• 1
  • 2
2022-10-23, 03:50
Medlem
Fyller 22 om några månader.
Gjorde några bra investeringar under min studietid då jag jobbade med sånt (onoterat) (ej tagit examen, någon restkurs kvar). Kommer få ut 6-7 miljoner nästa månad. Sen ska skatten bort från det så får se hur mycket som blir kvar.

Vad hade du gjort i sån ung ålder?

Har inte riktigt haft någon studentliv, känns som att det är för sent. Å andra sidan inte så sugen på dyra utekvällar.

Köpa lägenhet i stan eller fortsätta bo inneboende 1-2 år till?

Flytta hem till uppväxtorten något år eller två och ta det lugnt eller växla upp och försöka nå 50 miljoner på 5 års sikt?
Citera
2022-10-23, 03:59
Medlem
Investera det så klart.

Om du är någorlunda trader så åker du med bear market rallyt nu de kommande veckorna, för att åka med i nästa ben ned.

Sedan investerar du allt i undervärderade företag vid botten i 2023. Därefter så kan du ta det lugnt hela livet då du nu är ekonomiskt oberoende och kan leva på avkastningen och utdelnibgar från dina investeringar.

Alternativt så köper du en övervärderad lägenhet, en värdelös bil och agerar pajas i några år.
Citera
2022-10-23, 04:03
Medlem
sebastian66s avatar
Hur får du kanske 4-5 miljoner att öka som du kanske får över efter du skattat till att bli 50 mille på 5 år? Om du har tur kanske du hittar en bra aktie eller fond som kan ge dig ett par %. Det är sällan man lyckas att ens få 10%. Så om du nu har tur får 10% avkastning på 5 mille så har du 500 k i vinst. Ps det är sjukt långt till 50 mille.
Citera
2022-10-23, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Hur får du kanske 4-5 miljoner att öka som du kanske får över efter du skattat till att bli 50 mille på 5 år? Om du har tur kanske du hittar en bra aktie eller fond som kan ge dig ett par %. Det är sällan man lyckas att ens få 10%. Så om du nu har tur får 10% avkastning på 5 mille så har du 500 k i vinst. Ps det är sjukt långt till 50 mille.

Onoterade investeringar/starta bolag my man. Ingen idé hålla på börsen om man har riktiga investeringsmöjligheter till hands. Jag hade 500 000 när jag var 19 som jag jobbade ihop under gymnasietiden, jobbade dygnet runt. Lånade 200 000 och förvandlade 700 tkr till 7 miljoner på 3 år.
Citera
2022-10-23, 04:11
Medlem
sebastian66s avatar
Bra jobbat men just nu är det fett knasiga tider i världen. Att du lyckades innan är ingen garanti för att du kommer att lyckas igen eller hur. Men går det är det soft. Annars kanske det kan vara bra att bara ens dubbla pengarna från 5 mille till 10 på 5 år. 50 mille är sjukt stor summa och ganska svårt att hitta den bra businessen.
Citera
2022-10-23, 05:16
Medlem
Njutit en del men sparat så jag har kvar en del. Sen swishat mig en 500 och gjort min dag. Eller låna ut 500 och få 550 tbx den 25e 50 kr ränta, haha!

Men alltså spara så mycket du kan. Spendera inte på onödigt skit. Sen kommer du eventuellt få fru och barn. Det kostar för att du ska vara på toppen!
Citera
2022-10-23, 05:39
Tja då det inte finns så mycket av värde att handla i Sverige så flytta till ett bättre land. Jag hade valt Portugal eller länge norrut pga för varmt runt Medelhavet och där. Kanske Balkan eller Estland.
Citera
2022-10-23, 06:21
Medlem
Jag hade cashat en villa för 2 miljoner och en bil för 400.000, resten hade jag slängt in på något framtidsspar.

Inga skulder och ett boende. Kanon!
Citera
2022-10-23, 06:21
Medlem
Colosss avatar
Så du har pengar, hälsa och tid. Vad vill du göra?

Sen kommer barn familj och ansvar.

Jag hade flyttat till en annan stad försökt bygga upp ett liv där.
Citera
2022-10-23, 06:33
Medlem
zombie-nations avatar
Studentliv handlar om att plugga. Inte festa. Gör färdigt studierna. Att inte vara klar ligger och gnager. Kanske gå någon enstaka kurs som verkligen resonerar med dina intressen. Du är ju fortfarande väldigt ung.

Du ska naturligtvis inte göra något med pengarna om det inte är att få dem att växa. Du kommer behöva dem om du kommer att leva ett riktigt vuxenliv senare, då kommer de pengarna ta slut direkt. För att ha en fördel längre fram, bra att försöka få pengarna att växa, det behöver inte gå fort och bör vara relativt tryggt. Sedan sitter du med 10 miljoner när du är 30 så kan du flytta till ett bra ställe, kanske t o m nära jobbet.

Det är bra att slippa stora lån när man skaffar bostad, bil osv.

Skulle även köpa in en bra matförråd så att du inte behöver lägga allt på mat om denna inflation blir värre.

Självklart ska du leva snålt.
Citera
2022-10-23, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coloss
Så du har pengar, hälsa och tid. Vad vill du göra?

Sen kommer barn familj och ansvar.

Jag hade flyttat till en annan stad försökt bygga upp ett liv där.

Jag vet ärligt talat inte. I brist på bättre alternativ känns det någorlunda vettigt att försöka få pengarna växa ännu mer. Jag har haft starka känslor av meningslöshet, i synnerhet i början av året då värdet var närmare 15 än 7 miljoner. Jaktlusten försvann där lite men har kommit tillbaka nu. Lite av en sport, alltid varit värdelös på vanlig sport men detta verkar jag vara någorlunda duktig på.

Samtidigt kan jag tänka mig flytta tillbaka till min gymnasieort, hyra en lägenhet, ta något ströjobb och bara andas ett tag. Behöver ta tag i min kropp som förfallit en del pga stressen.
Senast redigerad av DerImperator 2022-10-23 kl. 06:48.
Citera
2022-10-23, 06:50
Medlem
Bo billigt, investera i en indexfond samt utveckla dig själv och tänk inte på pengarna på 10 år.

Alternativet är att köp en villa som kräver lite arbete etc och lär dig tidigt hur man underhåller, renoverar mm.

Men du måste nämna lite mer personliga preferenser t ex hur du tror att du vill bo om 10 år
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in