2022-10-20, 09:46
Medlem
Det finns inga svar, du gör dig själv bara illa genom att försöka hitta en förklaring. Det är en sorg du behöver bära, att det har hänt och att du inte kommer att få något svar.

Det är ditt val vad du vill göra nu. Om du vill bryta helt med dem, om du vill konfrontera, om du vill behandla dem som "figurer" där du umgås vid högtider men håller avstånd. Eller annat sätt. Men vänta dig ingenting, om du konfronterar så kan det slå tillbaka på dig. Andra släktingar ställer sig på deras sida för är "enklast".

Själv så skrev jag till slut ett brev till min far. Där jag berättade hur ont han gjort mig och att jag inte vill ha någon kontakt om han inte ändrar sig. Han grät i någon vecka, enligt min mor, och jag fick kritik av min mor och andra släktingar. Men jag var verkligen beredd på att inte ha någon kontakt resten av livet, var inte ett tomt hot.

Naturligtvis så ändrade han sig inte innerst inne men jag fick ändå till ett "ok" relation efter det. Jag kunde se hur han fångade orden i luften när elakheterna ville komma ut. Det räckte för mig, en slags "respekt" ändå. Och var ok då jag var tillräckligt stark i mig själv för att hantera det.
Citera
2022-10-20, 12:35
Medlem
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodpixel
Jag känner i stort sett likadant inför min egen uppväxt och familj plus/minus några detaljer. Men utan att rulla ut min egen historia så börjar jag reflektera kring om dagis/bortlämning har stor inverkan, med tanke på hur vanligt detta verkar vara om man skrapar lite på ytan.

Hur mycket tid spenderade du hemifrån åren innan skolan började? Låt säga från 1-5 års ålder. Vi har mängder med barn som spenderar fan så mycket mer vaken tid med förskolepedagoger och andra barn än med sina egna föräldrar, under dessa så viktiga åren i barnens utveckling.

Mot bakgrund av det är det kanske inte konstigt ifall det uppstår anknytkingsproblematik. Och vi har ju som samhälle inte alltid haft det så att ungarna lämnas bort större delen av sin vakna tid till någon som jobbar heltid för att båda föräldrarna skall kunna jobba heltid på annat håll.

Nu säger jag inte att detta är svaret för alla med dessa problem, eller att alla barn som går på dagis blir som vi. Jag lägger bara fram det som en delförklaring.

Du har en poäng. Nu tycker jag inte personligen att det är dåligt att vara på förskola - tvärtom - men jag upplever att mina föräldrar prioriterade sina jobb och att hålla en fasad utåt, framför att umgås med mig.

Men det handlade aldrig om tid... det handlade bara om kontakt, ärlighet och kärlek. Eftersom jag märkte av deras falskhet så avvisade jag ju deras taffliga försök till närmanden, såklart.
Citera
2022-10-20, 17:16
Medlem
rikastistorstans avatar
Tror helt ärligt att du överdriver något. Som du beskrivit dom så låter det helt klart som närvarande och kärleksfulla föräldrar. Människor är olika. Långt ifrån alla visar kärlek med ord och genom att vara fysiska.
Upplever du att dom älskar sina barnbarn?
Citera
2022-10-21, 00:44
Medlem
Det är vanligt att föräldrar ångrar att de skaffade barn. De drömde början av sitt förhållande om familjelyckan och små tassande steg på golvet och gulligt joller. I stället fick de kravmaskiner som de måste försörja i trettio år. Äktenskap kraschar på grund av den stress som barn utsätter föräldrarna för.

Allt detta beror på den biologiska drift som kvinnor har att föröka sig. Det finns inte en kvinna på Jorden som begriper varför hon skaffar barn. Det är den där meningslösa driften att hålla i något som är helt beroende av mamman. Och det är den där driften som gör att Jordens livsformer andra än männsikan nu står inför ett stort massutdöende . Och det är inte ens säkert att själva livet på Jorden kommer överleva. Allt bara för lyckan att få hålla i ett jollrande knyte. Vad är egentligen viktigast - att myrkottsvinet finns kvar som art eller att att en kvinna ska få gulla med sitt nyfödda barn?
Senast redigerad av akrylforlibbad 2022-10-21 kl. 00:50.
Citera
2022-10-21, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Det är vanligt att föräldrar ångrar att de skaffade barn. De drömde början av sitt förhållande om familjelyckan och små tassande steg på golvet och gulligt joller. I stället fick de kravmaskiner som de måste försörja i trettio år. Äktenskap kraschar på grund av den stress som barn utsätter föräldrarna för.

