2022-11-05, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Så vad ska vi göra med alla zombier sedan?
Hjälp istället för straff ska erbjudas den som har ett problematiskt bruk. I praktiken innebär det bland annat att själva narkotikabruket, som kriminaliserades 1988, avkriminaliseras. Avkriminalisering och skademinimering syftar alltså till att minska narkotikaproblemen vilket det känt även gör. Att dessa åtgärder har tillkommit och tillämpas är evident nog.

Du kanske inte vet men Sverige är faktiskt ett av få länder i Europa där själva bruket är kriminaliserat och även prioriterad att beivra. Här anmäls också överlägset flest ringa narkotikabrott, vilket såklart inte uppmärksammas av etablissemanget som ställer sig bakom den repressiva narkotikapolitiken.

Citat:
Jag vet inte hur de har gjort, men det är jävligt få som röker tobak numera. Minska antalet brukare den vägen. Det i kombination med utökad vård så att opiatmissbrukare kan få rena droger utskrivet som medicin. Och kanske självförsörjande stödboenden av något slag.

Att legalisera/ avkriminalisera tunga droger för rent nöjesbruk tror jag är politiskt omöjligt och inget som kommer gynna någon i längden. Man slutade med det av goda skäl. Möjligen att man ökar tillgången på nöjesdroger för äldre/ dödssjuka, men även det kan göras via vården.

Glöm tonårsdrömmen om att du ska kunna jobba som truckförare/ busschaufför/ köra hjullastare och ta heroin för produktionskostnaden under kafferasten.
Möjligen håller polletten på att trilla ned? Tobaksbruk är inte kriminaliserat, ändå minskar det. Följaktligen handlar det om rätt information och öppenhet. Själva kriminaliseringen av narkotikabruk leder förståeligt till att narkotikabrukare håller sig undan, vilket medför att det fångas upp senare och därmed riskerar ha blivit problematiskt. Därtill skapas brottslighet och brottslingar som inte behöver vara det.

Allt som inte är önskat behöver inte vara kriminaliserat. Ofta räcker det att något undanbeds eller att det är en administrativ förseelse, som exempel felparkering. Inte heller är det tillåtet för ungdomar att dricka alkohol, om ändå gör det kriminaliseras de i alla fall inte och hamnar således inte i belastningsregister med allt vad det innebär.
Senast redigerad av teoriman 2022-11-05 kl. 17:00.
Citera
2022-11-05, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teoriman
Hjälp istället för straff ska erbjudas den som har ett problematiskt bruk. I praktiken innebär det bland annat att själva narkotikabruket, som kriminaliserades 1988, avkriminaliseras. Avkriminalisering och skademinimering syftar alltså till att minska narkotikaproblemen vilket det känt även gör. Att dessa åtgärder har tillkommit och tillämpas är evident nog.

Du kanske inte vet men Sverige är faktiskt ett av få länder i Europa där själva bruket är kriminaliserat och även prioriterad att beivra. Här anmäls också överlägset flest ringa narkotikabrott, vilket såklart inte uppmärksammas av etablissemanget som ställer sig bakom den repressiva narkotikapolitiken.

Möjligen håller polletten på att trilla ned? Tobaksbruk är inte kriminaliserat, ändå minskar det. Följaktligen handlar det om rätt information och öppenhet. Själva kriminaliseringen av narkotikabruk leder förståeligt till att narkotikabrukare håller sig undan, vilket medför att det fångas upp senare och därmed riskerar ha blivit problematiskt. Därtill skapas brottslighet och brottslingar som inte behöver vara det.

Allt som inte är önskat behöver inte vara kriminaliserat. Ofta räcker det att något undanbeds eller att det är en administrativ förseelse, som exempel felparkering. Inte heller är det tillåtet för ungdomar att dricka alkohol, om ändå gör det kriminaliseras de i alla fall inte och hamnar således inte i belastningsregister med allt vad det innebär.
Bruk av tunga droger är legaliserat idag. Bara visa polisen ett recept. Du kan köpa tunga droger på apotek. Samma system skulle kunna byggas ut något utan några politiska ingrepp.

