• 1
  • 2
2022-10-26, 04:45
Medlem
Hej alla Flashback:are jag behöver eran hjälp
Tack på förhand 🙂

Just nu bor jag och min flickvän ihop i hennes lägenhet. Hon jobbar och har en lön på ca 19 800 kronor före skatt och jag saknar helt inkomst för tillfället. Hon tycker det är dyrt och inte funkar längre att hon ska försörja 2 personer på en inkomst (Hennes lön).

Hon vill därför jag ska gå till socialen och jag ska vara ärlig och berätta som det är för dom att vi är fortfarande i ett förhållande men att det inte funkar ekonomiskt längre att bo ihop med en inkomst (Hennes lön) som försörjer 2 personer. Därför vill jag söker försörjningsstöd så jag kan få en egen lägenhet.

Går det att får försörjningsstöd om man är sambos (bor ihop) och vill bli särbo istället? Jag menar att vi är i ett förhållande men tjejen kräver att jag löser egen lägenhet. Finns det ens en chans under dessa omständigheter för mig att få deras hjälp från Socialen att få försörjningsstöd m.m ? Min magkänsla säger, men jag kan dock inte alla regler. Någon som vet?

Tack på förhand
Mvh Macke
Senast redigerad av Argsint87 2022-10-26 kl. 04:48.
Citera
2022-10-26, 04:58
Medlem
sebastian66s avatar
Jag kan inte hjälp dig med svaret men tror du kommer att få nej om du säger särbo.
Är du arbetslös hur ska du då kunna betala hyra bidrar du inte till något? Har du varit arbetslös länge? Det kanske är din sambo som är trött på dig för att du bara degar hemma. Annars skulle jag bli förbannad om min skulle säga till mig att du ska flytta. Om min sambo skulle vara utan arbete skulle jag gilla läget och hjälpas åt för att vi kunde leva tillsammans. Naturligtvis skulle det vara ok jag stod för våra kostnader. Om du imorgon vinner 2.4 mille på hästar då är det sunt eller hur?
Mitt råd skulle vara att byt kvinna.
Citera
2022-10-26, 05:04
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argsint87
Tack på förhand 🙂
Av vilken anledning har du ingen egen försörjning?
Citera
2022-10-26, 05:11
Medlem
När jag var sambo med min nuvarande fru levde vi på min lön, ca 13000 efter skatt. Myndigheterna var inte ett dugg intresserade av att hjälpa då.

Är du svart/mörkhyad (med tanke på din text) kan du nog få det lättare, men ärligt tror jag inte någon hjälp finns att få. Du har ju boplats och ni har klarat er tidigare... Det är typ myndighetstänk... som vi har betalt genom skatten... hjälp vi förväntar oss men aldrig får...

Nej satsa på att skrika på zoomaliska och döunt anderständ på engelska så löser det sig nog. Kanske kan duntill och med få dubbla inkomster då.
Citera
2022-10-26, 05:12
Medlem
Citat:
Tack på förhand 🙂

Just nu bor jag och min flickvän ihop i hennes lägenhet. Hon jobbar och har en lön på ca 19 800 kronor före skatt och jag saknar helt inkomst för tillfället. Hon tycker det är dyrt och inte funkar längre att hon ska försörja 2 personer på en inkomst (Hennes lön).

Hon vill därför jag ska gå till socialen och jag ska vara ärlig och berätta som det är för dom att vi är fortfarande i ett förhållande men att det inte funkar ekonomiskt längre att bo ihop med en inkomst (Hennes lön) som försörjer 2 personer. Därför vill jag söker försörjningsstöd så jag kan få en egen lägenhet.

Går det att får försörjningsstöd om man är sambos (bor ihop) och vill bli särbo istället? Jag menar att vi är i ett förhållande men tjejen kräver att jag löser egen lägenhet. Finns det ens en chans under dessa omständigheter för mig att få deras hjälp från Socialen att få försörjningsstöd m.m ? Min magkänsla säger, men jag kan dock inte alla regler. Någon som vet?

Tack på förhand
Mvh Macke
Bor ni som sambo under samma tak har hon försörjningsskyldighet jämte dig. Sen kommer de räkna på vad hyra kostar och vad riksnormen sen är och jada jada, hamnar ni under det beloppet ni har rätt till (trots lönen alltså) så kommer soc betala ut, men det är typ uteslutet då hon borde få ut runt 15 000. Efter att hyra och ev el är betald kan ni som par max ha 6 950 kr om ni bor tillsammans och du söker försörjningsstöd för att ni ska bli beviljade något. Så ligger hyran (inkl el) på över 8 050 kronor så kommer ni få det överskjutande beloppet. Lek med tanken att hyran är 7 300 kronor och elen 1 000 kronor så skulle de betalat ut 250 kronor. Samtidigt behöver du vara inskriven på AF och även medverka i det som de säger.

