Flashback bygger pepparkakshus!
2022-11-01, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hur långt har du kommit med hopsamlandet av 2,5 miljoner?

Egentligen har jag dem redan....
En dyr bil, 1.5 milj.
1.1 milj i aktier
500tkr i fonder

Nu medans jag skriver det här känns det nästan som att man ska ta ut hela skiten och betala av idag.
Börsen har ju inte bottnat......
Citera
2022-11-01, 10:04
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CRANK-Gollum
Egentligen har jag dem redan....
En dyr bil, 1.5 milj.
1.1 milj i aktier
500tkr i fonder

Nu medans jag skriver det här känns det nästan som att man ska ta ut hela skiten och betala av idag.
Börsen har ju inte bottnat......

Ptja...börsen rör sig sågtandsformat, den ligger inte på årslägsta. Frågan är som vanligt NÄR den bottnar, sedan kan det gå fort uppåt och då är det väsentligt bättre att ha pengarna på börsen iställer för att använda dem till att amortera.

Ett alternativ är att du belånar dina aktier/fonder och amorterar med de pengarna, i mitt fall är belåningsräntan nu 0,99% och boräntan 2,44%, helt klart lönsamt men man bör ha marginal för ytterligare börsfall.

Dendär bilen vill man ju veta vad det är! PM:a om du inte vill outa det här!
Citera
2022-11-01, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3

Ett alternativ är att du belånar dina aktier/fonder och amorterar med de pengarna, i mitt fall är belåningsräntan nu 0,99% och boräntan 2,44%, helt klart lönsamt men man bör ha marginal för ytterligare börsfall.

Hur belånar du dina aktier om jag får fråga? Har ingen erfarenhet av detta så berätta gärna hur det går till tack
Citera
2022-11-01, 23:25
Medlem
Jag runkar mer
Citera
2022-11-02, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonnelander
Hur belånar du dina aktier om jag får fråga? Har ingen erfarenhet av detta så berätta gärna hur det går till tack
Via avanza, där kan du belåna aktier till 10% av värdet till 0,99% ränta.

Anta att du har 11 mille i belåningsbara aktier hos Avanza, och du har 1 miljon i bolån. Du tar nu ut en miljon från portföljen, löser bort bolånet, belånar sedan din 10% av din portfölj till 0,99%. Du har fortfarande 11 mille på aktiekontot och 1 mille i lån, men till betydligt lägre ränta.

Detta funkar såklart för alla, men det blir inte lika effektfullt om man har 4 mille i bolån och en portfölj på 500k!
Citera
2022-11-02, 10:14
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonnelander

Hos Avanza och Nordnet så ansöker man bara om kredit på aktiekontot så ser man sedan i klartext hur mycket man får låna till olika räntesatser, smidigt och enkelt.
Citera
2022-11-08, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Fast du får inte 2.70 i ränta just nu. Som förmåns/premiumkund kan du få 3.80 som bäst. Förstår du matten nu?

Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
... Om du har rätt kommer det visa sig i början på nästa vecka, när snitträntorna för oktober kommer. Enligt dig bör dom alltså ligger en bra bit över 3,80%, då endast förmåns/premiumkunder får denna rabatt. Ligger den under 3,80% så vet du att du har fel. Personligen tror jag dom kommer ligga ganska långt under 3,80% på rörligt...
Då ska vi se, nu har "facit" kommit, snitträntorna för oktober:
SEB 2,94%
Swedbank 3,10%
Handelsbanken 3,13%
Nordea 3,39%

Endast tagit storbankerna, som i regel är i det dyrare laget.

Dags att revidera ditt påstående om att man som förmånskund/premiumkund får 3,80% som bäst?
Senast redigerad av Kamreren 2022-11-08 kl. 19:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in