• 6
  • 7
2023-08-11, 03:16
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Jag tycker inte att folk ska straffas för sina vanor och laster.

Men jag är osäker på om jag t.ex vill möta en påverkad i trafiken, eller få inbrott av en abstinent person.

Man får ju se livet runt drogen, inte bara själva varan.
En pistol är ochså helt ofarlig, när den inte används.

Det du beskriver är avkriminalisering, och det är en början. Avkriminalisering vill många partier se av alla droger. Alltså att man inte ska straffas för privat bruk. Den som säljer drogen kan fortfarande bli straffad isf.

Om du legaliserar? Ja då kan du köpa hashbrownies på caféet eller köpa lite tjack på consum.

Betyder det att du kan knarka och köra bil? Nej. Alkohol är lagligt och typ avkriminaliserat i Sverige men det är inte lagligt med rattfylla, det är ett brott i sig!
Citera
2023-08-11, 03:21
Medlem
Custom_mades avatar
Personligen kan jag tycka att det räcker med cannabis och psykadelika i samhället.

Resten kan vi ha som mediciner mot smärta och ångest.

Något som däremot bör skrotas är SSRI och liknande. Vilken jävla skit.

Enda som händer är att folk inte kan sluta ta det utan att kuka ur.

Har hittills inte mött en enda person som knaprat det länge och slutat utan grova biverkningar så till den grad att det inte är värt att kliva av. Viola och du har en statligt beroende "knarkare" som aldrig kan kliva av skiten.
Citera
2023-08-11, 03:27
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Personligen kan jag tycka att det räcker med cannabis och psykadelika i samhället.

Har hittills inte mött en enda person som knaprat det länge och slutat utan grova biverkningar så till den grad att det inte är värt att kliva av. Viola och du har en statligt beroende "knarkare" som aldrig kan kliva av skiten.

Det stämmer mannen ang. SSRI. Gick på en sån medicin och det fick mig att gå upp i vikt asmycket. Nu när ja slutat med den så gick ja ner i vikt igen.

Däremot tycket jag vi ska legalisera alla droger!
Citera
2023-08-11, 10:23
Medlem
Citat:

I de flesta skolskjutningar och andra vansinnesdåd i USA har personen gått på SSRI, sådana "mediciner" skadar mer än vad de gör nytta.
Citera
2023-08-11, 23:57
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Det du beskriver är avkriminalisering, och det är en början. Avkriminalisering vill många partier se av alla droger. Alltså att man inte ska straffas för privat bruk. Den som säljer drogen kan fortfarande bli straffad isf.

Om du legaliserar? Ja då kan du köpa hashbrownies på caféet eller köpa lite tjack på consum.

Betyder det att du kan knarka och köra bil? Nej. Alkohol är lagligt och typ avkriminaliserat i Sverige men det är inte lagligt med rattfylla, det är ett brott i sig!

Jag har själv tagit det ena och det andra,
och självklart anser jag att folk har ett eget ansvar och rätt till att stoppa i sig vad dom vill, eller göra vad dom vill med sin kropp för den delen.
Slita ut ryggen på en industri, slita ut fittan whatever.

Men jag kan garantera dig att man lättare kommer på fler dumheter på tjack, än på folköl, speciellt i valet om att sätta sig bakom ratten eller ej.
Citera
2023-08-12, 12:29
Medlem
En legalisering av Cannabis, Svamp (och andra tryptaminer som dmt, ayahuasca) och Ibogaine (som konstigt nog är olagligt men fungerar mycket bra mot heroin/opiod missbruk) är en självklarhet!

Sen tycker jag man borde sälja rent kokain, tjack och heroin på apotek men kanske enbart till folk som har det på recept som man får om man kan visa upp sitt missbruk dokumenterat som man får göra på sub och metadon behandling så man inte säljer det till folk som inte redan använder/missbrukar och att man bara kan köpa ut en liten mängd så man minimerar risken att det säljs andra personer.
Citera
2023-08-13, 18:03
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Jag har själv tagit det ena och det andra,
och självklart anser jag att folk har ett eget ansvar och rätt till att stoppa i sig vad dom vill, eller göra vad dom vill med sin kropp för den delen.
Slita ut ryggen på en industri, slita ut fittan whatever.

Men jag kan garantera dig att man lättare kommer på fler dumheter på tjack, än på folköl, speciellt i valet om att sätta sig bakom ratten eller ej.

Slita ut fittan kanske känns bättre än att slita ut lever och hjärta med alkohol!

Amfetaminister sägs va dom värsta knarkarna men alkohol är ju den drog som tar flest liv! skulle verkligen statistiken över användning ändras så mycket vid legalisering?

Citat:
Ursprungligen postat av CubanLinks
En legalisering av Cannabis, Svamp (och andra tryptaminer som dmt, ayahuasca) och Ibogaine (som konstigt nog är olagligt men fungerar mycket bra mot heroin/opiod missbruk) är en självklarhet!

