2022-10-25, 12:32
Medlem
Aktieklipparns avatar
Bor ensam i villa och fritidshus, men har än så länge klarat mig på min månadsinkomst (sjukpension)

Har bra buffert men oroar mig helt klart när man inte vet om elräkningen hamnar på 2K eller 20K/mån

Eldar mer och snålar med värmepumpen för att slippa ställa in mina 2 Spanienresor i vinter
Citera
2022-10-25, 12:38
Medlem
zombie-nations avatar
Man klarar sig. Men det är trist med potatis/makaroner och korv varje dag. Blir det mer knapert så blir det mat kanske varannan dag. Men inte dör man av det.
Citera
2022-10-25, 12:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Bor ensam i villa och fritidshus, men har än så länge klarat mig på min månadsinkomst (sjukpension)

Har bra buffert men oroar mig helt klart när man inte vet om elräkningen hamnar på 2K eller 20K/mån

Eldar mer och snålar med värmepumpen för att slippa ställa in mina 2 Spanienresor i vinter

Hur kan en ensam sjukpensionär har råd med villa, fritidshus och 2 Spanien resor?

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Man klarar sig. Men det är trist med potatis/makaroner och korv varje dag. Blir det mer knapert så blir det mat kanske varannan dag. Men inte dör man av det.

Jobbar du inte?

Själv tycker jag mest synd om alla fattigpensionärer som har svårt att spara någonstans.
Citera
2022-10-25, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hej!
Det ojas och fruktas överallt nu och talas bara om bistra tider och hur dyrt allt blivit, visst några spänn dyrare har varje matvara blivit och drivmedel och el är väl dyrare.

Men inte fan har jag i praktiken upplevt några problem att få mina pengar att räcka eller upplevt att jag avstått från något!

Det är ju dagliga katastrofrapporter med tillhörande peivatekonomiska undergångsprofetsior.

Min fråga i tråden:

Är det någon här ute som faktiskt hittills fått allvarliga ekonomiska problem och svårigheter att få vardagen att gå ihop sedan "krisen" slog till?

Det känns mest som övetdrivet gnäll och till exempel Stadsmissionen har ju sedan decennier konstant rapporterat om att nya grupper söker sig dit och att antalet som söker hjälp ökar hela tiden, de har liksom redan bränt sin trovärdighet som indikator för denna kris magnitud.

Är det någon som inte klarar sig som inte redan satt i skiten före "krisen"?

Det börjar märkas lite, börjar välja bort vissa varor och jag undviker besök på restaurang. ingen nöd på något sätt, men absolut har jag mindre pengar över,
Citera
2022-10-25, 12:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajsfittahora
Hur kan en ensam sjukpensionär har råd med villa, fritidshus och 2 Spanien resor?

Du missade hans nick Aktieklipparn?
Citera
2022-10-25, 12:51
Medlem
Citat:

Jobbar du inte?

Själv tycker jag mest synd om alla fattigpensionärer som har svårt att spara någonstans.

De som började prioritera sina utgifter redan för 30 månader sedan - då i mars 2020, när startskottet gick - har naturligtvis bättre förutsättningar idag att klara sin ekonomi. Dels genom en större buffert och sparkapital och dels genom att redan ha gjort omställningen till ett sparsammare leverne.

Förmågan att "se det komma" är den i särklass mest lönsamma mänskliga förmågan. Både i stort och smått.
Citera
2022-10-25, 12:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du missade hans nick Aktieklipparn?

Hur har en ensam sjukpensionär med villa, fritidshus och Spanien resor råd att köpa aktier?
Citera
2022-10-25, 12:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Hur har en ensam sjukpensionär med villa, fritidshus och Spanien resor råd att köpa aktier?

Han kanske arbetat innan, skadat sig och blivit sjukpensionär? Arv? Du får skicka ett pm och fråga.
Citera
2022-10-25, 13:00
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuttasLidkrantz
Det är väl de där människorna som lånat alldeles för mycket pengar till husköp, i tron att räntan aldrig kommer höjas. Som aldrig amorterat på allvar. De kan nog få det riktigt jobbigt nu med stigande räntor. Att sälja är väl inte helt lätt heller antar jag. Det värsta är att det inte ens går att vara skadeglad, eftersom det är dåligt för alla på lång sikt om för många hamnar i ekonomisk knipa. Det hjälper inte att säga ”det är självförvållat, vårdslöst beteende” etc.

Det är väl just dessa påstått överbelånade personer som antagligen kommer klara "krisen" galant genom minskad "onödig" konsumtion. De som vetkligen får det kärvt är de som redan nu har det kärvt.

Att hela svenska medelklassen skulle vara överbelånad stämmer inte för bankerna lånar sedan åratal inte ut pengar hur lättvindigt som helst.
Citera
2022-10-25, 13:03
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Frågan är intressant. Tror dock kanske inte att du kommer att få massor av bekännelser här på Flashback där alla är mångmiljonärer och har 30 cm dase

Men visst finns det trådar även här: https://www.flashback.org/t3453432

Tveklöst finns det fler än hon som sitter i liknande sits. Utan att ha någon källa så tror jag det finns tiotusentals hushåll som är ute på väldigt tunn is. Folk som redan innan ränte- och elprishöjningar hade väldigt lite kvar i slutet på månaden. Var väl en artikel om på SVT ganska nyligen om någon gubbe som fick flytta för att han inte klarade elräkningen.

Tror dock de flesta svenskar inte bekänner om de sitter i skiten. Det sitter nog väldigt långt inne för många. Är det något som svensken är bra på så är det att hålla masken och visa upp en "lyckad" fasad.

Känner personligen två olika familjer som har en väldigt "lyckad" yta med fint boende, nya bilar och nyrenoverade kök. Men de har lånat till allt och har väldigt lite att röra sig med i slutet av månaden. Ingen av dem har någon buffert för oförutsedda utgifter. Mannen i det ena hushållet tyckte det var väldigt roligt när jag berättade att jag hade buffert för ett halvår om något skulle hända. Nu har jag inte snackat med dem på över ett år men jag gissar att de svettas lite extra i dagsläget.

Ja buffertsparande har det varit si och så med hos medelklassen kan vi anta.

Morsan du länkar till tillhör dock den gruppen som alltid lever på marginalen och det kommer inte ändras
Citera
2022-10-25, 13:05
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Det börjar märkas lite, börjar välja bort vissa varor och jag undviker besök på restaurang. ingen nöd på något sätt, men absolut har jag mindre pengar över,

Ja det har vi ju alla, men hur många ur medelklassen kommer hamna i nöd pga krisen?
Nästan ingen verkar det som även om många verkar ha det som sin dröm!
Citera
2022-10-25, 13:08
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Beror ju på. Är du medevllöntagare ingen skillnad som är katastrof. Är du arbetslös deltid eller liknande dessutom barn tro fasen det är skillnad. Fråga nån av dina vänner eller du kanske bara umgås med exakt såna som dig själv?

Japp. Det är en jävulsk skillnad att ha 200 spänn över jämfört med att sakna 200 spänn. Har man inte mycket att vingla på kan det fort gå illa. Lägg till om man har köpt en massa skit på kredit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in