2022-10-25, 14:49
Medlem
Ohomosexuells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajsfittahora
Kan du inte söka bostadsbidrag? 4 500 är inte nog du måste ha kläder, nya skor, till läkaren, tandläkaren etc. etc.

Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Du har alltså runt 14500 kr i månaden i lön?

Jobbar du halvtid eller stämplar du eller liknande?

Lider av en progressiv och handikappande sjukdom så har för tillfället sjukersättning + bostadstillägg.

Fördelen är att jag tappat mina vänner och därför inte har särskilt många övriga utgifter. Tandläkare har jag inte gått till på många herrans år, men en rad läkarbesök och en hel del mediciner blir det ju, vilket till stora delar täcks av högkostnadsskydd. Men jag är tacksam för att jag bor i ett välfärdssamhälle och tycker inte synd om mig själv. Önskar bara att jag återgå till jobbet och göra lite nytta.
Citera
2022-10-25, 14:53
Medlem
MuppSmurfs avatar
Lever på sjukersättning sedan några år tillbaks och kan inte säga att jag märker av några problem.

Visst märker jag av att priser gått upp men inget som påverkar mig nämnbart än utan jag äter som jag gjort innan och äter ute ett par ggr per månad. Sparar ett par tusen per månad.

De som lider redan nu måste ha ett riktigt dålig budgettänk. Det går att klara sig alldeles utmärkt på lite om man bara planerar.
Citera
2022-10-25, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Klarar mig just nu men känns lite som man har näsan precis ovanför vattenytan. Får se hur det blir i vinter och vad den nya regeringen har för lösning på elen. Bor i hus. Löst uppvärmningen men el behövs ju lik fbn till kyl frys spis och så.
Klarar jag mig 2 år till i stugan så sitter jag rätt lugnt i båten sedan om inte något oförutsett dyker upp.
Vad ska man trösta sig med? - Det finns alltid dom som har det värre..
Vet dom som har det värre.

Det är tuffa tider
För en del
För drömmare
För en drömmare
Alltid tuffa tider
Om man står bredvid

Hur kass ekonomi har du? Jag bor i lägenhet och betalar bara för hushållsel detta inkluderar kyl, frys, lampor min senaste elräkning som kommer var tredje månad var på 750 kronor, alltså 250 per månad. Menar du på allvar att detta skulle kunna försvåra ditt liv?
Citera
2022-10-25, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja det har vi ju alla, men hur många ur medelklassen kommer hamna i nöd pga krisen?
Nästan ingen verkar det som även om många verkar ha det som sin dröm!

nu vet jag ett par iof som säljer sitt hus (försöker sälja är mer rätt ord) pga av att de dragit på sig lån på 5 mnkr på huset, ligger nu ute på 8,5 efter senaste sänkningen. Där går det att inte kalla det nöd, men det går att kalla det ekonomiskt ansträngt och väldigt jobbigt för dom

blir du sjuk, då är det kris, så är sverige
Citera
2022-10-25, 14:56
Medlem
TrueCs avatar
De flesta kan hanka sig fram med nedmonterad konsumtion. Problemet blir när folk blir av med jobben pga lågkonnen som kommer slå hårt (förmodligen) och nedgång i konsumtionen spär i sin tur på hastigheten i denna lågkonne.

För några år sedan klarade sig de flesta på a-kassa , så ser det inte ut nu med räntor/el/inflationen i stort
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Hur kass ekonomi har du? Jag bor i lägenhet och betalar bara för hushållsel detta inkluderar kyl, frys, lampor min senaste elräkning som kommer var tredje månad var på 750 kronor, alltså 250 per månad. Menar du på allvar att detta skulle kunna försvåra ditt liv?

250 i månaden? fan ligger på 800 kr i månaden, och då är det verkligen inte något uppvärmt golv, inga datorer på dagarna då vi jobbar kontor,
fan måste se över mitt avtal
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av funktioner
Märker ingen stor skillnad. Konsumerar inte mindre än innan och lägger en dryg tredjedel av lönen på sparande, om inte mer.

Vore intressant att veta ungefärlig ålder och hur du bor (äger/hyr).

Yngre personer som hyr kommer det nog ta ett lite längre tag innan kostnadökningarna komer ikapp.

Men har man familj, är beroende av bil och har bolån utan att bundit lånen kommer man märka av kostnadsökningarna snabbare då det är svårare att dra ner på kostnaderna.
Citera
2022-10-25, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
De flesta kan hanka sig fram med nedmonterad konsumtion. Problemet blir när folk blir av med jobben pga lågkonnen som kommer slå hårt (förmodligen) och nedgång i konsumtionen spär i sin tur på hastigheten i denna lågkonne.

För några år sedan klarade sig de flesta på a-kassa , så ser det inte ut nu med räntor/el/inflationen i stort

för sade man att akassan vart 80% av lönen, så är det inte idag på mkt långa vägar,
Citera
2022-10-25, 14:58
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
för sade man att akassan vart 80% av lönen, så är det inte idag på mkt långa vägar,

Det också, men det är nog ännu längre tillbaka i tiden.
Citera
2022-10-25, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Det kommer. Ekonomiska konsekvenser kommer inte direkt utan det tar tid. USA printade 1/5 av alla dollar i cirkulation 2020 och det är först nu vi känner av den sjuka inflationen.

Att tidningarna idag skriver om alla elräkningar, inflation, svag krona, högre hyra osv kanske inte känns av just nu, men vänta tills våren/sommaren 2023 så kommer allt detta ha tagit fäste och det kommer inte bli kul för folk.

Vi får se hur många godhets krigare är sugna på att ge bort flera miljarder i bistånd när deras föräldrar blir utslängda på gatan.

Personligen tycker jag att detta är den bästa tiden på väldigt länge. Detta är exakt vad Sverige behöver. Ett jävla wake up call. Nu kommer saker och ting bli jävligt tight för väldigt många i Sverige och det är det enda sättet till förändring. Dvs när folks idioti påverkar dem själva. Lägg sedan på otryggheten, vårdköer osv på det redan spända ekonomiska läget.

Utslängd på gatan + risken att bli förnedringsrånad. Mysig combo

Inflationen är i sig inget problem så länge som arbetslösheten inte ökar och just nu (särskilt i USA) så går ju arbetslösheten fortfarande ner och bolagen gör stora vinster.

Hög inflation och låg arbetslöshet går ekonomiskt inte i ihop så marknaden kommer givetvis att korrigera denna motsättning. Antingen genom att säga upp folk aka öka arbetslösheten, eller genom att med ny tillväxt minska inflationen.
Citera
2022-10-25, 15:02
Medlem
Elräkningen är 4x högre mot motsvarande månad 2020, Maten är i snitt 10-15% dyrare, bränslet kostar 30% mer, räntan på bolånen i runda slängar 100% dyrare.

Den som inte känner av detta har ingen koll på sin ekonomi.

Givetvis finns det många som har fått skala ner på redan nerskalad livskvalité. En tallrik pulvermos mindre, en denniskorv mindre etc etc.
Citera
2022-10-25, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
De med höga lånekostnader och små inkomster är i regel folk i hyresrätter med krediter och konsumtionslån som kan ha i princip hur hög rönta som helst, inte folk som köpt sin bostad.

Ännu värre!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in