2022-10-19, 22:17
Medlem
NoMoreTears77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Efter att ha levt i 40 år har det gått upp för mig att hela mitt liv är ett mysterium. Det är mycket jag undrar, inte minst hur jag har överlevt.

Jag släpper gärna mer information om tråden överlever utan att hamna i papperskorgen, men den grundläggande frågan är: hur kan man låta bli att älska sitt eget barn? Hur är det MÖJLIGT?

Jag har själv två barn idag. Vi har så mycket närhet, glädje, värme. Små saker: att se varandra i ögonen. De där kramarna man får när man inte har setts på ett tag, när hela ansiktet lyser upp och de skriker "mamma!"... Ren glädje över att bara se varandra. Små, små saker. Att trösta, hålla om. Att säga "jag älskar dig". Att gå ett helt år och fundera på vad man ska ge sina barn på nästa födelsedag. Planera små överraskningar. Att märka hur glada de blir när man gör små saker för dem.... den där VÄRMEN som finns mellan förälder och barn. Hur är det möjligt att mina föräldrar misslyckades så totalt med det? Jag minns ingen värme alls. Ändå är de inga monster. De är inte ens pundare!!!! Är de robotar...? Har de äkta, mänskliga känslor?

Gällande mitt minne - och gällande min subjektiva upplevelse av att vara oälskad av både mamma och pappa - så får ni ha lite tålamod. Jag tror att jag precis har kommit till en punkt i livet då jag äntligen orkar tänka på detta - försöka bearbeta mitt jävla skitliv - utan att bryta ihop, och den grejen är helt ny för mig.

Min förhoppning är att vi tillsammans ska kunna bena lite i min uppväxt. Vad var det egentligen som hände?

Fakta:
* Uppväxt på 80- och 90-talet i en svensk småstad.
* Extremt trygg uppväxt, materiellt.
* Vi hade utåt sett ALLT. Inga rikedomar, ingen lyx, men ett fint hus nära naturen, trevliga grannar, bra skola, trygghet. Skogspromenader. Musik, kreativitet i hemmet. Aldrig något "stök".
* Mina föräldrar är gifta än idag och bor ihop.
* Ingen religion
* Ingen alkohol (något glas, men aldrig fylla)
* Inga droger
* Inga flyttar, inga svåra "händelser" - förutom att jag föddes.
* Ett mindre syskon. Hon/han hade en OK uppväxt. Hon/han var älskad, omtyckt, uppskattad. Hon/han älskar mina föräldrar, men är skeptisk till hur de uppfostrade mig.
* Jag bytte aldrig skola
* Mor & far bråkade aldrig - som jag såg eller hörde
* De var sällan kärleksfulla mot varandra. Jag har aldrig sett dem kyssas eller bete sig "galet kära".
* Aldrig hört dem ha sex trots papperstunna väggar och många vakna nätter. De låste aldrig sovrumsdörren, vi kunde gå rakt in.
* De jobbade mycket. Jag tror min mor har snittat på 0 sjukdagar per år, idag är de båda pensionerade.
* De verkade definitivt hata mig, förakta mig och se ner på mig, men jag vet inte varför.
* Jag är förstfödd, och jag vet att morsan kände ett starkt obehag första gången hon såg mig - det har hon berättat.
* Ingen känd eller uppenbar förlossningspsykos
* Båda föräldrarna är svårt traumatiserade pga uppväxt med alkoholiserade fäder (min far- resp morfar) och allmänt otrygg uppväxt.
* Jag hatade mor & far såklart, gillar dem fortfarande inte så mycket - de sket ju i mig hela min uppväxt.

