2022-10-25, 13:48
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vishking
Den riktiga krisen kommer om villaägare ska fram med 10 000:- extra varje månad för att värma upp huset. Tror många hushåll har runt 50k i buffert och det går snabbt åt om det blir kallt och elen blir dyr.

De får väl bomma drygt halva huset och bo i ett rum och kök med 18 grader innomhus?
Det GÅR att minska el och värmekostnaderna radikalt om alyernativet är att tvingas sälja huset.
Citera
2022-10-25, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
De som kommer att känna av det är de som har höga lån men små inkomster. Andra kommer bara att kunna lägga undan mindre varje månad. Det hela är som du skriver väldigt överdrivet då svensken har pengar i överflöd. Överflödet blir bara lite mindre nu.

Har man tagit höga lån med små inkomster får man skylla sig själv.
Köper man sitt boende borde man kalkullerat att räntan kan stiga. Jävligt enkelt.
Citera
2022-10-25, 13:56
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Har man tagit höga lån med små inkomster får man skylla sig själv.
Köper man sitt boende borde man kalkullerat att räntan kan stiga. Jävligt enkelt.

De med höga lånekostnader och små inkomster är i regel folk i hyresrätter med krediter och konsumtionslån som kan ha i princip hur hög rönta som helst, inte folk som köpt sin bostad.
Citera
2022-10-25, 14:07
Medlem
Läste i en tråd här på Flashback att kortbetalningarna inte gått ner. De ansvariga ekonomerna är bittra över detta och funderar på att räntan måste höjas mera innan folk blir "hörsamma." Konsumtionen SKA ner och de kommer fortsätta höja räntan tills detta händer.

Har själv sparat pengar och har att ta av och har inte ändrat mina vanor alls. Jag har gjort min egen konjunkturutjämnande mekanism.
Citera
2022-10-25, 14:18
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Läste i en tråd här på Flashback att kortbetalningarna inte gått ner. De ansvariga ekonomerna är bittra över detta och funderar på att räntan måste höjas mera innan folk blir "hörsamma." Konsumtionen SKA ner och de kommer fortsätta höja räntan tills detta händer.

Har själv sparat pengar och har att ta av och har inte ändrat mina vanor alls. Jag har gjort min egen konjunkturutjämnande mekanism.

Kortbetalningar? Du menar köp på kredit?
Att folk betalar köp med kort är väl inget problem så länge det är debitköp?
Citera
2022-10-25, 14:29
Medlem
Ohomosexuells avatar
Jag får in 12 000 i månaden.
Boendekostnad 7 500.

Jag har alltså 4 500 som ska räcka till el, mat, telefoni, månadskort. Än så länge går det runt, även om den dyrare maten har inneburit att jag måste äta mindre och har gått ner fem kilo sedan i somras.
Citera
2022-10-25, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Kortbetalningar? Du menar köp på kredit?
Att folk betalar köp med kort är väl inget problem så länge det är debitköp?

Framgick inte om det var kredit eller debet.

Personen, som verkar ingå i team Ingves, retar sig på att folk inte är "följsamma". Folk ska spara in på sina köp och sänka konsumtionen.

Jag framhöll att det är väl bra om folk har sparat pengar och kan leva som vanligt, men det höll han inte med om. Folk ska inte ruva på pengarna i goda tider, menar han, istället ska de höja omsättningshastigheten på M1 och köpa upp varenda peng. I dåliga tider blir de snabbt utan pengar och kan följsamt reagera på räntehöjningar och som arbetslösa ta de jobb som erbjuds. Och företagen ska väl strukturomvandla kan jag tro.
Citera
2022-10-25, 14:31
Medlem
Fckptns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Ju fler som drar ner på kostnaderna desto fler kommer att hamna i arbetslöshet. Det är nu det är dags för våra rika i samhället att börja spendera sina pengar. A-kassan kommer vimla av ansökande innan detta är slut.

Ja jag vet, det är hemskt att både vara medveten om att sparsamheten kommer trigga krisen samtidigt som jag är medveten om att det inte är ett alternativ att spara/investera mindre. Det återstår då två saker

1) Öka intäkterna
2) Minska kostnaderna

Och visst är det ju så att både 1 och 2 driver krisen framåt.

Känns som hur man än vänder sig så blir det fel…
Citera
2022-10-25, 14:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Ju fler som drar ner på kostnaderna desto fler kommer att hamna i arbetslöshet. Det är nu det är dags för våra rika i samhället att börja spendera sina pengar. A-kassan kommer vimla av ansökande innan detta är slut.

Så dom som har jobbat arshlet av sig/varit driftiga och smarta nog att skrapat ihop kapital för sämre tider. Ska nu gå in och rädda större delen av befolkningen som levt rövare som om det inte finns en morgondag. Trams och sossefasoner.
Citera
2022-10-25, 14:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ohomosexuell
Boendekostnad 7 500.

Jag har alltså 4 500 som ska räcka till el, mat, telefoni, månadskort. Än så länge går det runt, även om den dyrare maten har inneburit att jag måste äta mindre och har gått ner fem kilo sedan i somras.

Kan du inte söka bostadsbidrag? 4 500 är inte nog du måste ha kläder, nya skor, till läkaren, tandläkaren etc. etc.
Citera
2022-10-25, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohomosexuell
Boendekostnad 7 500.

Du har alltså runt 14500 kr i månaden i lön?

Jobbar du halvtid eller stämplar du eller liknande?
Citera
2022-10-25, 14:46
Medlem
Jag har inte märkt av nån kris. Använder i och för sig nästan ingen el. Bensinen e dyr förstås.

Hur många värmer med direktverkande el? Det är väl väldigt ovanligt nu för tiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in