2022-10-20, 23:12
Medlem
Pruttmuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one.and.only
Jag studerade minitexten på laddarna jag kunde hitta och har lärt mig att alla är 5V och nya laddare är 2A istället för 1A. Inte en enda stod det DC eller AC på... får spara din info för framtida behov. Det är sådant jag aldrig kommer lära mig. Tack för info!
Det står inte på min laddare heller, men jag vet att den ger DC, det gör alla laddare.

Som föregående skribent sa så spelar det inte någon roll om det är 1A eller 2A. Det tar bara längre tid att ladda om ampere är lägre.
2022-10-20, 23:28
Medlem
Oftast används symboler.
Exempel:
Input: 100-240 V~ (AC)
Output: 5 V⎓ (DC)
2022-10-20, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Jag antar att detta inte står på laddaren, för du tittade väl på den innan du googlade så att du blev tokig? Står det inte så är den antagligen inget att ha. Köp en ny i morgon. Dåliga laddare kan vara totalt livsfarliga.

(Men som andra har sagt så levererar alla USB-laddre likström, så det är inget man behöver fundera på, men det skall i alla fall stå på den.)
Det första jag gjorde var ju såklart att kolla på dem. Verkar inte höra till vanligheten att det står på laddaren. Alla mina laddare är orginal från iphone, huawei, samsung osv och det står inte på någon av dem.
2022-10-20, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makrocell
Oftast används symboler.
Exempel:
Input: 100-240 V~ (AC)
Output: 5 V⎓ (DC)

Aha det står 5 V⎓ på den. Så då betyder ⎓ DC? Imorgon måste jag skriva ner allt jag fått lära mig. Tack!
2022-10-21, 00:04
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Det står inte på min laddare heller

Det är möjligt, men då är det antagligen skräp som är potentiellt livsfarligt att använda. Det finns inga laddare att köpa i vanliga svenska butiker som saknar sådan märkning.
2022-10-21, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
A

Japp, min miss under influens av migrän. Rätt ska vara rätt.
2022-10-21, 00:11
Medlem
Alla laddare du stoppar in i ett vanligt uttag omvandlar AC (som du ju har i vägguttaget) till en DC.
Om det inte hade gjort det så hade batteriet inte laddats upp utan laddats i enbart 1/50 s och därefter laddats ur lika mycket i 1/50 s, därefter laddats upp och ur igen och alltså.

Det hade varit som att sätta in en krona på banken och sen ta ut den igen, om och om igen, det hade inte blivit mycket sparande då :-)
2022-10-21, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det är möjligt, men då är det antagligen skräp som är potentiellt livsfarligt att använda. Det finns inga laddare att köpa i vanliga svenska butiker som saknar sådan märkning.
Så du menar att alla de stora mobiltillverkarnas (ex Samsung, Apple, Huawei) laddare är skräp och eventuellt livsfarliga?!
2022-10-21, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgtpepper77
Alla laddare du stoppar in i ett vanligt uttag omvandlar AC (som du ju har i vägguttaget) till en DC.
Om det inte hade gjort det så hade batteriet inte laddats upp utan laddats i enbart 1/50 s och därefter laddats ur lika mycket i 1/50 s, därefter laddats upp och ur igen och alltså.

Det hade varit som att sätta in en krona på banken och sen ta ut den igen, om och om igen, det hade inte blivit mycket sparande då :-)
Aha nej, det hade varit väldigt mycket jobb för ingenting.
Trodde inte det skulle vara så lärorikt att ställa den frågan och att jag någonsin skulle kunna förstå mig på sådant här. Jag har fått så mycket begriplig information ikväll. Tack även till dig!
2022-10-21, 01:07
Bannlyst
På en 240 V laddare har du AC in ( Dvs växelström ) och DC dvs ( likström ) . Det som kallas laddare är oftat en transformator / Kragg / psu.
2022-10-21, 05:13
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one.and.only
Jag studerade minitexten på laddarna jag kunde hitta och har lärt mig att alla är 5V och nya laddare är 2A istället för 1A. Inte en enda stod det DC eller AC på... får spara din info för framtida behov. Det är sådant jag aldrig kommer lära mig. Tack för info!

Inte stor ide att lära sig längre för de nya "snabbladdarna" kan ge mycket högre spänning än 5V när de kopplas till en telefon. Det kan stå "5V, 7V, 12V" på en laddare och du blir än mer förvirrad.

Du behöver inte oroa dig för dessa laddare är "smarta" och skickar bara ut 5V om de kopplas till nån äldre pryl.

Har prylar USB-kontakt så är det bara att koppla in. Det värsta som händer är att det laddar långsamt eller inte alls om laddaren är för klen.
2022-10-21, 07:05
Medlem
Vetefan om man borde få koppla in en laddare om man inte kan komma fram till att den är DC efter 0.001 sekunders googling.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in