Det du är inne på nu är att flytta till egen lägenhet - vilket du får söka själv och skriva eget hyreskontrakt. Utan inkomst kommer det bli tufft för dig och det är även risk att det finns kö etc som de tar hänsyn till. En del hyresvärdar godkänner dock försörjningsstöd som inkomst men då behöver du visa upp det från kommunen att du är beviljad det samt att soc står för hyreskostnaden. Hela saken kommer bli svår men vi antar du lyckas trolla!

Situationen blir då att ni inte är sambo, ni är endast ett par. Du söker försörjningsstöd med krav om att vara inskriven på AF, delta i aktuella projekt etc. Så länge du sköter det kommer soc betala hyran (ev el utöver) och riksnormen som består av 3 210 kronor i personliga kostnader samt 1 040 kronor för hushållets kostnader. Efter hyran så har du 4 250 kronor per månad att leva för. Risk att du får betala elen själv. Detta ska räcka till allt, mat, hygien, fritid, internet, mobil, kläder osv.

Så ska du spela enligt det korrekta är det så här det kommer se ut. Soc kommer alltså inte skaffa någon bostad till dig! Det är den viktigaste informationen du behöver ta med dig. Men du borde kunna ha rätt till någon ersättning från Försäkringskassan om du bara är inskriven på AF? Kanske inte mycket men 3-5 000 borde det väl kunna bli, där du ska räkna lågt. Vet dock inte alla regler kring det.
Senast redigerad av EIIer 2022-10-26 kl. 05:16.
Citera
2022-10-26, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
När jag var sambo med min nuvarande fru levde vi på min lön, ca 13000 efter skatt. Myndigheterna var inte ett dugg intresserade av att hjälpa då.

Är du svart/mörkhyad (med tanke på din text) kan du nog få det lättare, men ärligt tror jag inte någon hjälp finns att få. Du har ju boplats och ni har klarat er tidigare... Det är typ myndighetstänk... som vi har betalt genom skatten... hjälp vi förväntar oss men aldrig får...

Nej satsa på att skrika på zoomaliska och döunt anderständ på engelska så löser det sig nog. Kanske kan duntill och med få dubbla inkomster då.
Leker vi med dagens värde (belopp) så var den hyran ni hade lägre än 6 050 kronor annars hade ni haft rätt till överskjutande belopp (ev även el betald avs soc). Läs mitt inlägg över.
Citera
2022-10-26, 05:25
Medlem
Citat:
Tack på förhand 🙂

Tack på förhand
Mvh Macke

Du behöver ju inte säga t försörjningsstöd att ni bor särbo. De ha ju dom ingenting o göra med egentligen så länge ni inte är gifta kanske??
Så varför inte.
Citera
2022-10-26, 05:28
Medlem
Skaffa ett jobb
Citera
2022-10-26, 05:33
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladylovleylocks
Du behöver ju inte säga t försörjningsstöd att ni bor särbo. De ha ju dom ingenting o göra med egentligen så länge ni inte är gifta kanske??
Så varför inte.
Man är väl skriven någonstans. Ska ts hitta på?
Citera
2022-10-26, 05:34
Medlem
Men sök ett jobb för fasen och sluta parasita på din stackars sambo. Finns nått hinder att arbeta så måste du söka dagersättning hos soc.
Citera
2022-10-26, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Man är väl skriven någonstans. Ska ts hitta på?

Jaa men om du hittar en lägenhet du kan ha så måste ju försörjningsstöd hjälpa dig.
Citera
2022-10-26, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladylovleylocks
Så varför inte.
Går ju att se var personen är skriven etc. Ska man göra sådant här behöver man ju främst vara skriven på ett annat ställe först, sen skriva hyreskontrakt som inneboende och därefter ansöka hos socialförvaltningen. Lägenheten behöver dessutom vara anpassad så man kan bo två personer någorlunda privat. Är det en etta är det helt kört den här vägen.

Då kan man vara sambo men det gäller ju att det inte kommer fram eftersom det då blir ett bedrägeri, dels återbetalningsskyldig men ev även straffad i domstol för det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in