Citat:
Ursprungligen postat av
Trakesson
Det finns en massa människor som inte borde ha vissa hundraser (eller hundar över huvud taget), men det finns också en massa människor som tror att de är experter på samma raser utan att veta någonting om dem mer än skräckhistorier i media. Måste alla hundtrådar skräpas ner med en massa ovidkommande inlägg om vad alla tycker om olika raser och deras ägare? Kan vi inte försöka diskutera den aktuella händelsen istället? Det är en tragedi när en människa blir ihjälbiten av sin hund, men jag är mer intresserad av vad som hände, vad som utlöste attacken osv, än om hundraser ska förbjudas eller ej.
Jag är ingen expert på hundar.
Men har träffat på mer eller mindre lämpliga hundägare genom åren.
i detta fall tyder det mesta på att det handlar om en klart olämplig hundägare som blivit dödad av sin hund.
Jag hoppas att orsakerna kommer att klarna.
Sen gällande olika hundraser, det krävs helt klart mer av hundägare till vissa arter, t.ex Pitt-Bull amstaff m.fl. då dessa hundar är framavlade för att kunna skada. Men jag vet också att en välhållen Pitt-Bull kan vara en bra kamrat. Betydligt fleermänniskor som dör av attaker från Pitt-bull jämfört med dvärgpudlar.