2006-08-02, 18:19
Medlem
Hej

Jag har utövat Falun Gong i mer än 1 år nu, och jag finner Falun Gong mycket bra. Jag har läst de två artiklarna ovanför och jag kan säga att mycket av de sakerna inte är sant.

Falun Gong är definitivt ingen sekt. Varför är det ingen sekt? Allting inom Falun Dafa är kostnadsfritt. Boken och alla andra skrifterna finns gratis på internet och övningarna lärs också ut gratis på hemsidan. Dessutom så finns det ingen organisation och man kan komma och gå som man vill. Jag började t.ex att lära mig Falun Gong på egen hand genom hemsidan. Genom hemsidan laddade jag gratis ner boken och lärde mig alla övningarna. Jag hade ingen kontakt med andra Falun Gong-utövare. Efter ett tag provade att jag åka in till övningsplatsen i centrala Stockholm där jag gjorde övningarna, det var mycket harmoniskt.

Falun Gong är faktiskt en Qigong metod inom Buddha-läran. Man kultiverar sig själv och försöker bli en godare människa genom att följa Sanning-Medkänsla-Tålamod i sitt dagliga liv. Det finns fem övningar inom Falun Dafa, 4 stående övningar och 1 sittande meditation. Det finns övningsplatser i nästan alla städer i hela Sverige (och i mer än 80 andra länder) där man kan gå och lära sig övningarna. Det finns mer än 100 miljoner Falun Gong utövare i hela världen och metoden blev mycket känd efter de enormt positiva hälsoeffekterna som rapporterades. Jag rekommenderar att ni tar de två artiklarna ovan med en nypa salt, eftersom mycket där inte är sant.
Om ni har eventuella frågor så kan ni ställa de, och jag ska göra mitt bästa att svara.
/Omid
Citera
2006-08-02, 21:43
Medlem
Men det som är sant då?

Citat:
Ursprungligen postat av nau310d
Jag har utövat Falun Gong i mer än 1 år nu, och jag finner Falun Gong mycket bra. Jag har läst de två artiklarna ovanför och jag kan säga att mycket av de sakerna inte är sant.

Falun Gong är definitivt ingen sekt. Varför är det ingen sekt? Allting inom Falun Dafa är kostnadsfritt. Boken och alla andra skrifterna finns gratis på internet och övningarna lärs också ut gratis på hemsidan. Dessutom så finns det ingen organisation och man kan komma och gå som man vill. Jag började t.ex att lära mig Falun Gong på egen hand genom hemsidan. Genom hemsidan laddade jag gratis ner boken och lärde mig alla övningarna. Jag hade ingen kontakt med andra Falun Gong-utövare. Efter ett tag provade att jag åka in till övningsplatsen i centrala Stockholm där jag gjorde övningarna, det var mycket harmoniskt.

Falun Gong är faktiskt en Qigong metod inom Buddha-läran. Man kultiverar sig själv och försöker bli en godare människa genom att följa Sanning-Medkänsla-Tålamod i sitt dagliga liv. Det finns fem övningar inom Falun Dafa, 4 stående övningar och 1 sittande meditation. Det finns övningsplatser i nästan alla städer i hela Sverige (och i mer än 80 andra länder) där man kan gå och lära sig övningarna. Det finns mer än 100 miljoner Falun Gong utövare i hela världen och metoden blev mycket känd efter de enormt positiva hälsoeffekterna som rapporterades. Jag rekommenderar att ni tar de två artiklarna ovan med en nypa salt, eftersom mycket där inte är sant.
Om ni har eventuella frågor så kan ni ställa de, och jag ska göra mitt bästa att svara.
/Omid

Homofober, emot rasblandning etc?
Och hur vet du att det finns 100 miljoner utövare?
Det finns ingen objektiv seriös organisation som håller med dig om det.
Och du inser väl själv att man inte kan bli kärnfrisk bara av att sluta
ögonen och lyfta lite på armarna...
Citera
2006-08-02, 22:33
Medlem
:)

Ärligt talat finns det mycket missförstånd när det gäller frågan med homofobi och rasblandning, jag kan förklara min förståelse om det hela.
Inom Falun Gong (Buddha-läran) talar man om barmhärtighet mot alla varelser, så man har en önskan av att rädda alla varelser. Min förståelse, är att homosexualitet anses vara en synd eftersom det anses att mannen och kvinnan skapades med syftet att mänskligheten ska kunna reproducera sig osv. Dock anses homosexualitet endast vara en synd för de som kultiverar, inte för icke utövare. Icke utövare bör bara följa det vanliga mänskliga samhällstillståndet (lagen), och homosexualitet är inte olagligt, eller hur? Ärligt talat så har jag blivit mycket mer tolerant mot homosexualitet sen jag började utöva Falun Gong och jag varken tänker negativt eller tycker negativt om homosexuella, jag behandlar alla likadant, det är i själva verket Buddha's oändliga nåd, den största barmhärtigheten.

