Flashback bygger pepparkakshus!
2022-10-26, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
De som drunknar i sina skulder är inte de som har bolån utan folk som hyr lägenheter och sitter med skulder i form av krediter och blankolån med räntor på 30-40%. 350.000 kr i dåliga lån och krefiter kostar ofta mer än ett bolån på tre miljoner.

Kolla några avsnitt av lyxfällan så får du finfina exempel.
Är det? Wow. Bolån är inte skuld. Ta ut ett till lån vetja. 10 miljoner.
Citera
2022-10-26, 17:16
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elenberg

Det jag skrev är att det är inte primärt bolånetagarna som får problem när röntorna stiger utan folk som bor i hyresrätt, har låga inkomster, och drar på sig lån och krediter med väldigt höga räntor.

Lycfällan börjar 18.00 på TV3.

Jag har aldrig påstått att bolån inte är skulder jag påpekade bara att bolånetagare i regel inte har eller kommer få problem att sköta sina lån, det är en majoritet låginkomsttagare i hyresrätter som hamnar hos kronofogden statistiskt sett.
Citera
2022-10-26, 17:18
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elenberg

Nu läste jag ditt inlägg en gång till och kan konstatera att du har allvarliga problem med att tillgodogöra dig skriven text, du har helt enkelt låg läsförståelse, det är antagligen medfött så jag ska ha överseende med det och avstår från att kommenteta dina inlägg i fortsättningen.
Citera
2022-10-26, 17:20
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CRANK-Gollum
Jag har lån på 5 miljoner. Jag har bunden ränta på 1.36 i 2 år till. Min plan är att lägga pengar på hög tills lånet löper ut och amortera 2.5 miljoner om 2 år. Planering kallas det.

Hur långt har du kommit med hopsamlandet av 2,5 miljoner?
Citera
2022-10-26, 17:27
Medlem
Citat:
Nu läste jag ditt inlägg en gång till och kan konstatera att du har allvarliga problem med att tillgodogöra dig skriven text, du har helt enkelt låg läsförståelse, det är antagligen medfött så jag ska ha överseende med det och avstår från att kommenteta dina inlägg i fortsättningen.

Det är nog lika bra... Han anser ju att en uteliggare har bättre ekonomi än någon med ett bostadslån, oavsett belåningsgrad och inkomst...
Citera
2022-10-26, 19:02
Medlem
Vad man gör? Äter blodpudding en gång i veckan.
Citera
2022-10-26, 19:12
Medlem
Citat:
Det jag skrev är att det är inte primärt bolånetagarna som får problem när röntorna stiger utan folk som bor i hyresrätt, har låga inkomster, och drar på sig lån och krediter med väldigt höga räntor.

Lycfällan börjar 18.00 på TV3.

Jag har aldrig påstått att bolån inte är skulder jag påpekade bara att bolånetagare i regel inte har eller kommer få problem att sköta sina lån, det är en majoritet låginkomsttagare i hyresrätter som hamnar hos kronofogden statistiskt sett.

Nu ska vi inte blanda äpplen och päron. Du har verkligen en poäng vad gäller låginkomsttagarnas skuldsättning. Egentligen bör den avhandlas i en tråd för sig. Detta med att folket i orten är belånade upp till skorstenen är en tickande bomb! Ingen pratar om det alls, kanske rasistiskt eller kanske ska vi inte göra detta till "en vi och dom-fråga?

Detta har dock i sig inget med att bolånetorskarna kommer få problem när räntorna sticker för att matcha inflationen.
Citera
2022-10-26, 23:03
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Nu ska vi inte blanda äpplen och päron. Du har verkligen en poäng vad gäller låginkomsttagarnas skuldsättning. Egentligen bör den avhandlas i en tråd för sig. Detta med att folket i orten är belånade upp till skorstenen är en tickande bomb! Ingen pratar om det alls, kanske rasistiskt eller kanske ska vi inte göra detta till "en vi och dom-fråga?

Detta har dock i sig inget med att bolånetorskarna kommer få problem när räntorna sticker för att matcha inflationen.

Fast bolånetorskarna har ju stresstesrats med 7% kalkylränta och max 4,5 gånger bruttoinkomsten i bolån, det är förutsättningar som berör så många bolpånetagare att Riksbanken kommer sluta höja räntan innan de sätts på pottkanten.
Citera
2022-10-27, 08:49
Medlem
Lånenivån spelar i sig spelar inte mycket roll då det är lånen i relation till inkomsten som avgör om det blir jobbigt när räntorna ökar. Nu har jag väl lägre belåningsgrad än 80% men vi sitter väl på dryga 6 miljoner i lån och det är inga större problem att bära när man har inkomsterna för det.
Citera
2022-10-27, 09:16
Medlem
MillivaBillis avatar
Tror inte majoriteten familjer med dubbla inkomster kommer ha några större problem med boräntor på 5%. Det som kan ställa till det dock är en kommande recession med omfattande arbetslöshet. Kreditfesten är över för denna gång. Glöm att låna på huset. Snabblånen blir än dyrare.

Minskande global efterfrågan och i värsta fall drastiskt minskat utbud från ett allt mer krisande totalitärt Kina så kan det snabbt bli riktigt illa. Företag får slå igen på löpande band. Enorma varsel i tillverkande industri. Sen följer tjänstesektorn där medelsvensson suttit och småmyst ett bra tag.

Har man inte skaffat inkomstförsäkring än kan det vara dags.
Citera
2022-10-27, 10:28
Medlem
borrizs avatar
Undrar om det är många som kompletterat bolånet, med ett blancolån till kontantinsatsen.
Citera
2022-10-27, 12:52
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Den ekonomiska politiken, och ansvarskänslan. I många länder skriker man bara efter staten när det krisar, och så lånar staten och delar ut pengar. Som engelsmännen, som super hela månadslönen på puben, och står där och lipar när elräkningen kommer.
Svensken hade också stått på puben och sänkt bärs efter bärs om det inte vore för skatt+moms+arbetsgivaravgifter som gör att en pissljummen öl kostar nästan 100kr idag ute på krogen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in