• 1
  • 2
2022-10-20, 14:26
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AggroSiv
Vet inte exakt när det var, men min morfar hade potatislov på 40talet, vilket är höstlov nu
Potatislov borde varit i månadskiftet sep-okt någonstans, alldeles försent att skörda i slutet av oktober. Jag påstår att det inte finns en enda koppling däremellan utan att det är ett gäng stidie- och lovdagar som buntats ihop till att bli ett höstlov vid en lämplig tidpunkt. Vårterminen har två långa lov så för balansen var det välkommet.
Citera
2022-10-20, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Potatislov borde varit i månadskiftet sep-okt någonstans, alldeles försent att skörda i slutet av oktober. Jag påstår att det inte finns en enda koppling däremellan utan att det är ett gäng stidie- och lovdagar som buntats ihop till att bli ett höstlov vid en lämplig tidpunkt. Vårterminen har två långa lov så för balansen var det välkommet.

Det är fullt möjligt, det är han själv som säger att potatislovet övergått i höstlov, jag gick i skolan på 90 och 00 tal och då var det ju bara höstlov som det är idag.
Citera
2022-10-20, 16:01
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ByByBiden
Nu är det snart höstlov för mina små glin. Men när infördes detta lov egentligen?

Är född 1976 och jag har absolut inget minne av några lov på hösten, vare sig i grundskolan eller gymnasiet. Möjligen att vi hade ett par "studiedagar" i samband med allhelgonahelgen.

Någon som vet? Är det jag som förträngt detta lov ur hjärnans vindlande korridorer? Kan tänka mig att det funkat olika i olika delar av landet, men nu verkar alla ha lov samtidigt.
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Verkar ha haft fel vid en googling. Potatislovet avskaffades 1959, och sedan verkar det ha varit ett glapp fram till början på 70-talet när dagens variant återinfördes, och sedan har det gjorts om några gånger under tiden.
Så verkar det vara, enligt Dalarnas museum.

Att det utvecklades olika i olika kommuner som museet säger låter rimligt, med tanke på de olika minnen som rapporterats i tråden.
Citera
2022-10-20, 16:06
Medlem
28-120s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Bjurbecksskolan i Emmaboda var först 1985, sedan införde fler och fler kommuner det under 1980-talets slut.

Så kommer jag också ihåg det. Gick i låg eller mellanstadiet i Emmaboda kommun när vi fick vårt första höstlov och som jag minns det var det något nytt de hade kommit på och som inte fans någon annan stans då. Det handlade förstås inte om några extra lovdagar utan om att baka ihop studiedagarna till ett längre lov.

Om jag kommer ihåg rätt kallades det lite fyndigt för höstlövet första året.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in