Vad händer om du går till en läkare och säger: Hej, jag har abstinensbesvär. Kan du skriva ut något?
Citera
2022-11-05, 19:45
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Jag vet inte hur de har gjort, men det är jävligt få som röker tobak numera. Minska antalet brukare den vägen. Det i kombination med utökad vård så att opiatmissbrukare kan få rena droger utskrivet som medicin. Och kanske självförsörjande stödboenden av något slag.

Syftet med att avkriminalisera är att ju att erbjuda stöd på det sättet du beskriver.

Citat:
Att legalisera/ avkriminalisera tunga droger för rent nöjesbruk tror jag är politiskt omöjligt och inget som kommer gynna någon i längden. Man slutade med det av goda skäl. Möjligen att man ökar tillgången på nöjesdroger för äldre/ dödssjuka, men även det kan göras via vården.

För det första så är det skillnad på avkriminalisering/legalisering. Med avkriminalisering skulle stöd erbjudas till dom som behöver det, den svarta marknaden konkurreras ut och man kan köpa det under kontrollerade former. Du skulle fortf inte kunna köpa det som du köper alkohol på Ica i Danmark.

Citat:
Glöm tonårsdrömmen om att du ska kunna jobba som truckförare/ busschaufför/ köra hjullastare och ta heroin för produktionskostnaden under kafferasten.

Du verkar fortfarande inte ha fattat vad meningen med att avkriminalisera eller legalisera är. Om vi har en stor grupp i samhället som är beroende av knarkandet, så får du komma ihåg att dom inte kommer sluta va beroende och knarka för att det är förbjudet. Men det tar onödigt mycket resurser att bura in dom, knarket kommer från smutsiga händer och man kanske själv sugs in djupare på svarta marknaden, och du får komma ihåg att Sverige har högst dödlighet från od. pga att folk inte vågar ringa in till akuten, då dom e rädda att hamna i fängelse sen.

Att straffa folk som knarkar e bara taskigt. Vi har ju redan alkohol, så då skulle säkert knark funka.
Citera
2022-11-05, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Syftet med att avkriminalisera är att ju att erbjuda stöd på det sättet du beskriver.

För det första så är det skillnad på avkriminalisering/legalisering. Med avkriminalisering skulle stöd erbjudas till dom som behöver det, den svarta marknaden konkurreras ut och man kan köpa det under kontrollerade former. Du skulle fortf inte kunna köpa det som du köper alkohol på Ica i Danmark.

Du verkar fortfarande inte ha fattat vad meningen med att avkriminalisera eller legalisera är. Om vi har en stor grupp i samhället som är beroende av knarkandet, så får du komma ihåg att dom inte kommer sluta va beroende och knarka för att det är förbjudet. Men det tar onödigt mycket resurser att bura in dom, knarket kommer från smutsiga händer och man kanske själv sugs in djupare på svarta marknaden, och du får komma ihåg att Sverige har högst dödlighet från od. pga att folk inte vågar ringa in till akuten, då dom e rädda att hamna i fängelse sen.

Att straffa folk som knarkar e bara taskigt. Vi har ju redan alkohol, så då skulle säkert knark funka.

Aha, du missat bara att knarkare brukar resonera otroligt konstigt och brukar ändå hålla på med allt möjligt knas och det är det i första hand som gör att knarkare faktiskt åker in på kåken ändå så att. Det är ju som äpplen och päron kåken kommer ändå var full med knarkare.
Psyket är redan sprängfullt med knarkare också förövrigt så det är väldigt meningslöst det du säger.
Citera
2022-11-05, 19:58
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Aha, du missat bara att knarkare brukar resonera otroligt konstigt och brukar ändå hålla på med allt möjligt knas och det är det i första hand som gör att knarkare faktiskt åker in på kåken ändå så att. Det är ju som äpplen och päron kåken kommer ändå var full med knarkare.
Psyket är redan sprängfullt med knarkare också förövrigt så det är väldigt meningslöst det du säger.

