• 1
  • 2
2022-10-20, 22:04
Medlem
Jag har en gammal Iphone 4-laddare som har rätt styrka men jag vet inte om det är AC eller DC.

Jag har googlat så att jag blivit tokig utan att lyckas hitta något begripligt.
Senast redigerad av one.and.only 2022-10-20 kl. 22:06.
2022-10-20, 22:07
Medlem
Pruttmuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one.and.only
Jag har en gammal Iphone 4-laddare som har rätt styrka men jag vet inte om det är AC eller DC.

Det är nog dc på sekundärsidan.
Varför undrar du?
2022-10-20, 22:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Det är nog dc på sekundärsidan.
Varför undrar du?
TS skrev det "Jag har en gammal Iphone 4-laddare som har rätt styrka men jag vet inte om det är AC eller DC".
2022-10-20, 22:12
Medlem
Pruttmuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
TS skrev det "Jag har en gammal Iphone 4-laddare som har rätt styrka men jag vet inte om det är AC eller DC".
Ja, men varför måste han veta om det är AC eller DC?
2022-10-20, 22:22
Medlem
Pruttmuffs avatar
Det är ju USB, så det är DC på sekundärsidan.
2022-10-20, 22:31
Medlem
Citat:
Det är ju USB, så det är DC på sekundärsidan.
Vad betyder sekundersida? Sa ju att allt va obegripligt haha. Jag ska ha en DC 5V/1A
2022-10-20, 22:35
Medlem
Pruttmuffs avatar
Citat:
Vad betyder sekundersida? Sa ju att allt va obegripligt haha. Jag ska ha en DC 5V/1A
Sekundärsidan är den ström som levereras. Det är DC så du kan använda den laddaren du vill ha.

Alla USB-laddare ger DC, så det är bara att köra på.
2022-10-20, 22:43
Medlem
Citat:

Citat:
Sekundärsidan är den ström som levereras. Det är DC så du kan använda den laddaren du vill ha.

Korrekt…
Alla USB-laddare som ansluts till vanlig elkontakt i väggen får 110-250 Volt AC (beroende på uttaget i väggen) och ger sen ut 5V DC via sitt uttag för laddsladden.

Det brukar dessutom finnas info om detta på laddarna, om än i närmast mikroskopisk text

Sen spelar det ingen större roll om den ger ut 1Ah, 2Ah eller mer, det går att ladda alla mobiler och paddor etc i alla fall. Därför att själva laddstyrningen sitter i enheten, alltså mobilen. Är det lite Ah så gör det långsammare, är det mer Ah går det fortare. Och mobilen styr och stryper laddningen så det inte laddar för fort eller för mycket.
2022-10-20, 22:45
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Korrekt…
Alla USB-laddare som ansluts till vanlig elkontakt i väggen får 110-250 Volt AC (beroende på uttaget i väggen) och ger sen ut 5V DC via sitt uttag för laddsladden.

Sen spelar det ingen större roll om den ger ut 1Ah, 2Ah eller mer, det går att ladda alla mobiler och paddor etc i alla fall. Därför att själva laddstyrningen sitter i enheten, alltså mobilen. Är det lite Ah så gör det långsammare, är det mer Ah går det fortare. Och mobilen styr och stryper laddningen så det inte laddar för fort eller för mycket.

A
2022-10-20, 22:55
Medlem
Citat:

Ok. Perfekt! Tack för hjälpen!!!
2022-10-20, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Korrekt…

Det brukar dessutom finnas info om detta på laddarna, om än i närmast mikroskopisk text

Jag studerade minitexten på laddarna jag kunde hitta och har lärt mig att alla är 5V och nya laddare är 2A istället för 1A. Inte en enda stod det DC eller AC på... får spara din info för framtida behov. Det är sådant jag aldrig kommer lära mig. Tack för info!
Senast redigerad av one.and.only 2022-10-20 kl. 23:02.
2022-10-20, 23:05
Moderator
Trixtons avatar
Citat:

Jag antar att detta inte står på laddaren, för du tittade väl på den innan du googlade så att du blev tokig? Står det inte så är den antagligen inget att ha. Köp en ny i morgon. Dåliga laddare kan vara totalt livsfarliga.

(Men som andra har sagt så levererar alla USB-laddre likström, så det är inget man behöver fundera på, men det skall i alla fall stå på den.)
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in