2022-10-25, 11:36
Medlem
Inte märkt av så mycket än. Men tror också att det kommer längre fram. Vi har inte sett effekterna riktigt än.

Tror att man kommer se en förändring i början av nästa år när många behöver binda om sina lån, folk kommer ha fått ett sår i plånboken på grund av feta elräkningar efter vintern, ihop med att inflationen fortsatt uppåt och dagligvarorna fortsatt öka i pris.

För många blir det överlevnadsläge och mindre pengar in på sparkontot/semesterkontot, vilket folk vill undvika, så då drar man på riktigt in på allt överflöd och övrig konsumtion och vips så märks lågkonjunkturen av på riktigt.

Visserligen är det ju detta som krävs ifall inflationen ska stanna eller krypa tillbaka. Blir ett intressant nästa år som nog blir ganska jobbigt för dom som redan ligger och balanserar på marginalen i dagsläget.
Citera
2022-10-25, 11:47
Medlem
Fckptns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Håller med, man kanske avstår från sådant man har råd med för att inte hamna i trubbel längre fram

Precis så resonerar vi.

Lyssnade på Mikael Dahlén som pratade om att krisen nästan kan bli en självuppfyllande profetia om vi inte passar oss.
Citera
2022-10-25, 11:52
Medlem
Emellies avatar
De som redan levt på eller nära marginalen kommer absolut få problem framöver.

Våra politiker har även tagit höjd för detta och höjt sina löner för det är 'handlar ju om prioriteringar'.

Antagligen kommer flera mindre företag börja gå i konkurs framöver ovanpå detta.
Citera
2022-10-25, 11:52
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag har läst om bagerier som fått stänga pga för stora elräkningar. Däremot känner jag ingen privatperson som än så länge påverkats märkbart av krisen. Visst är matpriserna dyrare, men än så länge uthärdliga.
Citera
2022-10-25, 12:01
Avstängd
Citat:
Hej!
Det ojas och fruktas överallt nu och talas bara om bistra tider och hur dyrt allt blivit, visst några spänn dyrare har varje matvara blivit och drivmedel och el är väl dyrare.

Men inte fan har jag i praktiken upplevt några problem att få mina pengar att räcka eller upplevt att jag avstått från något!

Det är ju dagliga katastrofrapporter med tillhörande peivatekonomiska undergångsprofetsior.

Min fråga i tråden:

Är det någon här ute som faktiskt hittills fått allvarliga ekonomiska problem och svårigheter att få vardagen att gå ihop sedan "krisen" slog till?

Det känns mest som övetdrivet gnäll och till exempel Stadsmissionen har ju sedan decennier konstant rapporterat om att nya grupper söker sig dit och att antalet som söker hjälp ökar hela tiden, de har liksom redan bränt sin trovärdighet som indikator för denna kris magnitud.

Är det någon som inte klarar sig som inte redan satt i skiten före "krisen"?

Beror ju på. Är du medevllöntagare ingen skillnad som är katastrof. Är du arbetslös deltid eller liknande dessutom barn tro fasen det är skillnad. Fråga nån av dina vänner eller du kanske bara umgås med exakt såna som dig själv?
Citera
2022-10-25, 12:04
Medlem
6stringlevins avatar
Tråden verkar inte handla om hurvida folk har råd utan om empati (empati = förmåga att placera sig i andra människors skor). Empati är en bristvara på flashback där södermalmare kan be norrlänningar att ställa bilen och ta tunnelbanan.

Människor ned små fast utgifter har det naturligtvis värst.
Socfall får visserligen kompensation för elen men matbudgeten har ökat dramatiskt och kompensation för den kommer först när staten räknar upp basprisbelopp.

Studenter har antagligen fått det betydligt svårare som inte får elen likt socfallen.

Människor med skuldsanering.

Sedan kommer pensionärer/förstidspensionärer. EN hel del ensamstående.

