Citat:
Ursprungligen postat av
Custom_made
Personligen kan jag tycka att det räcker med cannabis och psykadelika i samhället.
Resten kan vi ha som mediciner mot smärta och ångest.
Något som däremot bör skrotas är SSRI och liknande. Vilken jävla skit.
Enda som händer är att folk inte kan sluta ta det utan att kuka ur.
Har hittills inte mött en enda person som knaprat det länge och slutat utan grova biverkningar så till den grad att det inte är värt att kliva av. Viola och du har en statligt beroende "knarkare" som aldrig kan kliva av skiten.
Det hade dock varit spännande att se realistiska data kring olika typer av centralstimulantia etc. T.ex. hur många av dem som någon gång tagit eller tar amfetamin hamnar i ett skadligt missbruk, kriminalitet, död etc?
Vi presenteras i regel alltid en bild av att den som ens tittar på "knark" kommer dö en brutal död i rännstenen. Och... det vet vi alla att det inte är sant. Det är förstås svårt att hitta helt verkliga siffror (dels eftersom att det inte går att täcka "alla" och att det som går att täcka ALLTID kommer ha någon felmarginal).
But still... snabb googling (dessa kan ha fel, det finns alltid olika siffror - jag försökte välja några som verkade MINST osanna):
- Av dem som börjar dricka alkohol innan 14 års ålder utvecklar 47 % ett beroende.
- 7 % av jordens befolkning ska lida av någon form av alkoholrelaterad missbruksproblematik (rätt jävla många).
- Ungefär 10 % av dem som dricker alkohol blir beroende.
- Alkohol + droger leder årligen till ~3 miljoner dödsfall.
- ENDAST alkohol leder årligen till 2,6 miljoner dödsfall.
- Mätningen kopplat till drogrelaterade dödsfall (överdoser) är... ja, det finns inte skitmycket siffror. WHO skriver dock i en artikel att det (2019) förekommer ~600 000 dödsfall världen över, till följd av överdoser av droger. Av dessa står opiater för ~80 % av dödsfallen. Brasklapp: Det är såklart så att fler i antal brukar alkohol än t.ex. amfetamin, opiater, kokain, heroin etc... but still.
- I USA (praktexempel på land med stoooora problem) har...
1. Alkohol + droger = dödlighetsgrad om 37.7 per 100 000 (Sverige 7.7 / 100 000).
2. Amfetamin = dödlighet om 1.2 per 100 000 (Sverige 0.3 / 100 000).
3. Kokain = dödlighet om 1.85 per 100 000 (Sverige 0.18 / 100 000).
4. Opiater = dödlighet 15.4 per 100 000 (Sverige 2.6 / 100 000).
5. Mental ohälsa + substansmissbruk = dödlighet om 38.1 per 100 000 (Sverige 8.5 / 100 000).
Utöver det kan vi också se en ordning av vad som har störst påverkan, och dödsfall som på något sätt kan relateras till bruket som sådant:
1. Tobak / rökning = 7.25 miljoner dödsfall världen över som kan relateras (2021).
2. Alkohol = 1.21 miljoner dödsfall världen över som kan relateras (2021).
3. Droger (alla) = 463 360 dödsfall världen över som kan relateras (2021).
4. Alkohol (DIREKTA dödsfall) = 158 469 (2021).
5. Droger / alla (DIREKTA dödsfall) = 137 248 (2021).
Oavsett vill jag säga emot ditt argument, för att de enda du ser ta amfetamin är a-lagaren på parkbänken. Du hör väldigt sällan om Stefan som en lördag varannan månad tar det, lever gött och sedan sköter både liv och familj.
...eller i mitt eget fall, som ibland kör ett race en gång per år, en gång per halvår, ibland varje helg i en månad, ibland en gång var tredje månad. Där och samtidigt sköter jag arbete, hem (hus, renovering, trädgård, you name it), pengar, bil, vänskap, olika jobbprojekt som körs på fritiden och... tusen andra saker. I mitt fall handlar det i regel om att över 1 - 3 dagar köra lite amfetamin, sätta mig och vara superkreativ, sitta vid datorn och skriva asbra musik eller klippa världens coolaste musikvideo...
...och sen är det bra så.
Jag ska inte försköna droger ALLS. För det finns människor som bevisligen inte kan hantera sådant och vars liv fullkomligen förstörs av dessa. MEN, precis som med allt annat i livet, bör inte dem som kan hantera saker och ting straffas för några individers misslyckande!
Människan är tyvärr ofta funtad så att man är ett "vanedjur". Och man fastnar vid mycket, oavsett jobb, träning, nässpray, sex, spel, mat, energidryck, cigg och en herrans massa annat. Drar man av självmord så blir dödsfall vid bruk av "knark" MYCKET låga (åtminstone i paritet till den populära drogen... alkohol.
Sen återigen, ja... många fler brukar både alkohol och cigg än t.ex. heroin, bla bla.
Jag tror mest på frihet under ansvar. Klart gränslösa ADHD-personer som hamnat djupt i amfetaminberoende och som ser jakten på amfetaminruset som meningen med livet och som därmed (genom sin gränslöshet) begår brott, suger av en gubbe på stan eller rånar folk för att få ihop till lite vitt... blir jävligt problematiska. Och ja, jag gillar egentligen inte att referera till mig själv som exempel, för att det betyder rätt lite i statistiska sammanhang. Men om jag sitter framför datorn i 20 timmar, totalfokuserad... och sen sätter mig i soffan och känner mig skön i kroppen och lite småkåt, äter godis och glor på nån bra film... och sedan är lite tröttare än vanligt i två dagar efteråt (men sedan är allt normalt igen)... what's the problem?