Hur kommer det sig då att legaliseringen i Portugal har minskat kriminalitet?
(Då räknas inte rekreationellt bruk in i beräkningen)
Hur kommer de sig att DU som e knarkare inte vill att knark ska legaliseras?
Citera
2022-11-06, 01:53
Medlem
Citat:
Hur kommer det sig då att legaliseringen i Portugal har minskat kriminalitet?
(Då räknas inte rekreationellt bruk in i beräkningen)
Hur kommer de sig att DU som e knarkare inte vill att knark ska legaliseras?
Är du för legalisering eller avkriminalisering?
Senast redigerad av Ok-perfekt 2022-11-06 kl. 02:42.
Citera
2022-11-06, 05:44
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Är du för legalisering eller avkriminalisering?

Först avkriminalisering > sen när vi testat det och sett vad som fungerar > Legalisering.
Citera
2023-07-15, 18:58
Medlem
mitt.liv-Fiaskots avatar
En avkriminalisering (ej legalisering) skiljer väl inte åt mellan olika narkotika såsom "tunga" eller "Lätta". Så avkriminalisering av bruk tror jag gäller alla droger.

Däremot brukar de som lobbar för legalisering ofta prata om just cannabis. Det verkar ha mest medvind i samhällsdebatten.
Jag gissar att legalisering av cannabis är en möjlighet i många länder där cannabis är en mer utspridd drog hos medelklassen. Som i USA. Men i Sverige finns inte det opinionsstödet tyvärr.

Jag skulle personligen se en legalisering av alla droger, men tror inte att det är realistiskt genomförbart.
Citera
2023-07-15, 20:16
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitt.liv-Fiaskot
En avkriminalisering (ej legalisering) skiljer väl inte åt mellan olika narkotika såsom "tunga" eller "Lätta". Så avkriminalisering av bruk tror jag gäller alla droger.

Däremot brukar de som lobbar för legalisering ofta prata om just cannabis. Det verkar ha mest medvind i samhällsdebatten.
Jag gissar att legalisering av cannabis är en möjlighet i många länder där cannabis är en mer utspridd drog hos medelklassen. Som i USA. Men i Sverige finns inte det opinionsstödet tyvärr.

Jag skulle personligen se en legalisering av alla droger, men tror inte att det är realistiskt genomförbart.

Nej, alltså det är ju för att cannabis används av fler än alla andra droger sammanlagt så därför är legalisering det rätta.

Fast nu finns det ju en rätt stor rörelse som börjat få gehör för att legalisera/avkriminalisera psykedeliska droger. Denver, Oakland, Santa Cruz, Washington, Sommerville, Cambridge, Northampton, Seattle och Detroit har avkriminaliserat psilocybin. I Oregon har dom legaliserat det om man gör det under övervakning. Colorado har ett liknande system - där är det okej för alla över 21 att använda psilocybin, dmt, ibogaine och meskalin.

Övriga droger är inte lika populära så där räcker det med en avkriminalisering. Det finns liksom ingen anledning att sälja heroin på samma sätt som cannabis. Följ "best practices" bara, titta på var det fungerar bra och följ det. Lyssna på våra mänskliga erfarenheter. Sådana droger bör de som är beroende helt enkelt få och få använda under övervakning, som i Amsterdam/Oslo/Köpenhamn etc.

Överlag är det här ju inte så mycket att snacka om. Lyssna på forskningen bara. Vi VET vad som fungerar bäst. Här i Sverige gör vi precis tvärtom - våra svenska politiker har många, många liv på sitt samvete.
Citera
2023-07-15, 22:39
Medlem
mitt.liv-Fiaskots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Här i Sverige gör vi precis tvärtom - våra svenska politiker har många, många liv på sitt samvete.