Om mig:
* Lång historik av psykisk ohälsa, alltid varit totalt knäckt pga min barndom.
* Alltid känt mig tom, oälskad och haft svårt att hantera relationer + känslor. Har en borderlinediagnos, men idag talas det om ny ev utredning och misstänkt ADHD.
* Har ingen anknytning till mamma och pappa. När jag gick i högstadiet önskade jag intensivt att de båda skulle dö. Såg fram emot att besöka deras gravar, antog att jag då kanske skulle må bättre.
* Har missbrukat i 10+ år, är idag helt nykter.
* Runt 25 års ålder började jag arbetet med att söka hjälp och forma en personlighet. Innan dess var jag i princip "ingen" - eller möjligen en komplett idiot (även om jag har hållit uppe fasaden någorlunda med jobb, utbildning etc). Så som man blir om man har uppfostrat sig själv: idag skulle jag beskriva det som att jag var helt dum i huvudet och totalt gränslös. Ingen som borde vistas bland folk.
* Idag är jag OK. Enligt mina barn är jag "bäst", så jag är åtminstone mer än den skenande idiot jag en gång var... Märker att de båda älskar mig och blir glada av att vara med mig.
* Har en OK relation med mina föräldrar idag, om än något frostig.

Och jag fattar ingenting........ även om jag har en del ledtrådar till vad som gick snett.
Empatistörda föräldrar, som har fått ett barn ( du ) som påminner väldigt mycket om någon som de avskyr. Det kan vara en förälder, eller annan släkting.
Citera
2022-10-19, 22:18
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Låt det gamla vara. Du har det bra med dina barn nu

Nej, det där tror jag inte riktigt på..... under 40 års tid har jag inte orkat tänka på detta. Varje gång jag har tänkt på det så har det bara blivit svart.

Nu går jag igenom en ny fas i livet, har varit nykter länge osv. Och nu kommer alla frågorna!!!! Vad hände? Hur kan de leva med sig själva? Jag har verkligen 1000 frågor.

Men du kanske har rätt..... varför ska jag fundera över deras misslyckanden? Det finns en sak som jag inte vill berätta här, men jag har en personlig anledning att försöka få svar just nu. Det känns som att - äntligen - kanske jag har en chans att lägga det bakom mig.
Citera
2022-10-19, 22:25
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fckptn
Ok då får du mina gissningar

1) Dina föräldrar är egoistisk lagda. Dom trodde det skulle bli kul att skaffa barn. Det var det inte, det var som det alltid är - jävligt jobbigt. Dom var inte beredda på det. Du blev ett problem.

2) Din mamma fick anknytningsproblem pga förlossningsdepression men sånt pratade ingen om då

3) Dina föräldrar började associera ”problem” med dig. Fast du bara var ett vanligt barn. På grund av det kändes deras kärlek alltid falsk och ihålig. Du som barn känner att genuiniteten saknas, men förstår det inte.

4) Du ägnar ditt vuxna liv åt att försöka fylla ditt ”hål” som du fortfarande inte förstår.

100% korrekt och mkt klok analys, förutom då punkt nr 4. Klart jag fattar att man jag är fucked for life efter den snetrippen. Det är den enda siffran i ekvationen som INTE är ett mysterium för mig... Hur tom, förstörd, traumatiserad och trasig jag har blivit av skiten, det har jag faktiskt full koll på 🙂

Frågan är hur DE kunde agera som de gjorde, och jag tycker att du besvarade med ett stort mått av elegans. Rakt av imponerande. Du satte den mitt i prick för min del. Tack 🙏
Senast redigerad av Nollpunktnoll 2022-10-19 kl. 22:27.
Citera
2022-10-19, 22:27
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoMoreTears77
Empatistörda föräldrar, som har fått ett barn ( du ) som påminner väldigt mycket om någon som de avskyr. Det kan vara en förälder, eller annan släkting.

Ja. Deras alkoholiserade pappor. Jag har drag av båda. Rätt starka personligheter också..
Citera
2022-10-19, 22:59
Medlem
Du har drabbats av något som heter Borderline, är en slags personlighetsstörning med inslag av bipolärhet och manipulation och lögner. Du älskar och hyllar eller hatar och föraktar människor i din närhet. Dina föräldrar har antagligen nåt med saken att göra då det både är gener och miljö detta beror på.