Sen tycker jag man borde sälja rent kokain, tjack och heroin på apotek men kanske enbart till folk som har det på recept som man får om man kan visa upp sitt missbruk dokumenterat som man får göra på sub och metadon behandling så man inte säljer det till folk som inte redan använder/missbrukar och att man bara kan köpa ut en liten mängd så man minimerar risken att det säljs andra personer.

Det låter som ett bra koncept. Även sprutbytesprogram. Inte säkert att första steget med horse måste va att släppa de helt fritt.
Citera
2023-08-15, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Slita ut fittan kanske känns bättre än att slita ut lever och hjärta med alkohol!

Amfetaminister sägs va dom värsta knarkarna men alkohol är ju den drog som tar flest liv! skulle verkligen statistiken över användning ändras så mycket vid legalisering?

Det låter som ett bra koncept. Även sprutbytesprogram. Inte säkert att första steget med horse måste va att släppa de helt fritt.

Självklart ska sprutbyte finnas men eftersom det redan finns så nämnde jag inte det men sprutbyte ska självklart finnas i hela landet tillsammans med injektionsrum, helt sjukt att vi är 2023 inte har det någonstans i Sverige bevisar hur jävla korkade vi är i detta landet, och att folk ens lyssnar på galningar som Fred Nyberg är skrämmande https://www.dagenssamhalle.se/opinion/perspektiv/
Citera
2023-08-15, 22:47
Bannlyst
jag är själv ingen förespråkar för tung narkotika och tycker det är extremt farligt och idiotiskt, jag har aldrig i hela mitt liv stött på någon som sagt:

- Allt föll på plats för mig när jag började skjuta thaismack på lunchrasterna!

- Jag var vilsen och förlorad, tills jag började snorta bikarbonatsbankat pissladd innan jag gick till jobbet, käften gick i ett och allt blev gjort med en extrem noggrannhet och kvalité!

Med det sagt, så är det jsukt att vi har det högst dödstalet i hela Europa när det kommer till narkotikarelaterade dödsfall, stigmat och tystnadskulturen gör att folk inte vågar söka vård eller ringa efter ambulans när någon åker på överdos.
Människor som torskar med narkotika blir av med jobbet, får körkortet indraget samt sinnessjuka bötesbelopp som kan sätta en på gatan, medans fyllskallen så få vårdhem betalat av arbetsgivaren.

Det är skevt, illa skött och vi är sämst i europa, som en konsekvens dör människor i onödan vilket leder till trauman för anhöriga och brottsoffer.

Vidare har vi berusat på alla möjliga sätt, allt från flugsvampen under vikingatiden till dagens rusmedel, att jaga de sjuka mossbrukarna, som vi gör i det här landet, har aldrig fungerat och kommer aldrig fungera.

Avkriminalisera eget bruk och börja sälja maruijan på systembolaget i ett första steg, skatteintäkter som kan göra nytta, samtidigt som vi slår undan ett av de gängkriminellas stödjeben, vi kommer aldrig sluta punda så vi måste sluta bråka med pundarna!
Citera
2023-08-16, 18:45
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
jag är själv ingen förespråkar för tung narkotika och tycker det är extremt farligt och idiotiskt, jag har aldrig i hela mitt liv stött på någon som sagt:

- Allt föll på plats för mig när jag började skjuta thaismack på lunchrasterna!

- Jag var vilsen och förlorad, tills jag började snorta bikarbonatsbankat pissladd innan jag gick till jobbet, käften gick i ett och allt blev gjort med en extrem noggrannhet och kvalité!

Med det sagt, så är det jsukt att vi har det högst dödstalet i hela Europa när det kommer till narkotikarelaterade dödsfall, stigmat och tystnadskulturen gör att folk inte vågar söka vård eller ringa efter ambulans när någon åker på överdos.
Människor som torskar med narkotika blir av med jobbet, får körkortet indraget samt sinnessjuka bötesbelopp som kan sätta en på gatan, medans fyllskallen så få vårdhem betalat av arbetsgivaren.

Det är skevt, illa skött och vi är sämst i europa, som en konsekvens dör människor i onödan vilket leder till trauman för anhöriga och brottsoffer.

Vidare har vi berusat på alla möjliga sätt, allt från flugsvampen under vikingatiden till dagens rusmedel, att jaga de sjuka mossbrukarna, som vi gör i det här landet, har aldrig fungerat och kommer aldrig fungera.

Avkriminalisera eget bruk och börja sälja maruijan på systembolaget i ett första steg, skatteintäkter som kan göra nytta, samtidigt som vi slår undan ett av de gängkriminellas stödjeben, vi kommer aldrig sluta punda så vi måste sluta bråka med pundarna!

Öm vi ska komma nån vart med narkotikarelaterade dödstalen får vi nog börja legalisera för att de håller inte att de landet som är hårdast på straff har flest dödsfall.
Citera
2024-11-12, 13:46
Medlem
Citat:

Det hade dock varit spännande att se realistiska data kring olika typer av centralstimulantia etc. T.ex. hur många av dem som någon gång tagit eller tar amfetamin hamnar i ett skadligt missbruk, kriminalitet, död etc?

