Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-10-22, 22:33
  #1
Medlem
Jag har två hundar en vuxen på 2 år och en valp 5 månader. Nu måste ja börja ta med dom till jobbet, har egen bilverkstad. Och på övervåningen har jag kontor samt däckhotell.

Min fråga är kan jag ha valpen i bur t.ex bygga en ganska stor bred bur med kompostgaller och ha valpen där medans jag jobbar? Och ha han lös när jag inte jobbar och är uppe.

Så slipper jag oroa mig över honom så mycket när jag är där nere

Kanske bara i början tills valpen vänjer sig vara i verkstan. Och för hans säkerhet så han inte äter nått dåligt eller att han börjar busa med den äldre då han kan irritera henne mycket när dem är ensamma och bråka.
Citera
2022-10-22, 22:34
  #2
Medlem
Kan tillägga att han är riktigt energisk och skulle nog göra kaos där uppe äta allt och va på äldre tiken om jag har han bara lös just nu
Citera
2022-10-22, 22:43
  #3
Medlem
Izismiles avatar
Det är förbjudet att hålla hunden i bur inomhus – om burens dörr inte är borttagen helt och hållet. Att ha burdörren öppen räcker alltså inte.
Det är förbjudet att hålla hunden i en ”lekhage” av fyra kompostgaller eller liknande – att det inte finns något tak på ”buren” spelar ingen roll.

https://www.skk.se/sv/hundagande/sko...ur-vad-galler/
Citera
2022-10-22, 22:45
  #4
Moderator
Allaballawallas avatar
Du får ju inte ha hund i bur i Sverige, så nej.


Citat:
  • Det är förbjudet att hålla hunden i bur inomhus – om burens dörr inte är borttagen helt och hållet. Att ha burdörren öppen räcker alltså inte.
  • Det är förbjudet att hålla hunden i en ”lekhage” av fyra kompostgaller eller liknande – att det inte finns något tak på ”buren” spelar ingen roll.

https://www.skk.se/sv/hundagande/sko...ur-vad-galler/

Edit:
Tvåa på den bollen...
Citera
2022-10-22, 22:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Izismile
Det är förbjudet att hålla hunden i bur inomhus – om burens dörr inte är borttagen helt och hållet. Att ha burdörren öppen räcker alltså inte.
Det är förbjudet att hålla hunden i en ”lekhage” av fyra kompostgaller eller liknande – att det inte finns något tak på ”buren” spelar ingen roll.

https://www.skk.se/sv/hundagande/sko...ur-vad-galler/

Säljs ju valphagar så då kan det väl inte vara förbjudet?
Citera
2022-10-22, 22:47
  #6
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Säljs ju valphagar så då kan det väl inte vara förbjudet?

Säljs ju även långa rullpapper och blunt wraps, ändå inte lagligt att röka spliff i Sverige...

Det är inte olagligt att sälja dem, det är olagligt att ha hundar instängda i dem.
Citera
2022-10-22, 22:50
  #7
Medlem
Hänga in en liten del av kontoret ich låt honom härja där. Fan vad är det för skillnad om du lämnar honom hemma i lägenheten i 3 timmar eller om du lämnar honom på kontoret på jobbet i tre timmar. Betydligt bättre med det senare alternativet i min värld då du kan gå upp ich ge lite kärlek då ich då under dagen. Däremot hade jag nog hållit hundarna ihop, separera inte ut valpen vara för att den vuxna klarar att vara med. Då kommer du nog skapa ångest.

Sen tror jag det är lång tid innan man vågar ha en valp i verkstaden, dom är idioter och en pappershög med olja kan bli både döden för hunden, en dyr vetrinärräkning eller en renovering av bil eller lägenhet från oljefläckar.
Citera
2022-10-22, 22:53
  #8
Medlem
Finns så många som låser in sina hundar i för små burar. Klart du kan göra det.

Om du lyssnar på hundmänniskor så ska du säga upp dig från jobbet och ha hunden i ditt knä hela dagarna.
Citera
2022-10-22, 22:55
  #9
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Finns så många som låser in sina hundar i för små burar. Klart du kan göra det.

Om du lyssnar på hundmänniskor så ska du säga upp dig från jobbet och ha hunden i ditt knä hela dagarna.

Nu handlar det ju inte om vad "hundmänniskor" säger utan om vad lagen säger.
Citera
2022-10-22, 23:21
  #10
Medlem
Izismiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Säljs ju valphagar så då kan det väl inte vara förbjudet?
Jag är inte säker då reglerna ändras ibland men valp räknas väl till 8veckor och då tror jag man får ha valphagar (men måtten måste vara godkända och rummet tror jag inte får ha alltför lågt till tak)
Citera
2022-10-22, 23:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Nu handlar det ju inte om vad "hundmänniskor" säger utan om vad lagen säger.

Absolut men i ärlighetens namn. Om det inte skadar hunden alls, vad är då problemet?

Gör du aldrig något olagligt? Som för stunden är det enda rätta.

Inte så att ts tänker ha hunden i bur hela livet.
Citera
2022-10-23, 07:24
  #12
Medlem
vadsadusadus avatar
Det är förbjudet att ha hund i bur eller för små hagar. Vad jag inte hittat är exakt var de måtten går, dvs hur litet rum eller område får man ha hunden på. Det borde Länsstyrelsen kunna svara på. Tänker typ om det är lagligt att ha hunden instängd i ett badrum borde man få ha hunden i en hage i samma mått. Men bur, nej, det är olagligt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback