2006-07-13, 23:58
Medlem
TomasTvivlarens avatar
Är det någon som har erfarenhet av Falun Gong? Eller är mer insatt i deras mästares Li Hongzhis tankar. Studerar man hans texter på deras hemsida blir man väldigt konfunderad, där finns rasbiologi, rymdvarelser och att man själv kan bli en Gud om man följer Falun Gongs lära.

Jag vet att de är förföljda i Kina, precis som många andra religiösa utövare i det landet, men jag är mer intresserad av deras religion/ideologi .

http://www.falundafa.org/Swedish/index.htm
Citera
2006-07-14, 02:41
Medlem
NumeroUnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomasTvivlaren
Är det någon som har erfarenhet av Falun Gong? Eller är mer insatt i deras mästares Li Hongzhis tankar. Studerar man hans texter på deras hemsida blir man väldigt konfunderad, där finns rasbiologi, rymdvarelser och att man själv kan bli en Gud om man följer Falun Gongs lära.

Jag vet att de är förföljda i Kina, precis som många andra religiösa utövare i det landet, men jag är mer intresserad av deras religion/ideologi .

http://www.falundafa.org/Swedish/index.htm
Letat runt efter delarana med rasbiologi och rymdvarelser men hittar inget, kanske är för trött. Var ska jag kolla?
Citera
2006-07-14, 08:42
Medlem
TomasTvivlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NumeroUno
Letat runt efter delarana med rasbiologi och rymdvarelser men hittar inget, kanske är för trött. Var ska jag kolla?

Sorry det är mycket texter att öjna igenom, i en föreläsning från Sydney säger deras mästare bl.a.
Citat:
Raserna i världen tillåts inte att blandas ihop. Nu är raserna ihopblandade och det har medfört ett väldigt allvarligt problem. När väl raserna har blandats så har man inget motsvarande band till de högre nivåerna och har förlorat sin rot. Blandraser har förlorat sina rötter, vilket medför att ingen i paradisen kommer att ta hand om dem. De hör inte hemma någonstans och ingen plats skulle ta emot dem.
sidan 31 i worddokumentet nedan.
http://www.falundafa.org/Swedish/skrifter/1996_Sydney.doc

Ur http://www.falundafa.org/Swedish/skrifter/99_01_Essentiella2_ny.htm

Citat:
Särskilt när moralen i det mänskliga samhället raseras fullständigt visar det Stora Universum återigen barmhärtighet mot människorna och ger människorna en sista chans. Detta är det hopp som mänskligheten borde värdesätta väldigt mycket, men människor saboterade, för sina själviska begär, det sista hoppet som universum har givit till mänskligheten, vilket har medfört att himmel och jord har blivit chockerat och ursinnigt. Okunniga människor kommer fortfarande att säga att alla sorters katastrofer är naturfenomen. Universum existerar inte för mänskligheten, människor är bara det lägsta lagret av livsexistensernas manifestationsformer, om mänskligheten förlorar måttstocken för att existera i det här lagret i universum, då elimineras de av universums historia.
Jag vet inte om detta ska tolkas som rymdvarelser, men det är det jag vill ha svar på.

Om att bli Gud hittade jag bl.a. följande:
Citat:
Sålunda måste du släppa dessa fasthållanden och denna smuts, såväl som det dåliga hjärtat i det vanliga mänskliga samhället. Endast då kan du stiga upp till ett sådant rike. Man kan komma dit genom kultivering eller genom tillit. Men efter bikten får man inte upprepa misstaget. På så vis blir du bättre och bättre. Endast efter att ha nått en gudoms standard kan du komma till himlen. Detta är i själva verket kultivering.
Även detta var från föreläsningen i Sydney, skulle bli väldigt tacksam om någon kunde förklara lite om Falun Gong/Dafa för mig.
Citera
2006-07-14, 10:27
Bannlyst
Det enda jag vet om Falun Gong är att det inte - som många felaktigt tror - är någon urgammal lära, utan en sekt som startades av en smart kille som blev miljonär på att sälja frälsning och sen flyttade till USA.
Citera
2006-07-14, 10:43
Bannlyst
Citat:
San Francisco Sentinal - Letter to the Editor/January 27, 2006
By Samuel Luo

[...] In 2002, my step-father initially refused help when he had a stroke and he has suffered painful gout attacks unnecessarily for five years. He did so because he was being brainwashed into believing that Li Hongzhi, the founder and leader of this cult has the power to cure illnesses and taking medicine is counter productive.

The Falun Gong is also extremely homophobic. Li teaches that homosexuality is not the standard of being human, the priority of Gods will be to eliminate homosexuals and that gays are demonic in nature. [...] all the natural disasters that happened recently are directed at corrupt people, gays included.

In my efforts to warn the public about the harmful and cultish nature of Falun Gong, my free speech was suppressed. Last year when the International Cultic Studies Association organized a program on the Falun Gong in which I was one of the presenters, the Falun Gong threatened the organization with a lawsuit and successfully suppressed our freedom of speech.

The Falun Gong is preying on the residents of this city I just want people to know that the Falun Gong is not what they claim to be.
http://www.rickross.com/reference/fa_lun_gong/falun305.html
Citat:
Since I’ve been here, I have witnessed the changes of Falun Dafa.

The Minnesota Daily/December 2, 2005
By Lin Wang

For the past five years as a graduate student at the University, I have been used to reading opinion pieces that criticize China on various things: human rights, torturing, massive death penalties, religious freedom — you name it. While on many issues I do agree that China, as a developing country can improve, the Wednesday editorial “Threat of the peaceful in China” on the topic of Falun Dafa is totally unwarranted. As a Chinese person, I felt highly offended by the ignorance of the Daily’s editorial board.