Jag blev faktiskt lite ledsen när den här nya lagen som gör "försök till ringa narkotikabrott" strafbart kom nyligen.

Jag hade nog trott att debatten sista åre, och att hela världen går mot avkriminalisering och legalisering - i alla fall skulle .. Ja att vi i alla fall inte skulle göra det värre än det redan är. Men då går vi mot ännu starkare kriminalisering!
Citera
2023-07-15, 23:39
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitt.liv-Fiaskot
Jag blev faktiskt lite ledsen när den här nya lagen som gör "försök till ringa narkotikabrott" strafbart kom nyligen.

Jag hade nog trott att debatten sista åre, och att hela världen går mot avkriminalisering och legalisering - i alla fall skulle .. Ja att vi i alla fall inte skulle göra det värre än det redan är. Men då går vi mot ännu starkare kriminalisering!

Ja liksom, bara en vecka sen EU-parliamentet hade sitt första seminarium om hur en väg mot laglig cannabis ska se ut.

Än så länge handlar det bara om att inte sätta käppar i hjulen för de länder som är på väg/överväger att legalisera (Tyskland, Irland, Tjeckien, ev Nederländerna) men ändå.

Sverige sågs redan som fanatiska galningar av omvärlden när det gäller narkotika. Lär inte bli bättre nu. Måste vara jobbigt för våra politiker nere i Bryssel när deras kollegor undrar vad i helvete det är vi håller på med - det var ju mer eller mindre det som gjorde att vi till slut införde sprututbyten och sådant, den pressen.
Citera
2023-07-16, 01:34
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Dom enda som drabbas av regeringens punitiva bestraffning av knarkare är inte bara dom som brukar harmlösa former av knark som cannabis och svampar. Vi som brukat tyngre droger lider också av det på många sätt, även för oss som tagit oss ur det.

Som ni säkert fattar så handlar inte avkriminalisering och legalisering av dom flesta former av narkotika om att Sverige ska bli ett dekadent pundarghetto, utan om att faktiskt sträcka ut en hand till dom som behöver hjälp.

Dom enda som bryr sig ett piss e idag Medborgerlig Samling, som vill avkriminalisera allt knark. En jämförelse kan vara alkohol, som idag är avkriminaliserat i Sverige men du får inte köpa det vartaomhelst och du får inte ta med dig det vartsomhelst och hursomhelst. Jämför det med legalisering, där du i princip skulle kunna köpa knark på Coop och Willys, om man hämför med Danmark där man kan köpa vin på mataffären eller tobaksaffären.

Du är allt bra, Alexander Bard.

Piratpartiet är också lite där och nosar på legalisering, men ack så är dom tyvär för mesiga och nöjer sig med bara cannabis och inte mer. Där kunde ni gjort mer, pirater! Sluta vara så mesiga!

Ninja all day!

Även vänstern i allmänhet måste också bli bättre på den här frågan. Jag tror på ett samhälle där vänstern och högern möts och öppet samarbetar för ett bärtre Sverige. Och där är knarkfrågan något som vi MEDborgare och vänstern gärna kan möras i och diskutera tillsammans och se diskussionen blomstra.

Frågeställning:
Hur kan vi börja prata om tyngre droger i Sverige?
Hur kan vi göra cannabis trendigt och sexigt, och övertyga släktingen att det är hippt och snyggt?
Kan vänstern och högern mötas i en debatt om tyngre droger, och vad som kan avkriminaliseras/legaliseras?
Hur kan folk inte fatta att det faktiskt handlar om att hjälpa människor?

Avkriminalisera inte skadlig narkotika. Istället så bör vi återuppbygga de stora hospitalen, så som Beckomberga sinnessjukhus, och inhysa knarkare och andra sinnessjuka där för rening av deras sinnen och kropp.
Senast redigerad av MrMario 2023-07-16 kl. 01:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in