Vi presenteras i regel alltid en bild av att den som ens tittar på "knark" kommer dö en brutal död i rännstenen. Och... det vet vi alla att det inte är sant. Det är förstås svårt att hitta helt verkliga siffror (dels eftersom att det inte går att täcka "alla" och att det som går att täcka ALLTID kommer ha någon felmarginal).

But still... snabb googling (dessa kan ha fel, det finns alltid olika siffror - jag försökte välja några som verkade MINST osanna):

- Av dem som börjar dricka alkohol innan 14 års ålder utvecklar 47 % ett beroende.

- 7 % av jordens befolkning ska lida av någon form av alkoholrelaterad missbruksproblematik (rätt jävla många).

- Ungefär 10 % av dem som dricker alkohol blir beroende.

- Alkohol + droger leder årligen till ~3 miljoner dödsfall.

- ENDAST alkohol leder årligen till 2,6 miljoner dödsfall.

- Mätningen kopplat till drogrelaterade dödsfall (överdoser) är... ja, det finns inte skitmycket siffror. WHO skriver dock i en artikel att det (2019) förekommer ~600 000 dödsfall världen över, till följd av överdoser av droger. Av dessa står opiater för ~80 % av dödsfallen. Brasklapp: Det är såklart så att fler i antal brukar alkohol än t.ex. amfetamin, opiater, kokain, heroin etc... but still.

- I USA (praktexempel på land med stoooora problem) har...
1. Alkohol + droger = dödlighetsgrad om 37.7 per 100 000 (Sverige 7.7 / 100 000).
2. Amfetamin = dödlighet om 1.2 per 100 000 (Sverige 0.3 / 100 000).
3. Kokain = dödlighet om 1.85 per 100 000 (Sverige 0.18 / 100 000).
4. Opiater = dödlighet 15.4 per 100 000 (Sverige 2.6 / 100 000).
5. Mental ohälsa + substansmissbruk = dödlighet om 38.1 per 100 000 (Sverige 8.5 / 100 000).

Utöver det kan vi också se en ordning av vad som har störst påverkan, och dödsfall som på något sätt kan relateras till bruket som sådant:
1. Tobak / rökning = 7.25 miljoner dödsfall världen över som kan relateras (2021).
2. Alkohol = 1.21 miljoner dödsfall världen över som kan relateras (2021).
3. Droger (alla) = 463 360 dödsfall världen över som kan relateras (2021).
4. Alkohol (DIREKTA dödsfall) = 158 469 (2021).
5. Droger / alla (DIREKTA dödsfall) = 137 248 (2021).

Oavsett vill jag säga emot ditt argument, för att de enda du ser ta amfetamin är a-lagaren på parkbänken. Du hör väldigt sällan om Stefan som en lördag varannan månad tar det, lever gött och sedan sköter både liv och familj.

...eller i mitt eget fall, som ibland kör ett race en gång per år, en gång per halvår, ibland varje helg i en månad, ibland en gång var tredje månad. Där och samtidigt sköter jag arbete, hem (hus, renovering, trädgård, you name it), pengar, bil, vänskap, olika jobbprojekt som körs på fritiden och... tusen andra saker. I mitt fall handlar det i regel om att över 1 - 3 dagar köra lite amfetamin, sätta mig och vara superkreativ, sitta vid datorn och skriva asbra musik eller klippa världens coolaste musikvideo...
...och sen är det bra så.

Jag ska inte försköna droger ALLS. För det finns människor som bevisligen inte kan hantera sådant och vars liv fullkomligen förstörs av dessa. MEN, precis som med allt annat i livet, bör inte dem som kan hantera saker och ting straffas för några individers misslyckande!

Människan är tyvärr ofta funtad så att man är ett "vanedjur". Och man fastnar vid mycket, oavsett jobb, träning, nässpray, sex, spel, mat, energidryck, cigg och en herrans massa annat. Drar man av självmord så blir dödsfall vid bruk av "knark" MYCKET låga (åtminstone i paritet till den populära drogen... alkohol.

Sen återigen, ja... många fler brukar både alkohol och cigg än t.ex. heroin, bla bla.

Jag tror mest på frihet under ansvar. Klart gränslösa ADHD-personer som hamnat djupt i amfetaminberoende och som ser jakten på amfetaminruset som meningen med livet och som därmed (genom sin gränslöshet) begår brott, suger av en gubbe på stan eller rånar folk för att få ihop till lite vitt... blir jävligt problematiska. Och ja, jag gillar egentligen inte att referera till mig själv som exempel, för att det betyder rätt lite i statistiska sammanhang. Men om jag sitter framför datorn i 20 timmar, totalfokuserad... och sen sätter mig i soffan och känner mig skön i kroppen och lite småkåt, äter godis och glor på nån bra film... och sedan är lite tröttare än vanligt i två dagar efteråt (men sedan är allt normalt igen)... what's the problem?
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in