2022-10-26, 06:26
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladylovleylocks
Haha va. Oj . Varför går du inte o jobbar ??
Nu snurrar du verkligen till. Jag har arbete och är absolut inte i behov av bidrag i nuläget.
Citera
2022-10-26, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Nu snurrar du verkligen till. Jag har arbete och är absolut inte i behov av bidrag i nuläget.

Ja men dåså. Då e ju allt bra. Va ska försörjnings stöd göra då för dig?
Citera
2022-10-26, 06:29
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladylovleylocks
Ja men dåså. Då e ju allt bra. Va ska försörjnings stöd göra då för dig?
Men snälla du, jag skriver i en tråd. Det innebär inte att jag är trådskaparen.
Citera
2022-10-26, 06:32
Medlem
Citat:

Oj aa fan ja såg de nu.. mm
Men ja tänkte på trådstarten o så kom du o skrev. O ja e rätt nyvaken faktist. Hoppsan!
Citera
2022-10-26, 06:33
Medlem
Citat:
Haha va fan!
Citera
2022-10-26, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Vid arbetsbrist är det okej att ta in folk utifrån. Arbetskraftsinvandring kallar dem det. Och det är jättebra vid behov, dock borde inte det behovet finnas vid 5-10% arbetslöshet och än mindre vid 15% som det är i Sverige..
Men nu var det ju inte alls det som jag pratade om!
Citera
2022-10-26, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Argsint87
Hej alla Flashback:are jag behöver eran hjälp
Tack på förhand 🙂

Just nu bor jag och min flickvän ihop i hennes lägenhet. Hon jobbar och har en lön på ca 19 800 kronor före skatt och jag saknar helt inkomst för tillfället. Hon tycker det är dyrt och inte funkar längre att hon ska försörja 2 personer på en inkomst (Hennes lön).

Hon vill därför jag ska gå till socialen och jag ska vara ärlig och berätta som det är för dom att vi är fortfarande i ett förhållande men att det inte funkar ekonomiskt längre att bo ihop med en inkomst (Hennes lön) som försörjer 2 personer. Därför vill jag söker försörjningsstöd så jag kan få en egen lägenhet.

Går det att får försörjningsstöd om man är sambos (bor ihop) och vill bli särbo istället? Jag menar att vi är i ett förhållande men tjejen kräver att jag löser egen lägenhet. Finns det ens en chans under dessa omständigheter för mig att få deras hjälp från Socialen att få försörjningsstöd m.m ? Min magkänsla säger, men jag kan dock inte alla regler. Någon som vet?

Tack på förhand
Mvh Macke

Inga planer på att skaffa ett jobb istället för att låta skattepengar gå till dig som skall ligga hemma ??? Hemtjänsten skriker efter folk o det skulle göra dig gott att hjälpa våra gamla… man blir ju mörkrädd att läsa såna här inlägg
Citera
2022-10-26, 06:38
Medlem
Citat:
Va? Är inte alla som skriver här trådskapen? Trodde vi klonade oss likt Gremlins! Nu blev jag besviken men har TS somnat? Missade han sitt amfetamin?
Citera
2022-10-26, 06:56
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Samhällets ekonomi mår oftast bäst när runt 4% är arbetslösa. Så det blir konstigt att alla ska jobba eftersom det kommer tära mer på samhällsekonomin! Så sluta klaga så mycket!
Fast Sveriges riktiga arbetslöshet, om man räknar på det, är bra mycket högre än vad som är officiellt:

"Sysselsättningsgraden anger andelen sysselsatta personer av befolkningen i åldern 15–74 år. En sysselsatt person är en person som under en viss vecka (referensveckan) utfört något arbete i minst en timme som anställd, egen företagare eller medhjälpare i företag tillhörande en familjemedlem. Personer som inte har utfört något arbete enligt ovan, men som hade anställning eller arbete som de var tillfälligt frånvarande från under hela referensveckan (på grund av exempelvis semester eller sjukdom) räknas också som sysselsatta."
https://www.scb.se/hitta-statistik/s...grad-15-74-ar/

