• 1
  • 2
2022-10-20, 11:04
Medlem
Nu är det snart höstlov för mina små glin. Men när infördes detta lov egentligen?

Är född 1976 och jag har absolut inget minne av några lov på hösten, vare sig i grundskolan eller gymnasiet. Möjligen att vi hade ett par "studiedagar" i samband med allhelgonahelgen.

Någon som vet? Är det jag som förträngt detta lov ur hjärnans vindlande korridorer? Kan tänka mig att det funkat olika i olika delar av landet, men nu verkar alla ha lov samtidigt.
Citera
2022-10-20, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ByByBiden
Nu är det snart höstlov för mina små glin. Men när infördes detta lov egentligen?

Är född 1976 och jag har absolut inget minne av några lov på hösten, vare sig i grundskolan eller gymnasiet. Möjligen att vi hade ett par "studiedagar" i samband med allhelgonahelgen.

Någon som vet? Är det jag som förträngt detta lov ur hjärnans vindlande korridorer? Kan tänka mig att det funkat olika i olika delar av landet, men nu verkar alla ha lov samtidigt.

Höstlovet infördes för att kunna skörda potatisen. Tror det hette potatislovet tidigare. Ger dig kanske en ledtråd om hur länge sedan det var
Citera
2022-10-20, 11:14
Medlem
Zunars avatar
Håller med TS, har heller inget minne av ett sådant typ av lov under 80-90-talet. Nu känns det som att mina ungar är lediga stup-i-ett vilket innebär störd jobbfrid hemma och ett konstant lunchlagande .
Citera
2022-10-20, 11:14
Medlem
Verkar ha haft fel vid en googling. Potatislovet avskaffades 1959, och sedan verkar det ha varit ett glapp fram till början på 70-talet när dagens variant återinfördes, och sedan har det gjorts om några gånger under tiden.
Citera
2022-10-20, 11:15
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

På 70-talet var det nån dags ledighet i samband med allahelgonaafton:

Citat:
I folkskolan i Sverige förekom så kallat "potatislov", när eleverna var lediga från skolan för att hjälpa till i jordbruket. Detta lov avskaffades gradvis allt eftersom jordbrukets betydelse i Sverige minskade under 1900-talet. Kvar fanns en eller två dagars ledighet, ofta i samband med studiedagar, vid allhelgonaafton.

Höstlov i modern tid infördes en bit i taget, när reglerna kring skolåret och kring lärarnas fortbildning förändrades, under 1980- och 1990-talet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6stlov#Sverige
Citera
2022-10-20, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zunar
Håller med TS, har heller inget minne av ett sådant typ av lov under 80-90-talet. Nu känns det som att mina ungar är lediga stup-i-ett vilket innebär störd jobbfrid hemma och ett konstant lunchlagande .

Och det är inte bara en sådan där "På min tid fick vi gå 100 mil två gånger per dag och så fick vi stryk av läraren när vi varit olydiga"-variant av ett minne då??

Jag som föddes i början av 80-talet har i varje fall haft höstlov/novemberlov/ lov v44 hela min skolgång, vad jag minns.
Citera
2022-10-20, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Och det är inte bara en sådan där "På min tid fick vi gå 100 mil två gånger per dag och så fick vi stryk av läraren när vi varit olydiga"-variant av ett minne då??

Jag som föddes i början av 80-talet har i varje fall haft höstlov/novemberlov/ lov v44 hela min skolgång, vad jag minns.

Nja, det var ju inget jättelikt trauma att inte ha detta lov eftersom jag inte kände till något annat. Men tycker mig ändå minnas att det kändes märkligt att höstterminen var så lång och trist när man hade flera ledigheter under våren.

Jag kan för all del minnas fel. Men den mest sannolika teorin är att det fungerade olika i olika kommuner under 80-talet. Detta eftersom folk verkar vara oense om detta lovs existens under 80- och 90-talet.
Citera
2022-10-20, 12:10
Medlem
6stringlevins avatar
Nej, det fanns inget höstlov på 70-talet. Men när och varför återinfördes "skördeslov". Det fanns ju inte precis någon efterfrågan?????
Citera
2022-10-20, 13:07
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Bjurbecksskolan i Emmaboda var först 1985, sedan införde fler och fler kommuner det under 1980-talets slut.
Citera
2022-10-20, 13:16
Medlem
ps870s avatar
Det fanns iaf på 80 talet. Vi har nästan alltid åkt upp till vår stuga i Dalarna och göra i ordning för vinter/ skidsäsongen då.
Bägge mina föräldrar vara lärare så ledighet andra dagar än under lov var extremt sällsynt.
Citera
2022-10-20, 13:19
Medlem
TELAVIV91s avatar
Var någon studiedag/lovdag i samband med allhelgona, annars inget höstlov på 70-80talet. Gick dock på folkhögskola på annan ort 91-93 och då var höstlovet plötsligt något självklart, så jag vet inte riktigt.
Citera
2022-10-20, 14:22
Medlem
Vet inte exakt när det var, men min morfar hade potatislov på 40talet, vilket är höstlov nu
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in