[...]

I want to exclaim that I am not brainwashed by the Chinese government. I am not a Communist Party member, and I do agree on a lot of the criticism toward China that regularly appears on the newspapers and television.

Falun Dafa started as a cult; a cult setup by a farmer named Hongzhi Li, whose only education was from elementary school. The original purpose of the cult was to get people involved and gather money from the believers, which was quite successful. One of my relatives who tried to get me to practice Falun Dafa told me I had to buy books and videos that were highly overpriced, and I politely declined.

However, from the books and videos I’ve seen at my friend’s place, the teaching of Falun Dafa in the early days was a mixture of almost everything from other common religions in China, namely Buddhism and Taoism. One of the things that really caused trouble in Falun Dafa teaching was that it claimed if someone got sick, he or she should not go to a hospital for help, rather he or she should meditate and let inner strength heal the sickness. A lot of people died, including children who knew nothing about Falun Dafa (because their parents would not take them to the hospital). Since Falun Dafa was so popular in its first few years, it became such a problem that the Chinese government had to intervene, and that’s when Hongzhi Li told his believers to burn themselves at Tiananmen Square in protest of the government’s ban, and a lot of them did just that.

Yet the founder, Hongzhi Li, did not burn himself or even go to Tiananmen Square to support his believers, instead he managed to come to the U.S. with his millions that he had gathered throughout the years and lived there happily after.
http://www.rickross.com/reference/fa_lun_gong/falun297.html
Citera
2006-07-14, 11:03
Medlem
Ad Astras avatar
FG plockar mängder av martyr- och rebellpoäng för att de motarbetas så nitiskt av den kinesiska regeringen, i vilket annat land som helst hade de förmodligen mest ignorerats eller avfärdats som knasbollar, vilket de med all tydlighet också är. Jag placerar dem i samma fack som Scientologerna och andra vattenpölsgrunda mammonsekter.

Men jag bör kanske tillägga att den kinesiska regeringens metoder givetvis inte är mindre inhumana för att de utförs på knasbollar.
Citera
2006-07-18, 15:46
Medlem
TomasTvivlarens avatar
Ett annat exempel:
Citat:
Utomjordingarnas flygande
tefat kan utvidgas och dras ihop och färdas i en otrolig
hastighet. De tog en annan utvecklingsväg som är ännu mer annorlunda,
den är en annan sorts vetenskaplig metod.
s246 i ZHUAN FALUN som är deras viktigaste skrift.
Citera
2006-07-18, 22:23
Medlem
Sjukdoms avatar
Falun Dafa

Jag är inte vidare insatt alls, däremot var jag på en föreläsning med en anhängare. Vad det verkade på henne så höll hon bara på med deras meditation, allt annat inom rörelsen verkade högst ointressant (förutom att det var synd om de på grund av situationen i Kina).

Kanske har utövarna i denna rörelse olika syner på saker och ting? Jag betvivlar att alla är intresserade av rymdvarelser och rasbiologi.

Nu kanske det här var mer av en fotnot än ett svar på din fråga, men men.
Citera
2006-07-19, 03:51
Medlem
Inlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjukdom
Kanske har utövarna i denna rörelse olika syner på saker och ting? Jag betvivlar att alla är intresserade av rymdvarelser och rasbiologi.
Det verkar ju vara lite som scientologin. De har ju också en massa rymdvarelser i sin tro, vilket man lär sig när man pröjsat tillräckligt mycket. Men jag tror inte de flesta scientologer bryr sig så mycket om detta.

Intressant tråd, för övrigt. Jag har alltid misstänkt något skumt med FG men har aldrig vetat detaljerna. Finns det fler källor på FG-skaparens liv och flykt till USA?
Citera
2006-07-19, 07:57
Medlem
Sjukdoms avatar
Scientologer

Citat:
Det verkar ju vara lite som scientologin.

Lite off topic kanske, men jag var även på en föreläsning med en scientolog. Jag tänkte fråga honom om Xenu (den onda rymdhärskaren man kan läsa om i OTIII (tror jag)). Jag närmade mig ämnet lite försiktigt med tanke på allt rabalder det varit kring det hela, och han sade att jag inte skulle fråga något om det då det var skyddat material. Dålig undanflykt tycker jag, men jag fick väl svälja det. Det jag tänkte fråga var i vilket fall om även scientologer (och FD-medlemmar i detta fall) kanske precis som (de flesta) kristna, judar och muslimer tolkar sina skrifter och inte tar allt ordagrant. Varför skulle så inte vara fallet, kan man ju fråga sig? Som ett av citaten i din signatur avslöjar så kan ju även bibeln verka larvig och orimlig om man vill se det med de ögonen.
Citera
2006-07-19, 10:14
Medlem
TomasTvivlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjukdom
Det jag tänkte fråga var i vilket fall om även scientologer (och FD-medlemmar i detta fall) kanske precis som (de flesta) kristna, judar och muslimer tolkar sina skrifter och inte tar allt ordagrant. Varför skulle så inte vara fallet, kan man ju fråga sig? Som ett av citaten i din signatur avslöjar så kan ju även bibeln verka larvig och orimlig om man vill se det med de ögonen.

Ja, det var det jag hoppades att få lite svar på, hur tolkar de dessa utlåtande från sin mästare?
Citera
2006-07-31, 21:42
Medlem
Intressanta svenska länkar:

http://sydsvenskan.se/kultur/article15094.ece

http://www.sourze.se/default.asp?ItemID=10090306

Man får som medlem i FG inte på något sätt ifrågasätta Mästarens ord.
Det är väl en klassisk sekt-regel?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in