• 1
  • 2
2022-10-23, 00:20
Vad innebär det egentligen att som många säger att ha rätt/bra still och klass? Aldrig riktigt fattat grejen och vad/vem är det som bestämmer vad som ser snyggt/fult ut. Själv har jag alltid tänkt att still är en väldigt definitionsfråga, det du tycker är snyggt kanske jag tycker är fult och vice versa. Men baserat på hur folk uttrycker sig så känns det ibland som om det finns ett definitivt rätt och fel på vad man bör ha på sig och inte osv.

själv anser jag att jag är väldigt modeinriktad. Älskar kläder och mode samt tycker att det är viktigt att vara fräsch, lukta gott osv. Men jag klär mig ju i vad jag tycker är snyggt och fränt och antar att de med samma still som mig också tycker det. Så varför skulle jag byta bara för att det inte hör till normen eller att vissa skulle tycka att jag inte har klass för att jag klär mig så? Själv tycker jag ju det ser bra ut.

Just nu är min mainstill ganska simpel och den resulterar i en svart t-shirt, tighta svarta jens med en nyckelkedja vid sidan, skinnskor och en skinnrock som jag även anser är mitt favoritplagg just nu. på varma sommardagar kan jag byta ut rocken och t-shirten med en skinnväst och ett linne samt ett par svarta shorts. Har även en del hoodies, en grå jacka som jag använder för variation då och då eller när jag ska till ställen där rocken är opassande att ha.

Men i alla fall kan nån snälla förklara det där med att ha bra still och klass för jag fattar verkligen inte. Hade även en diskussion med en tjejkompis för ett bra tag sedan där hon förklarade hur viktigt det är för män att vara välklädd och ha still där jag påstod att det där är väldigt subjektivt. Hon blev rent av kaxig av det svaret och menade att det inte alls fungerar så och att det visst finns ett rätt eller fel på hur man ska klä sig för att se bra ut.
Citera
2022-10-23, 00:29
Medlem
mikaelss avatar
Mode och trender kommer och går, stil och klass består.

Och svarta jeans och tischa med skinnväst är varken mode eller klass, låter mer som raggare på landet.

En välklädd man har skjorta, struken, såklart, kanske chinos, också strukna, om det är sommar, annars, ullbyxor, och en kavaj, i ull.
Jeans och t-shirt har man om man jobbar i sin trädgård.
Citera
2022-10-23, 00:32
Medlem
jackdaniels1098s avatar
Orkade inte ens läsa vad du skrev men ingen med stil och klass skrev nånsin still. You do the math..
Citera
2022-10-23, 00:33
Medlem
JustZlatans avatar
Bara Stureplanstöntar bryr sig om stil och det är bara för att de själva inte har någon stil. De köper sina kläder på MQ och Åhléns och tror att de är något när de sprayar på en stinkande parfym. De ser för jävliga ut och luktar illa.
Citera
2022-10-23, 00:55
Medlem
maxatdunders avatar
En klassisk vuxen stil som fungerar bra är herrock, turtleneck, och/eller krage med pullover. Det kan väl ses som kontorsjobbs utstyrsel. Självklart snappar tjejer upp hur killarna klär sig, och vid första anblick är ju även det en stor del hur man uppfattas.

Jag vet iaf hur en klassisk dam klär sig, och det ger många pluspoäng när man ser det.
Citera
2022-10-23, 01:03
Medlem
tellmeyoursecretss avatar
Att du är "modeinriktad" och "inte följer normen" går inte ihop.
Citera
2022-10-23, 01:25
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Bara Stureplanstöntar bryr sig om stil och det är bara för att de själva inte har någon stil. De köper sina kläder på MQ och Åhléns och tror att de är något när de sprayar på en stinkande parfym. De ser för jävliga ut och luktar illa.
Du är ändå killen som skröt om att du kör samma kallingar i en vecka när du sitter i din taxi ...
Citera
2022-10-23, 02:31
Citat:
Ursprungligen postat av tellmeyoursecrets
Att du är "modeinriktad" och "inte följer normen" går inte ihop.

Med det menar jag att jag är intresserad av kläder och mode men jag klär mig självfallet i det som jag tycker är fint.
Citera
2022-10-23, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
En klassisk vuxen stil som fungerar bra är herrock, turtleneck, och/eller krage med pullover. Det kan väl ses som kontorsjobbs utstyrsel. Självklart snappar tjejer upp hur killarna klär sig, och vid första anblick är ju även det en stor del hur man uppfattas.

Jag vet iaf hur en klassisk dam klär sig, och det ger många pluspoäng när man ser det.

Turtlenecks tycker jag då inte är synonymt med stil och klass. För övrigt är det ju det absolut mest feminina klädesplagget, att man räds kyla så mycket så man springer runt som ett ollon med bakdragen förhud.

Så länge man inte är Steve Jobs, så bör man skippa turtlenecken.

OnT: Rock, kostym och skjorta på vintern. Skjorta, blazer och ett par linne, bomull eller ullbyxor på sommaren.
Citera
2022-10-23, 11:30
Medlem
BigFatCones avatar
Om du har stil, så tenderar du att se bra ut oavsett vad du har på dig. Och har du klass så kommer du bekymmersfritt skita i vad andra människor, som inte är en del av ditt liv, tycker om dina livsstilsval.
Citera
2022-10-23, 12:25
Medlem
Farbaute666s avatar
Just det här
Citat:
"Just nu är min mainstill ganska simpel och den resulterar i en svart t-shirt, tighta svarta jens med en nyckelkedja vid sidan, skinnskor och en skinnrock som jag även anser är mitt favoritplagg just nu. på varma sommardagar kan jag byta ut rocken och t-shirten med en skinnväst och ett linne samt ett par svarta shorts. Har även en del hoodies, en grå jacka som jag använder för variation då och då eller när jag ska till ställen där rocken är opassande att ha."
tyder ju inte på något mer klassiskt modeintresse, kanske mer att du har hittat din stil, vilket väl är bra nog.

Hur matchar du dina strumpor, till exempel? De ska matcha skorna, inte byxorna - detta är ett exempel på klassisk stil. Nyckelkedja synligt slutar man med efter tolvårsåldern, hoodies är lite tveksamt, kan funka, men är inte särskilt "klassiskt".

Men, du kommer långt med "hel och ren" och att du trivs i vad du har på dig, dock är det inte alltid detsamma som att ha en klassisk stil.
Citera
2022-10-23, 16:33
Medlem
Stil och klass är ett sätt att föra sig, språket du använder, kläderna osv.
Det är en helhet som blir uppenbar när du ser den - och där motsatsen är uppenbar när du väl har något att jämföra med.

En väldigt bra referens till stil och klass hittar du här.
Han tar upp hur man klär sig och för sig med stil och klass. Hur du snoppar och tänder en cigarr säger till exempel väldigt mycket om var på samhällsstegen du befinner dig. Om du är engelsk Lord eller svenskt raggare.

Det handlar som sagt även om språket.
Här är ett lysande exempel.
https://youtu.be/OT16yUEh7-0

Att jag tar fram just engelska exempel beror på att det är lättare att hitta - men också för att engelsmännen satt standarden för det vi idag - i Sverige - kallar stil och klass. Det har genom åren skiftat och ibland varit Tyskland eller Frankrike.
Senast redigerad av martinator 2022-10-23 kl. 16:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in