När det gäller rasblandning, så anser jag inte detta var en lätt fråga att diskutera när det gäller Falun Gong. Falun Gong's grundare (utövare kallar honom för Läraren för att visa respekt) har sagt att blandrasiga inte har sitt paradis i himlen, men han har samtidigt inte sagt att blandrasiga är sämre än andra, eftersom de också kan återvända till himlen genom kultivering. Han har också sagt att för honom spelar det absolut ingen roll vilken ras man har eller social klass man har, bara man har hjärtat att lära sig Falun Gong så är alla välkomna.

Dessa är anledningarna till varför jag inte tycker att Falun Gong är homofobisk eller "rasistisk", vissa har en tendens att plocka ut ett par meningar ur en hel text och kritisera det. Jag anser dock att Falun Gong är extremt barmhärtig och tolerant mot alla varelser, och yttre saker gör inte så stor skillnad. Det enda som räknas är ens hjärta för kultivering.

Sen så såg jag att du sa att man inte kan bli kärnfrisk av att lyfta på armarna. Nja det är inte så enkelt.. Du vet, Qigong har en historia på mer än 5000 år. Qigong är någonting fullständigt "övernaturligt" så det är inte så lätt och förstå det, men hursomhelst kan det inte förnekas att Qigong kan bota sjukdomar

/Omid
Citera
2013-01-03, 15:47
Medlem
Antisekts avatar
Blåst på andlighet................. Del 1

Sedan 1999 har Falun Gong (Falun Dafa) anhängare utnyttjat Kinas KPs ökända rykte till att samla politiska och empatiska poäng i den offentliga arenan och använda den i sina egna propagandasyften. Falun Gong (förkortas FLG) utger sig att stå för mänskliga rättigheter, religionfrihet, och demokratiska värderingar. De skyltar med att de praktiserar "Sanning, Godhet och Uthållighet". Men detta är en falsk varudeklaration. De är motvilliga att berätta hela sanningen bakom förföljelsen. Det är en tankefälla och tro att motståndare till en totalitär regim skulle automatiskt vara en vän till den fria demokratiska världen.

Som fd falun Gong utövare har jag sett vilka identiska drag dessa, två tillsynes oppositionella grupper, har gemensamt.

Jag känner också till vilka absurda tankar och metafysiska idéer (från Falun Gongs sida) som provocerade fram ett totalt förbud av utövandet i Kina. Det är den sidan av sanningen som aldrig har berättats av människor som har lämnat gruppen. Och givetvis har det också sina förklaringar. En del av dessa förklaringar kommer att kännas väldigt främmande för människor som aldrig har hamnat i sekters vassa klor.

Kom alltid ihåg en sak: Ingen sekt kör med öppna kort från början! Antigen pratas det om att man vill bli en bättre människa, förbättra sig själv och världen, hjälpa de behövande, eller rädda människor i nöd och dyl.

I FLGs fall var det att först ville man bara lära ut en gratis form av Qi Gong som skulle förbättra ens fysiska och psykiska mående. Sedan började de att kalla sig för att vara en "kultiveringsmetod", och därefter blev Falun Gong (Falun Dafa) och dess ledare Li Hongzhi, mänsklighetens – och till och med, universums enda hopp för ”Salvation”(räddning).

Man har börjat med att använda alla möjliga försäljnings knep för att fånga in människors intresse och lura in dem i sekten. De här ständigt leende, skenheliga människorna som står på gator och torg, inne på stora köpcentrum, utanför Riksdagen och andra myndigheter. Ja, de som pratar lugnt och sansat och borrar in sig i ens ögon med den intensiva, dock tomma och frånvarande blicken. Ja, de som ser ut som vandrande reklampelare, med massa kinesiska ord här och var, ”Zhen Shan Ren”, ”Falun Dafa är bra” etc. bara den sista meningen i sig tro de att ha en magisk inverkan på folk som läser den. Det är nämligen Li Hongzhi som har tutat in dem att om en människa tänker en god tanke om Dafa (Falun Dafa/Falun Gong) så kommer den människan att bli räddad när den gamla universums förstörs och det nya skapas av honom!. Snacka om att ta i ordentligt. Han är inte blyg för att skryta precis kan man milt säga.