Finns hjälp. Att sitta på fb varje kväll med ett glas rött och gråta leder ingen vart. Lider med dig men du måste dra till skrynklar en igen, sätt in nån medicin jag kan rekommendera litium om du inte provat det. Lycka till och gör inte det här mot dig själv, eller forumet.

Alla trådar bygger på exakt samma, förstår de här sakerna snurrar hos dig och det gör de mer eller mindre hos alla. Man måste hitta perspektiv, lära sig tänka, du har missat en del när du knarkat och manipulerat människor istället för gå in i dig själv och bli den upplysta bättre du. Sluta älta, se framåt, stanna i nuet.

Du säger du har barn. Krama dem. Hur känns det? Ta in. Minns. Njut.

Gå en promenad i höstskogen, gult orange och rött om vartannat solen skiner. Se ekorrarna leka när de samlar ollon. Se fåglarna sträcka söder ut. Tänk dig in i hur vackert livet är, det är en gåva, ett under, visst tråkigt med dina föräldrar, men hallå deras förlust. Det var tufft för dig men instället för tycka synd om dig själv(det är synd om dig men det blir sämre o. Du ska fokusera på det) så se det som du hade det svårare än andra men att det gjort dig stark. Det som inte dödar osv.

Försök sov regelbundet, ät, träna, undvik kontakter du det är här du har problem. Undvik flashback. Sluta skriv till dina soc handläggare konstant. Sluta. Terra exet. Sluta ge din mamma uppmärksamhet. Sluta va avundsjuk på lillsyskonet. Fokusera inåt, försök koppla bort egot. Se världen på ett nytt sätt. Du är 40, funka fortfarande vända på det här och gå ur livet med högt huvud.

Du är din egen chef, ryck upp dig, börja meditera.

Eller skitsamma du skriver imon igen ny tråd samma skit. Gå och häng dig då, skriv ett långt brev till din mamma buhu hör får du mamma för du inte kramade mig buhu nu är jag borta. Punkt.

Så står dina barn där helt traumatiserade och förstörda. Snälla gör rätt val. Försök ta dig upp. Lova inte komma hit skriva en ny tråd imon. Kom om ett år berätta hur många kg du gått ner hur du vände på det. Kom tillbaka när du har nåt att skryta med och inte behöver ljuga om att du har utbildning skriver böcker och annat uppenbart dravel. Vi vet du du är en avdankad tjackis som har panik nu när inte ens Conny, Sonny, Ali eller ens achmed tittar på dig. Du får nöja dig med rullator Olof på väg ut ur systemet med sin syrgas och det är tufft för nån som vara lagt sig på rygg för en sil eller en halv avslagen 2.8 med lite fimp i.

Lycka till. Gör mig stolt. Nu skäms jag bara.
Citera
2022-10-19, 23:16
Medlem
Narcissism hos en eller båda föräldrar?

Narcissister kan inte älska villkorslöst och de tar för givet att andra i deras närhet finns till för dem, och aldrig tvärtom. Om dessa andra inte lever upp till narcissistens krav/förväntningar så kan de uppvisa raseri, försök till manipulation, mästrande nedlåtande attityd, bli elaka, hämndlystna osv osv. , samtidigt som de utåt sett upprätthåller en fasad av godhet, vänlighet, empati, kompetens, vara karismatiska mm.

De kan också gå in i en offerroll, uppvisa lidande och anklaga dig för att det är du som är orsaken till varför de lider.

Notera skillnad på grandiosa/öppna narcissister och dolda/sårbara. De senare är värre, eftersom de är mycket svårare att upptäcka.