"Arbetslösheten uppgick till 6,5 procent i september och antalet arbetslösa till 358 500 personer, mätt enligt AKU."
https://www.ekonomifakta.se/fakta/ar.../arbetsloshet/

Det är alltså 6.5% arbetslöshet officiellt men egentligen bra mkt högre i realiteten.
Citera
2022-10-26, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Fast Sveriges riktiga arbetslöshet, om man räknar på det, är bra mycket högre än vad som är officiellt:

"Sysselsättningsgraden anger andelen sysselsatta personer av befolkningen i åldern 15–74 år. En sysselsatt person är en person som under en viss vecka (referensveckan) utfört något arbete i minst en timme som anställd, egen företagare eller medhjälpare i företag tillhörande en familjemedlem. Personer som inte har utfört något arbete enligt ovan, men som hade anställning eller arbete som de var tillfälligt frånvarande från under hela referensveckan (på grund av exempelvis semester eller sjukdom) räknas också som sysselsatta."
https://www.scb.se/hitta-statistik/s...grad-15-74-ar/

"Arbetslösheten uppgick till 6,5 procent i september och antalet arbetslösa till 358 500 personer, mätt enligt AKU."
https://www.ekonomifakta.se/fakta/ar.../arbetsloshet/

Det är alltså 6.5% arbetslöshet officiellt men egentligen bra mkt högre i realiteten.
Vilka grupper anser du är arbetslösa då utöver de 6.5% som statistiken visar? Det går ju räkna lite olika så klart men samtliga som studerar på gymnasiet eller högskola/universitet anses ju inte som arbetslösa.

Citat:
Vad är skillnaden mellan arbetslöshet och öppet arbetslösa hos Arbetsförmedlingen?

- Antalet arbetslösa enligt SCB och antalet arbetslösa enligt Arbetsförmedlingen är två helt olika mått som egentligen har mycket lite med varandra att göra. SCB mäter via AKU antalet arbetslösa i arbetskraften varje månad och det är detta mått som är det officiella arbetslöshetstalet. Arbetsförmedlingen redovisar antalet arbetslösa som är inskrivna och söker jobb via dem. Eftersom arbetslösa kan söka jobb utan hjälp av Arbetsförmedlingen täcker denna siffra enbart delar av den totala arbetslösheten.
Några andra sätt går väl inte att räkna på? Så SCB borde bara de som har mest korrekt info eller? Kanske helt misstolkar vad du menade dock
Citera
2022-10-26, 07:16
Avstängd
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argsint87
Hej alla Flashback:are jag behöver eran hjälp
Tack på förhand 🙂

Just nu bor jag och min flickvän ihop i hennes lägenhet. Hon jobbar och har en lön på ca 19 800 kronor före skatt och jag saknar helt inkomst för tillfället. Hon tycker det är dyrt och inte funkar längre att hon ska försörja 2 personer på en inkomst (Hennes lön).

Hon vill därför jag ska gå till socialen och jag ska vara ärlig och berätta som det är för dom att vi är fortfarande i ett förhållande men att det inte funkar ekonomiskt längre att bo ihop med en inkomst (Hennes lön) som försörjer 2 personer. Därför vill jag söker försörjningsstöd så jag kan få en egen lägenhet.

Går det att får försörjningsstöd om man är sambos (bor ihop) och vill bli särbo istället? Jag menar att vi är i ett förhållande men tjejen kräver att jag löser egen lägenhet. Finns det ens en chans under dessa omständigheter för mig att få deras hjälp från Socialen att få försörjningsstöd m.m ? Min magkänsla säger, men jag kan dock inte alla regler. Någon som vet?

Tack på förhand
Mvh Macke

Varför skaffar du dig inte ett jobb?
Varför ska skattebetalarna i din kommun betala ditt leverne tycker du?
Citera
2022-10-26, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Men nu var det ju inte alls det som jag pratade om!

Det inlägget jag citerade babblade du ju bara om arbetsbrist..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in