För de som är intresserade av en kort och humoristisk introduktion till sekters manipulationsmetoder, rekommenderar jag följande klipp på youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=zxJyfqeaKU8

Falun Gong som organisation

Falun Gongs (Falun Dafa) organisation har en struktur som är väldigt lik en pyramid där den enväldiga ledaren (andlig läraren, även kallad Mästaren), Li Hongzhi, dirigerar i stort sett allt, uppifrån, (som har sitt säte i New York), och för ner sina instruktioner på olika nivåer runt om i världen. Li Hongzhi opererar via sina internationella, nationella och lokala koordinatorer dvs utövare som har uppvisat ledaren/läran (eftersom de är en och samma) okritiskt tillit, lojalitet och totalt underkastelse.

Li Hongzhi uppmanar alla sina "genuina utövare" att dagligen göra följande tre saker:
1. studera hans lära ( Fa=lag) inkl. alla hans skrifter
2.förklara sanningen (eller rättare sagt sektens sanning,…dementera alla konkurrerande sanningar och sprida den egna (propagandan)
3. skicka upprätta tankar, även kallad Fa Zhen Nian (förkortad FZN) på kinesiska, som innebär att man flera gånger om dagen, vid bestämda tider, sitter i (helst dubbel lotus ställning med korslagda ben)och upprepar ett par fraser varav en lyder så här:
"Fa rätar upp kosmos, ondskan är fullständigt eliminerad".

Med Fa syftar man Li Hongzhis lära (eller han själv eftersom de är likvärdiga) som säger att han har kommit ner till jorden för att "räta upp eller rätta till" allt som har gått fel i universum inkl. mänskligheten på jorden.

Med ondskan menar man allt som inte ligger i linje med vad Li Hongzhi anser vara upprätt och bra, eftersom det är han som är det nya universumets Buddha, enligt han själv. Och listan på vad Mr. Li Hongzhi anser vara fel är väldigt lång.

Han har redan "avslöjat" en hel del i sina "fantastiska" föreläsningar. För de som vill få ett hum om det rekommenderar vi artikeln i sydsvenskan "friskisk och falskis". Den berättar en bråkdel av vad vi har känt till i många år.

Vad Falun Gongs "Sanning, Godhet, Uthållighets- paket" egentligen innebär i praktiken, och vad dess lärare och ledare, Li Hongzhi, står för, kan bäst förstås inifrån av de som själva har varit involverade i gruppen, läst de "heliga" texterna och till sist insett alla tomma löften och slagord, alla modifierade och förvrängda sanningar, och sist men inte minst det manipulativa och uträknande sättet att infiltrera olika samhällsskick i jakt efter inflytande och makt.

T ex för tretton år sedan sa man att en Falun Gong utövare inte ska blanda sig i politiken. Sedan 1999 började ledaren att omdefiniera ordet Politik och gav det ordet en ny definition (kan läsas i hans egna texter på nätet), sedan sa han att det finns en gräns för "uthållighet" och att i Falun Gongs fall skulle man inte betrakta förföljelsen som vilken förföljelse som helst, utan en förföljelse av den nya universums blivande Gudar och Buddhor! Och att Jian Zemin (dåvarande premiär minister) var "the king of terror" (satan personifierad) som skulle komma ner till Jorden (enligt Nostradamus profetia).

Listan på Li Hongzhis vanföreställningar är lång men som sagt det är bara de som tar sig tid att läsa alla hans föreläsningar som kan upptäcka dem. Och normala människor, normalt sett, ägnar sig inte åt, och spiller inte sin dyrbara tid på att läsa om sinnessjuka grejer såvida den inte presenteras som science fiction. Men problemet här är att Li Hongzhi, och hans anhängare, tror på fullt allvar att han är universums absolut högsta Buddha..och därför borde allt som han säger vara absolut sant. Och när så många människor tror på och delar samma vanföreställning är det lätt att det sunda förnuftet ger vika för grupptrycket eller mass-hypnosen och man börjar tvivla på sitt eget förnuft.

Det är vad man menar med en karismatisk sektledare… en person som uppträder så självsäkert och kan övertyga andra om sin egen verklighet. Sådana personer har en sådan inneboende förmåga, en speciell medfödd grund,…medfödd grund för manipulation. Narcissister och psykopater tillhör den gruppen.

