Citat:
Ursprungligen postat av
Redoxreaktion
Jag tror att min morfar gjorde mormor gravid med mamma för att hon inte skulle lämna honom. Hon hade lämnat honom en gång tidigare och hon blev gravid med mamma innan de var gifta, vilket sågs som smått skamligt på den tiden. De gifte sig när hon knappt var i tredje månaden. De skaffade inga fler barn, trots att mormor bara var 23 när hon födde mamma.
Vanligt. Det finns fler än vad folk tror som är villiga att göra en kvinna gravid för att hon ska stanna eller vara lycklig kanske. Jag tror att det är färre än vad det föreställs, som kommit till av stor passionerad kärlek där barnet var önskat av bägge föräldrarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sempor12
Finns dom som inte vill ha barn eller bara skaffar barn utan att veta hur man bryr sig om eller älskar en unge.
Min pappa var typ en vanlig sunkig kille nör han träffade min mamma.
Hon blev gravid när hon var 24.
Helt ärligt tror jag min pappa bara ville knulla och va glad han fick göra det för en gångs skull.
Jobbade alltid borta och var alltid sur och bitter när han va hemma.
Självklart ville ju inte min mamma heller ha barn men hon har varit bättre på att dölja det.
Även om hon tjatat man ska ta på sig kläder nör det är kallt ute eller hon ringer och tjatar på en ås har hon aldrig liksom kramat en och gjort så man könnte att hon verkligen älskat en.
Hon är ganska kall liksom och ingen man vänder sig till för hjälp eller pratar om sina problem med.
Jag tror att en del människor också inte kan visa kärlek mot barn heller då dom inte fått det själv av sina föräldrar.
Ja men kramar du henne? Livet är fullt av motgångar och en människa som är slut och knappt orkar med sig själv en period blir inte den mest spontant kärleksfulla. Det är svårt för en förälder att komma när ungen är 13 och säga, förlåt för att jag slutade krama dig vid ett, jag hade så mycket olika problem i huvudet 24/7. För ett barn så är det bara som så att vissa kramas och andra inte och den kan aldrig förstå varför någon inte kramade den. Men det behöver inte vara kärlekslöshet. Din mamma tjatar ju på dig om saker som visar på omtanke.
Jag ser att ingen i tråden reflekterat över sådant som att kvinnor råkar ut för våld och övergrepp från män. Sådana trauman kan vara det egentliga skälet till att någon inte vill hålla om sina barn eller ha dem sovandes i sängen med dem. Världen är större än ur barnets blick. Även vuxna har sina egna livsberättelser.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nollpunktnoll
Ja precis... min mamma kan vara ganska hjärtlös. Idag berättade jag om en nära vän till mig som "försvunnit", och morsan replikerar: "Nu säger du detta som att du tror att jag bryr mig...?".
Men det mest chockerande av allt är att hon INTE säger så för att vara elak...! Hon kan liksom bara inte hjälpa det. Tydligen.. men jag har fått bra svar här i tråden. Så jag har inga frågor längre.
Det är väldigt kallt, om hon inte har autism är det passivaggressivt. Förminskande och ja, ett tecken på vrede.
Förr, och jag som bör vara i din ålder minns kvinnorna väl, var det mängder av tysta och stela kvinnor som aldrig visade särskilt mycket spontana känslor. Idag är de väl omkring 80 år och det säger en hel del om deras generation även om de började tina kanske till och med innan dem. Livet var hårt förr. Vet du hur många som helst det är som bär de där kvinnotyperna främst även om männen beskrivs som "stränga och tysta" som minnen och även upp i de åldrar som är slutet av deras liv med det att de aldrig blev riktigt älskade? Idag är en annan tid. Folk fick som regel livet serverat med en rejäl portion av besvikelse. Vi har det annorlunda idag, vi har våra liv fulla av alternativ.
Du fick det bästa inlägget i början staplat med 4 olika, sannolika scenarier.
Din mamma är missnöjd med livet och antagligen din pappa också. Gräset kan alltid kännas grönare någon annanstans utan att man varken byter gräsmatta eller sköter om sin egen.
Uppenbart har de sex då de fick två barn sedan så kan ett kärleksliv utan sex och närhet till varandra absolut spilla över i en känsla av att man inte heller trivs med de barn som blivit till med partnern. Om två människor mest bara
tolererar varandra, kanske de även mest tolererar resten av världen
men... människor är olika. Det finns en mängd människor som älskar många andra utan att kärleken beskrivs i ord eller något mycket mer än de känslor de bär inombords för de personer som de kan sätta in i ett sammanhang av att
älska.