Citat:
Ursprungligen postat av
Ringhals3
Hej!
Det ojas och fruktas överallt nu och talas bara om bistra tider och hur dyrt allt blivit, visst några spänn dyrare har varje matvara blivit och drivmedel och el är väl dyrare.
Men inte fan har jag i praktiken upplevt några problem att få mina pengar att räcka eller upplevt att jag avstått från något!
Det är ju dagliga katastrofrapporter med tillhörande peivatekonomiska undergångsprofetsior.
Min fråga i tråden:
Är det någon här ute som faktiskt hittills fått allvarliga ekonomiska problem och svårigheter att få vardagen att gå ihop sedan "krisen" slog till?
Det känns mest som övetdrivet gnäll och till exempel Stadsmissionen har ju sedan decennier konstant rapporterat om att nya grupper söker sig dit och att antalet som söker hjälp ökar hela tiden, de har liksom redan bränt sin trovärdighet som indikator för denna kris magnitud.
Är det någon som inte klarar sig som inte redan satt i skiten före "krisen"?
Frågan är intressant. Tror dock kanske inte att du kommer att få massor av bekännelser här på Flashback där alla är mångmiljonärer och har 30 cm dase
Men visst finns det trådar även här:
https://www.flashback.org/t3453432
Tveklöst finns det fler än hon som sitter i liknande sits. Utan att ha någon källa så tror jag det finns tiotusentals hushåll som är ute på väldigt tunn is. Folk som redan innan ränte- och elprishöjningar hade väldigt lite kvar i slutet på månaden. Var väl en artikel om på SVT ganska nyligen om någon gubbe som fick flytta för att han inte klarade elräkningen.
Tror dock de flesta svenskar inte bekänner om de sitter i skiten. Det sitter nog väldigt långt inne för många. Är det något som svensken är bra på så är det att hålla masken och visa upp en "lyckad" fasad.
Känner personligen två olika familjer som har en väldigt "lyckad" yta med fint boende, nya bilar och nyrenoverade kök. Men de har lånat till allt och har väldigt lite att röra sig med i slutet av månaden. Ingen av dem har någon buffert för oförutsedda utgifter. Mannen i det ena hushållet tyckte det var väldigt roligt när jag berättade att jag hade buffert för ett halvår om något skulle hända. Nu har jag inte snackat med dem på över ett år men jag gissar att de svettas lite extra i dagsläget.