2022-10-23, 22:39
Medlem
Rumpkorvens avatar
Låt säga att du har cirka 80-85% belåning och en bostad på över 3 miljoner. De låga bundna lånen är på väg att löpa ut.

Vad gör du?
Citera
2022-10-23, 22:41
Medlem
kristofferGs avatar
Betalar lånen.
Citera
2022-10-23, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Låt säga att du har cirka 80-85% belåning och en bostad på över 3 miljoner. De låga bundna lånen är på väg att löpa ut.

Vad gör du?

3milj och få 3,4% ränta är väl inte så jobbigt ?

Jag tror att 99,99 % som har 3milj lätt klarar en 5% ränta
Citera
2022-10-23, 22:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven

Vad gör du?

Nu är jag inte på den sidan, men jag kan tänka mig att det är jävligt och att man lever farligt. Jättehemskt för dem som är drabbade!
Citera
2022-10-24, 00:41
Medlem
Vi sitter lite i den båten. Hade jag förstått vad som skulle komma nu -22 så hade vi valt att bo kvar på tidigare adress med lägre belåningsgrad. Men nu är det som det är. Vi bygger på våra sparkonton nu medan lånen är bundna och är beredda på att betala högre ränta framöver. Har vi tur kanske vi kan betala av lite oxå, men det blir en marginell skillnad på belåningsgraden. Här där vi bor säljs inga hus. Intresset som tidigare varit högt är nu helt avstannat och vårt hus är nu värt mindre än vad vi köpte för. Men vi sitter ner i båten och tar oss igenom stormen.
Citera
2022-10-24, 07:06
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollset
Vi sitter lite i den båten. Hade jag förstått vad som skulle komma nu -22 så hade vi valt att bo kvar på tidigare adress med lägre belåningsgrad. Men nu är det som det är. Vi bygger på våra sparkonton nu medan lånen är bundna och är beredda på att betala högre ränta framöver. Har vi tur kanske vi kan betala av lite oxå, men det blir en marginell skillnad på belåningsgraden. Här där vi bor säljs inga hus. Intresset som tidigare varit högt är nu helt avstannat och vårt hus är nu värt mindre än vad vi köpte för. Men vi sitter ner i båten och tar oss igenom stormen.
När de bundna lånen löper ut, så är det ett gyllene tillfälle att göra en extra amortering. Detta är en bättre investering än sparkontot.
Citera
2022-10-24, 07:58
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollset
Sitter också där, med den skillnaden att lånen är rörliga. Har lån på 3Mkr och betalade förut runt 4K/mån. Nu är det uppe på 6,2K/mån. Dessutom har ju mat, diesel och el ökat enormt. Jag överväger att sälja min bostad men den är ju mindre värd nu. Vad jag gör är att spara på allt annat. Inga klädinköp, ingen dyr mat, låter bilen stå på helgerna osv.
Citera
2022-10-24, 08:27
Medlem
covf33fs avatar
Ett lån på 3m med 5% ränta blir väl 150 lax per år?
Är ganska glad att jag är hyrestorsk just nu..
Citera
2022-10-24, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av covf33f

Har man fått låna 3 miljoner själv så sitter man nog på en relativt saftig lön. Visst, fortfarande mycket pengar men personen bör klara det jämfört med om en knegare hade det.
Citera
2022-10-24, 08:43
Medlem
covf33fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Har man fått låna 3 miljoner själv så sitter man nog på en relativt saftig lön. Visst, fortfarande mycket pengar men personen bör klara det jämfört med om en knegare hade det.
Jo absolut. Men väldigt trist att lägga sånna pengar på boendet. Vågar knappt tänka på vad totalen kommer bli om räntorna inte sjunker igen
Citera
2022-10-24, 08:43
Medlem
Citat:

Yep, 12500 i månaden, ca 8000 efter avdrag. Men har man 3 miljoner i lån bör man ju ligga på minst 35-40k i lön båda 2, och har då 50-55 ut, så den kostnaden bör man kunna hantera även med övriga ökade kostnader.

Men låg man med näsan över vattenytan så blir det lite jobbigt, eller köpt någon stort gammalt gård utan isolering...

Själv har 1,1 i lån, hälften bundet, så rätt lugnt. Det är elen som kommer att svida så småningom....

Men det löser sig!
Citera
2022-10-24, 08:44
Medlem
Citat:
Jo absolut. Men väldigt trist att lägga sånna pengar på boendet. Vågar knappt tänka på vad totalen kommer bli om räntorna inte sjunker igen

Boendet är väl något som det faktiskt känns prioriterat att lägga pengar på om något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in