Fortsättning följer…. i del 2
Citera
2013-10-26, 21:13
Medlem
How Cults Work videon är ganska klockren.
https://www.youtube.com/watch?v=zxJyfqeaKU8

Höll på med FG också. Det är vansinne. Jag är skyldig till att falla offer för något att tro på, vi vill så gärna tro på någonting i vår ensamhet och i mitt fall andlig kris. Buddhismen och alla andra andra typer av andlighet gav dåliga svar. Fast jag lyssnade inte särskilt bra. Jag ville ha direkta svar och det ger inte äkta saker. Det finns inga svar. Det finns ingen bok. Vi själva är boken.

Det största löjeväckande exemplet måste ju vara, "Ha inga fasthållanden" som är ett kriterie för att öva falun gong".

Varför följa en yttre auktoritet, eller ens en inre auktoritet som skapas av den yttre? Om fasthållanden är dåliga? Varför öva samma övningar dag ut och dag in, om fasthållanden är den största påverkande faktorn för att utöva dogmatiskt?

Övar man det ORDENTLIGT som jag gjorde, MÅSTE man inse att det är något fel.

"The fool who persists in his folly will become wise." -William Blake

"All thinking men are atheists." - Ernest Hemingway

Det är oerhört djupsinnigt att inse att fasthållanden, föreställningar om saker och ting förhindrar en från att leva ett befriat, intelligent, kärleksfullt och lättsinnigt liv. Alla förutfattade meningar förhindrar en på ett eller annat sätt.

Hur missar man att man måste läsa en bok om och om igen dag efter dag, så mycket man kan och har tid. Göra samma övningar om och om igen, dag ut och dag in.

Det är utmattande att bara tänka på det vilken sjuk böld som utvecklats i kina.

Och svaret är Ja, kineser är oerhört rasistiska och tror sig komma från den rena "Yin" rasen, som i sin tur den här ledaren spelar på genom att säga att renrasiga kineser har bäst förutsättningar för att öva falun gong. Rasidentitet är bland de starkaste identiteter som limmat sig fast i sinnena hos människor.

Avslutar med ett citat från Jiddu Krishnamurti.

"I maintain that Truth is a pathless land, and you cannot approach it by any path whatsoever, by any religion, by any sect." - JK

Senast redigerad av nalwool 2013-10-26 kl. 21:21.
Citera
2013-10-27, 00:55
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nau310d
Falun Gong är definitivt ingen sekt. Varför är det ingen sekt? Allting inom Falun Dafa är kostnadsfritt.

Det finns sekteristiska drag, persondyrkan och allehanda märkligheter. Kalla det vad du vill. Det finns hur många Qigongstilar som helst i Kina. Varför tror du att Kina vill förbjuda just den här? Varför är Falun gong klassad som "vidskepelse" om det bara är qigong?

Citat:
Falun Gong är faktiskt en Qigong metod inom Buddha-läran. Man kultiverar sig själv och försöker bli en godare människa genom att följa Sanning-Medkänsla-Tålamod i sitt dagliga liv.

Nja, enligt Li Hongzhi (läs hans texter!) så kommer Falun Dafa från en civilisation många, många miljoner år tidigare. "Buddhistisk" är bara ett sätt att förklara det enligt moderna termer.

Citat:

Har du besökt det här stället eller känner folk som gjort det? Kan du säga någon annan vetenskaplig text som beskriver det här stället? Och vad har det med qigong att göra?
http://www.falundafa.se/media/books/ZhuanFalun_2010_web2.pdf
Sid 25:

Citat:
För att åter tala om något från en mer avlägsen tid så finns i
Afrika Republiken Gabon, som har uranmalm. Landet var relativt
outvecklat och kunde inte självt utvinna uran, så man exporterade
den till de utvecklade länderna. 1972 importerade en fransk
fabrik den här uranmalmen. Genom kemiska undersökningar upptäcktes
att uranmalmen redan hade förädlats och hade utnyttjats.
Förvånade över detta skickade de vetenskapsmän till landet för att
göra undersökningar och vetenskapsmän från många andra länder
åkte också dit för att göra undersökningar. De bekräftade till slut
att den här urangruvan egentligen var en storskalig kärnreaktor,
som var så välplanerad att det skulle vara omöjligt till och med
för den moderna människan att skapa den. När byggdes den då?
Det var för 2 miljarder år sedan som den uppfördes och den hade
varit i bruk i 500 000 år. Det här är rent astronomiska siffror, som
inte kan förklaras i enlighet med Darwins evolutionsteori, och det
finns så många sådana här saker. Saker och ting som har upptäckts
av den vetenskapliga och tekniska världen hittills, är tillräckliga
för att ändra våra dagars läroböcker.

