2022-10-23, 15:41
Medlem
Undvik crypto
Citera
2022-10-23, 16:29
Medlem
sluskjohans avatar
Köp en lägenhet eller hus i södra spanien och investera pengarna eller starta eget. Ta ett call center jobb i spanien på typ 50% så du går plus minus noll och lev loppan. Köp en motorcykel.
Citera
2022-10-23, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Inte himla mycket ändå? Förmodligen mer än 95% av svenska folket har.

Ja fast personen har ju ingen bostad och så en massa andra kostnader. 5 miljoner går snabbt åt om man inte handskas varsamt med dessa. Många svenskar som sitter på ganska så mycket pengar om man sparat i några generationer.
Citera
2022-10-23, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator
Fyller 22 om några månader.
Gjorde några bra investeringar under min studietid då jag jobbade med sånt (onoterat) (ej tagit examen, någon restkurs kvar). Kommer få ut 6-7 miljoner nästa månad. Sen ska skatten bort från det så får se hur mycket som blir kvar.

Vad hade du gjort i sån ung ålder?

Har inte riktigt haft någon studentliv, känns som att det är för sent. Å andra sidan inte så sugen på dyra utekvällar.

Köpa lägenhet i stan eller fortsätta bo inneboende 1-2 år till?

Flytta hem till uppväxtorten något år eller två och ta det lugnt eller växla upp och försöka nå 50 miljoner på 5 års sikt?
Jag har ett skitbra råd: Flytta ABSOLUT inte från Sverige där du kan leva som en kung och köpa billig real estate, glöm direkt! Ta istället ett lån på tjugo miljoner kronor för en tvårumslägenhet i Stockholm city och sätt in alla pengar som kontantinsats. Så brukar de flesta svenskar göra så varför borde du göra på annat vis.
Citera
2022-10-23, 16:47
Medlem
Ringhals3s avatar
Köp bolag med bra utdelning på OMXS30, det är bra köpläge nu eller snart.
Lev sedan på utdelningarna.

10% av kapitalet kan du dock placera i chansaktier men glöm inte att sälja när du gjort 200-300% vinst eller 70% förlust.

Att inte kunna ta förluster och sälja eller ta hem en vinst är nybörjarmisstag!

Att äga minst tio olika bolag är även det en grundregel!

Hur många småsparare var det inte som ägde Fingerprint Cards som enda aktie och aldrig sålde när de hade feta vinster att ta hem? Nu står den under fem spänn!
Citera
2022-10-23, 16:51
Medlem
Lyssna inte på bögarna här inne.

Köp detta
Kawasaki 310 lx-s. Obs måste vara lX-s 2022.
två jet pilot flytvästar
Repso 14 foot trailern
Maptuner x/lämna in för optimering
Har du inte körkort för jetski skaffa
Köp till en Gps, Sandankare, ett par tampar

Investera resten.

Har du inte dragkrok på bilen investerar du givetvis i dragkrok på den. De är underförstått.
Senast redigerad av El-Gepetto 2022-10-23 kl. 16:53.
Citera
2022-10-23, 16:58
Medlem
xXoyKillSss avatar
Sitter i samma sits. Gå ut och ha kul du riskerar att bli ett psykfall annars. Jag studerar fortfarande för jag tycker det är kul att lära nytt och läsa kurser som rör områden jag totalt sätter mig i motstånd till typ nån skum genusvetarkurs så jag kan få höra lite olika perspektiv och helt absurda argument. Det är ju bara en lyx att veta att man har de där extra pengarna, låt dem chilla i kontot och håll på med saker du tycker är intressant. Res, bo utomlands, upplev kultur.

Investera i mark/gård, bli helt självförsörjande nu i tuffa tider. Har själv funderat på detta.

Ha inte så jävla bråttom du är 22, råkar du vara av det manliga könet finns det absolut ingen jävla stress överhuvudtaget, lev dag för dag, inte år för år
Senast redigerad av xXoyKillSs 2022-10-23 kl. 17:03.
Citera
2022-10-23, 18:23
Medlem
Donera, rädda klimatet bror.
Citera
2022-10-23, 19:37
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Ja fast personen har ju ingen bostad och så en massa andra kostnader. 5 miljoner går snabbt åt om man inte handskas varsamt med dessa. Många svenskar som sitter på ganska så mycket pengar om man sparat i några generationer.

Finns annat än brf om du kanske inte märkt det!
Citera
2022-10-23, 22:47
Medlem
Hade jag varit i din ålder med de pengarna och ingen större koll på börsen så hade jag nog kollat på p2p lån, tex Lendify. Då får man(ganska riskfritt) upp till 10% avkastning per år. Nackdelen är att den vinsten måste skattas med 30%.

Men säg att du lånar ut 3 miljoner. Då får du ca 200.000 om året i ren vinst.

Efter 10 år med ränta på ränta så är du uppe i 5.9 miljoner utan att behöva lyfta ett finger. Men givetvis ska du jobba under tiden och även försöka investera lite av din lön varje månad.

Då har du snart framtiden säkrad.
Citera
2022-10-23, 22:57
Medlem
Citat:
Fyller 22 om några månader.
Gjorde några bra investeringar under min studietid då jag jobbade med sånt (onoterat) (ej tagit examen, någon restkurs kvar). Kommer få ut 6-7 miljoner nästa månad. Sen ska skatten bort från det så får se hur mycket som blir kvar.

Vad hade du gjort i sån ung ålder?

Har inte riktigt haft någon studentliv, känns som att det är för sent. Å andra sidan inte så sugen på dyra utekvällar.

Köpa lägenhet i stan eller fortsätta bo inneboende 1-2 år till?

Flytta hem till uppväxtorten något år eller två och ta det lugnt eller växla upp och försöka nå 50 miljoner på 5 års sikt?

Hade supit, knarkat och knullat horor. Jävlar vilka minnen för livet du skulle få.

Men…

Inneboende, student. Du lär väl köpa alla säsonger av grays anatomi och lyxa till det med ett paket häagen-dasz.

Hur som helst, grattis 😁
Citera
2022-10-23, 23:12
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Jag vet ärligt talat inte. I brist på bättre alternativ känns det någorlunda vettigt att försöka få pengarna växa ännu mer. Jag har haft starka känslor av meningslöshet, i synnerhet i början av året då värdet var närmare 15 än 7 miljoner. Jaktlusten försvann där lite men har kommit tillbaka nu. Lite av en sport, alltid varit värdelös på vanlig sport men detta verkar jag vara någorlunda duktig på.

Samtidigt kan jag tänka mig flytta tillbaka till min gymnasieort, hyra en lägenhet, ta något ströjobb och bara andas ett tag. Behöver ta tag i min kropp som förfallit en del pga stressen.

Sämsta tiden i mitt liv var när jag var 25 år och befann mig i din situation. Allt tappar mening när man inte längre har något att kämpa för.

Med det sagt så är det skönt med ett boende fixat. Så jag skulle vänta till nästa år (tror prisraset fortsätter) och sedan casha en lägenhet/kåk (med låga driftskostnader) för större delen av pengarna.

Och sedan börja om med byggandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in