll så sålänge du bor med henne blir det svårt, om du istället bor ensam kan det hushållet du representerar få socialbidrag, ja.
Citera
2022-10-26, 11:33
Medlem
sebastian66s avatar
Om man läser TS historik så skulle jag med skicka ut honom. Ibland är det kanske befogat arbetslös kör på massa droger och hittar på massa knepiga saker.
TS flytta hem till morsan och låt tjejen få hitta en seriös kille är mitt råd.
Citera
2022-10-26, 15:02
Medlem
Citat:
Bor ni som sambo under samma tak har hon försörjningsskyldighet jämte dig. Sen kommer de räkna på vad hyra kostar och vad riksnormen sen är och jada jada, hamnar ni under det beloppet ni har rätt till (trots lönen alltså) så kommer soc betala ut, men det är typ uteslutet då hon borde få ut runt 15 000. Efter att hyra och ev el är betald kan ni som par max ha 6 950 kr om ni bor tillsammans och du söker försörjningsstöd för att ni ska bli beviljade något. Så ligger hyran (inkl el) på över 8 050 kronor så kommer ni få det överskjutande beloppet. Lek med tanken att hyran är 7 300 kronor och elen 1 000 kronor så skulle de betalat ut 250 kronor. Samtidigt behöver du vara inskriven på AF och även medverka i det som de säger.

Det du är inne på nu är att flytta till egen lägenhet - vilket du får söka själv och skriva eget hyreskontrakt. Utan inkomst kommer det bli tufft för dig och det är även risk att det finns kö etc som de tar hänsyn till. En del hyresvärdar godkänner dock försörjningsstöd som inkomst men då behöver du visa upp det från kommunen att du är beviljad det samt att soc står för hyreskostnaden. Hela saken kommer bli svår men vi antar du lyckas trolla!

Situationen blir då att ni inte är sambo, ni är endast ett par. Du söker försörjningsstöd med krav om att vara inskriven på AF, delta i aktuella projekt etc. Så länge du sköter det kommer soc betala hyran (ev el utöver) och riksnormen som består av 3 210 kronor i personliga kostnader samt 1 040 kronor för hushållets kostnader. Efter hyran så har du 4 250 kronor per månad att leva för. Risk att du får betala elen själv. Detta ska räcka till allt, mat, hygien, fritid, internet, mobil, kläder osv.

Så ska du spela enligt det korrekta är det så här det kommer se ut. Soc kommer alltså inte skaffa någon bostad till dig! Det är den viktigaste informationen du behöver ta med dig. Men du borde kunna ha rätt till någon ersättning från Försäkringskassan om du bara är inskriven på AF? Kanske inte mycket men 3-5 000 borde det väl kunna bli, där du ska räkna lågt. Vet dock inte alla regler kring det.
Nu kan jag ha fel men har för mig att försörjningsansvaret bara gäller gifta och inte sambos.
Citera
2022-10-29, 03:43
Medlem
CuckoosNests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Om man läser TS historik så skulle jag med skicka ut honom. Ibland är det kanske befogat arbetslös kör på massa droger och hittar på massa knepiga saker.
TS flytta hem till morsan och låt tjejen få hitta en seriös kille är mitt råd.

Blev nyfiken på ts historik efter ditt inlägg, och mycket riktigt så verkar ts totalt blåst. Och en hel del konstiga inlägg med random ord skrivna med stora bokstäver osv. Tjejen kanske gjorde det rätta och sparkade ut honom, där av hans frånvaro här, eller så blev han miljonär på sin plan om att skriva ut sträckkoder för att panta 😂
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in