Inte nog med att man antagligen inte får kompensation fullt ut, det släpar dessutom efter. Jasså ni hade högre kostnader 2022. Ja men då kan ni få lite mer 2023. get it?
Senast redigerad av 6stringlevin 2022-10-25 kl. 12:07.
Citera
2022-10-25, 12:04
Medlem
funktioners avatar
Märker ingen stor skillnad. Konsumerar inte mindre än innan och lägger en dryg tredjedel av lönen på sparande, om inte mer.
Citera
2022-10-25, 12:05
Avstängd
Citat:
Det är just dessa domedagsprofetior som vi hör om månad efter månad men det verkar inte drabba "vanligt folk" utan bara de som redan före "krisen" var arbetslösa /bidragsberoende / utförsäkrade, och när hade de fest senast?
Det är som pandemin med kapaciteten inom sjukvården., de som har haft det svårast hade absolut ingen marginal och det avslöjas nu när inflation kommer. Sverige står med byxorna nere. Vissa bidrag har inte höjts sen 90 talet?
Nya regeringen har gjort två smarta saker, behållt nivån i A kassan och förlängt barnbidrag stöd för de mest utsatta ofta ensamstående obs ej socialbidragare!
Citera
Medlem
Det är väl de där människorna som lånat alldeles för mycket pengar till husköp, i tron att räntan aldrig kommer höjas. Som aldrig amorterat på allvar. De kan nog få det riktigt jobbigt nu med stigande räntor. Att sälja är väl inte helt lätt heller antar jag. Det värsta är att det inte ens går att vara skadeglad, eftersom det är dåligt för alla på lång sikt om för många hamnar i ekonomisk knipa. Det hjälper inte att säga ”det är självförvållat, vårdslöst beteende” etc.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av funktioner
Märker ingen stor skillnad. Konsumerar inte mindre än innan och lägger en dryg tredjedel av lönen på sparande, om inte mer.
Är du medelinkomst tagare?
Citera
2022-10-25, 12:09
Medlem
Det är stor skillnad på att ”ha pengar” och att ”ha råd”.
Tror att dom flesta kommer ha pengar att klara sig ur detta, bara att annat får bli lidande (resor, restaurang, bio, shopping) osv. Dom flesta 2022-2023 har råd att äta makaroner o köttbullar ett tag. Enbart skrämselpropaganda allt detta från MSM.
Citera
2022-10-25, 12:12
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Hej!
Det ojas och fruktas överallt nu och talas bara om bistra tider och hur dyrt allt blivit, visst några spänn dyrare har varje matvara blivit och drivmedel och el är väl dyrare.

Men inte fan har jag i praktiken upplevt några problem att få mina pengar att räcka eller upplevt att jag avstått från något!

Det är ju dagliga katastrofrapporter med tillhörande peivatekonomiska undergångsprofetsior.

Min fråga i tråden:

Är det någon här ute som faktiskt hittills fått allvarliga ekonomiska problem och svårigheter att få vardagen att gå ihop sedan "krisen" slog till?

Det känns mest som övetdrivet gnäll och till exempel Stadsmissionen har ju sedan decennier konstant rapporterat om att nya grupper söker sig dit och att antalet som söker hjälp ökar hela tiden, de har liksom redan bränt sin trovärdighet som indikator för denna kris magnitud.

Är det någon som inte klarar sig som inte redan satt i skiten före "krisen"?

Frågan är intressant. Tror dock kanske inte att du kommer att få massor av bekännelser här på Flashback där alla är mångmiljonärer och har 30 cm dase

Men visst finns det trådar även här: https://www.flashback.org/t3453432

Tveklöst finns det fler än hon som sitter i liknande sits. Utan att ha någon källa så tror jag det finns tiotusentals hushåll som är ute på väldigt tunn is. Folk som redan innan ränte- och elprishöjningar hade väldigt lite kvar i slutet på månaden. Var väl en artikel om på SVT ganska nyligen om någon gubbe som fick flytta för att han inte klarade elräkningen.

Tror dock de flesta svenskar inte bekänner om de sitter i skiten. Det sitter nog väldigt långt inne för många. Är det något som svensken är bra på så är det att hålla masken och visa upp en "lyckad" fasad.

Känner personligen två olika familjer som har en väldigt "lyckad" yta med fint boende, nya bilar och nyrenoverade kök. Men de har lånat till allt och har väldigt lite att röra sig med i slutet av månaden. Ingen av dem har någon buffert för oförutsedda utgifter. Mannen i det ena hushållet tyckte det var väldigt roligt när jag berättade att jag hade buffert för ett halvår om något skulle hända. Nu har jag inte snackat med dem på över ett år men jag gissar att de svettas lite extra i dagsläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in