Hemska människor.
Citera
2022-10-20, 01:59
Medlem
MyJustices avatar
Att växa upp i ett hem där det saknas Mental och emetionell närvaro
Räknas som dysfynktionell uppväxt
Citera
2022-10-20, 05:31
Moderator
evilhoneys avatar
OT raderat, varningar utdelade! Andra regelbrott hanteras.
//mod
Citera
2022-10-20, 07:34
Medlem
Cameltotems avatar
De är som andra nämner en annan generation och synsätt.

Min sambo vars pappa aldrig sa att dom älskade dom som barn och visade ingen yttre kärlek överhuvudtaget.

Dock ska man inte dra för snabba växlar på förväxla det hela. Han jobbade mycket och hjälpte dom mycket i skolan och pengar för att de alltid skulle klara sig själva i livet.

Nu för tiden är föräldrar mycket bättre på att visa dessa känslor.
Citera
2022-10-20, 08:05
Medlem
Alla reagerar olika på missförhållanden i familjen. Jag blev regelrätt misshandlad under min uppväxt och fick höra saker som ”fan vad skönt det skulle vara och bara dra en rak höger i truten på dig” av farsan.

Jag har inga känslor för min farsa. Jag bryr mig inte om vad han har för känslor. morsans relation är lite avvaktande. Inte världsbästa relationen.

Har heller aldrig hört fraser som ”jag älskar dig” eller andra positiva uppmuntrande fraser.

Jag reagerade med psykos när jag var 15.

Men. Det finns ett viktigt ”men”. DU är ansvarig för dina barn. Att inte föra det sociala arvet vidare. Det är DIN skyldighet att ge DINA barn en uppväxt där de kan bli så hela som möjligt som vuxna.

Om det så innebär att spela teater, så är det det. Jag har två vuxna grabbar. De har gett dem den uppmärksamhet de behövde som barn. Även om jag inte känner det så VET jag vad de behöver. Jag tror du vet vad du måste göra för att dina barn ska vara hela.
Citera
2022-10-20, 08:17
Medlem
Jag känner i stort sett likadant inför min egen uppväxt och familj plus/minus några detaljer. Men utan att rulla ut min egen historia så börjar jag reflektera kring om dagis/bortlämning har stor inverkan, med tanke på hur vanligt detta verkar vara om man skrapar lite på ytan.

Hur mycket tid spenderade du hemifrån åren innan skolan började? Låt säga från 1-5 års ålder. Vi har mängder med barn som spenderar fan så mycket mer vaken tid med förskolepedagoger och andra barn än med sina egna föräldrar, under dessa så viktiga åren i barnens utveckling.

Mot bakgrund av det är det kanske inte konstigt ifall det uppstår anknytkingsproblematik. Och vi har ju som samhälle inte alltid haft det så att ungarna lämnas bort större delen av sin vakna tid till någon som jobbar heltid för att båda föräldrarna skall kunna jobba heltid på annat håll.

Nu säger jag inte att detta är svaret för alla med dessa problem, eller att alla barn som går på dagis blir som vi. Jag lägger bara fram det som en delförklaring.
Citera
2022-10-20, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Nej, det där tror jag inte riktigt på..... under 40 års tid har jag inte orkat tänka på detta. Varje gång jag har tänkt på det så har det bara blivit svart.

Nu går jag igenom en ny fas i livet, har varit nykter länge osv. Och nu kommer alla frågorna!!!! Vad hände? Hur kan de leva med sig själva? Jag har verkligen 1000 frågor.

Men du kanske har rätt..... varför ska jag fundera över deras misslyckanden? Det finns en sak som jag inte vill berätta här, men jag har en personlig anledning att försöka få svar just nu. Det känns som att - äntligen - kanske jag har en chans att lägga det bakom mig.

exakt- varför lägga tid på andras misslyckanden, det tjänar inget till. Den saken du nämner men inte nämner som skall få dig att lämna detta bakom dig verkar mest dra dig tillbaka så fundera noga över om det verkligen behövs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in