Har du nån bild på det Li talar om?
Li Hongzi, Falundafa: http://www.falundafa.se/media/books/Falun_Gong_2005web2.pdf
sid 17:
Citat:
På det nationella universitetsmuseet i Peru finns en
stor sten på vilken det är inristat en bild av en människa som håller
ett teleskop och observerar himlakroppar. Den här avbildningen av
en människa har redan en historia på trettiotusen år.
Det är känt att
Galilei uppfann teleskopet med trettio gångers förstoring år 1609,
fram tills nu är dess historia bara något på trehundra år. Hur kunde
det då finnas ett teleskop för trettiotusen år sedan? Det finns en
järnstång i Indien som innehåller över nittionio procent rent järn.
Detta är så rent att man inte ens med dagens förädlingstekniker kan
förädla fram det, det överträffar dagens teknik. Vem skapade den
civilisationen? Människor var på den tiden kanske bara mikroorganismer,
hur kunde de skapa sådana saker? Sådana upptäckter
har uppmärksammats av vetenskapsmän i alla världens länder.
Eftersom ingen kan förklara detta kallas det för ”förhistoriska kulturer”.

Har du sett någon som visar upp övernaturliga förmågor? Li säger ju att han är en mästare. Har någon sett honom göra nånting överhuvudtaget?
sid 20:
Citat:
Å andra sidan kan de övernaturliga förmågor som får visas upp
inte användas för att ändra på det mänskliga samhället eller det
normala livet bland människor. Det är inte tillåtet att visa upp de
verkligt stora förmågorna, vilket beror på deras allvarliga konsekvenser
och faror. Till exempel kan man inte riva en stor byggnad
som en uppvisning.

Har du sett demoner när du mediterat?
Sid 35:
Citat:
En annan sorts demon är att du under övningen eller i drömmen
plötsligt ser en del hemska ansikten, väldigt grymma, väldigt tydliga,
eller en som vill döda med en kniv i sin hand, men den kan bara
skrämma dig. Även om den verkligen högg till skulle den inte
kunna hugga dig, för Mästaren har satt ett skyddande hölje utanför
utövarens kropp, det går inte att hugga dig. Den skrämmer dig för
att hindra dig från att öva.

http://www.falundafa.se/media/books/Falun_Gong_2005web2.pdf
s. 49.
Har du också, eller känner du folk som har ett hål rakt genom skallen?

Citat:
”Det himmelska ögats öppnande” som vi talar om innebär att
öppna en kanal mellan ögonbrynen så att tallkottkörteln direkt kan
se ut och så att man undviker att använda den mänskliga synnerven.
Det här kallas att öppna det himmelska ögat. ... Vid dissekeringen av människokroppen
har den moderna medicinska vetenskapen redan upptäckt att
tallkottkörtelns främre halva är utrustad med den kompletta vävnadsstrukturen
som finns hos ett mänskligt öga. Eftersom det befinner
sig inuti skallen säger man att det är ett rudimentärt öga. ... I vilket fall som helst har den moderna
medicinen redan förstått att det finns ett öga i det här området i den mänskliga hjärnans mitt. Den passagen som vi ämnar öppna är riktad rakt mot den punkten.

Det finns f.ö. en mycket bra analys i Kina Rapport för något år sedan. Man kan googla och beställa ett gammalt nummer. Det är den bästa artikeln jag läst om ämnet. Mycket saklig, kunnig med många källor.
Citera
2013-10-28, 11:40
Medlem
MasterBaits avatar
Jag har ovan gett citat från FGs egna texter. Eftersom "nau310d" verkar ha sprungit och gömt sig kanske det finns andra Falungongare som kan svara på frågorna ovan?

Tror ni på kärnkraftverk som är 2 miljarder år gamla?

Dessutom, om ockulta förmågor är så viktiga och tecken på er "kultivering" var finns alla dessa ockulta förmågor? Med tanke på hundratusentals utövare måste det ju krylla av personer so uppnått i allafall en liten grad av förmågor. Eftersom Li säger att det är okej att visa upp dom, så varför lägger ni inte ut era förmågor på youtube?

F.ö.: Jag har inte sett en enda bild på Li där han har ett hål i skallen...
(Se citatet ovan om du inte förstår vad jag menar).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in