Allt detta beror på den biologiska drift som kvinnor har att föröka sig. Det finns inte en kvinna på Jorden som begriper varför hon skaffar barn. Det är den där meningslösa driften att hålla i något som är helt beroende av mamman. Och det är den där driften som gör att Jordens livsformer andra än männsikan nu står inför ett stort massutdöende . Och det är inte ens säkert att själva livet på Jorden kommer överleva. Allt bara för lyckan att få hålla i ett jollrande knyte. Vad är egentligen viktigast - att myrkottsvinet finns kvar som art eller att att en kvinna ska få gulla med sitt nyfödda barn?

Detta är mycket bra skrivet, utom för det att det inte bara (eller ens i huvudsak?) är kvinnan som bär på den biologiska förökningsdriften! Minst lika stark är mannens biologiska förökningsdrift, som ofta hos honom rationaliseras till ett medel att kontrollera kvinnan!

Vilken man vill egentligen ha gnällande småglin omkring sig, som stör hans frid och tär på hans inkomst? Ändå sprider han gladeligt sin säd! För att "hans" kvinna kräver det? Jo, tro på tomten också då!

Barn ger mannen ett övertag gentemot kvinnan, som därefter inte utan stora problem kan lämna honom för en annan partner. Därför avlar han dem!
Citera
2022-10-21, 01:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Detta är mycket bra skrivet, utom för det att det inte bara (eller ens i huvudsak?) är kvinnan som bär på den biologiska förökningsdriften! Minst lika stark är mannens biologiska förökningsdrift, som ofta hos honom rationaliseras till ett medel att kontrollera kvinnan!

Vilken man vill egentligen ha gnällande småglin omkring sig, som stör hans frid och tär på hans inkomst? Ändå sprider han gladeligt sin säd! För att "hans" kvinna kräver det? Jo, tro på tomten också då!

Barn ger mannen ett övertag gentemot kvinnan, som därefter inte utan stora problem kan lämna honom för en annan partner. Därför avlar han dem!

Jag tror att min morfar gjorde mormor gravid med mamma för att hon inte skulle lämna honom. Hon hade lämnat honom en gång tidigare och hon blev gravid med mamma innan de var gifta, vilket sågs som smått skamligt på den tiden. De gifte sig när hon knappt var i tredje månaden. De skaffade inga fler barn, trots att mormor bara var 23 när hon födde mamma.
Citera
2022-10-21, 02:03
Medlem
xXoyKillSss avatar
Kan berätta för dig exakt vad ditt problem är.

Du är bortskämd, du har benägenhet att känna igen dig allting därför sitter du och skriver att du misstänker att de inte uppfostra dig bra säkert för du kommit över någon video där personen berättar om sin tuffa uppväxt och du vill tillämpa samma skit på ditt eget liv. Du inbillar dig saker som ofta inte ens stämmer för du lever i en fantasi och allting måste passa in, om det inte passar in så ser du till att den gör det. Du förvrider dina minnen och ditt sätt för du är beroende av att känna dig som någon som är värdig något. Du vill också känna som du gör, du vill känna dig utsatt, du vill att folk ska tycka synd om dig. Det är negativ egocentricitet.

Du bryr dig inte om vad vi skriver för du får en kick bara du ser att någon har gett dig uppmärksamhet. Du suktar efter bekräftelse och tror att dessa inlägg kan ge dig något. Du gläds av tanken att någon skriver på din tråd, någon skriver till dig och någon bryr sig nog att svara på din fråga. Du har inget stabilt jag, helt jävla vilse. Gå på din terapi som jag hoppas du fått som behandling för din diagnos och fråga terapeuten om dessa frågor som säkert har mer koll på dig och dina problem än vad vi på flashback har. Hoppas du blir stabil snart igen 🙏
Citera
2022-10-21, 02:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr

Very correct. Om de inte vill, visar sig villiga, så adjö. Då är de inte seriösa, åtminstone inte enligt min definition.
Ut med p-pillerna eller jag sparkar ut dig. Jag har på goda grunder blivit kvinnohatare. Inte mot alla men generellt sett så ska de inte tro att de kan styra mig.

Om de har barn så betyder det att de valt bort mig, låtit sig bli befruktade av annan man. Hur kan ens någon acceptera det?
Möjligen fanns alltid att de hade kunnat kontakta mig först. Teoretisk sett även om de inte visste att jag fanns.
Citera
2022-10-21, 07:08
Medlem
Finns dom som inte vill ha barn eller bara skaffar barn utan att veta hur man bryr sig om eller älskar en unge.

Min pappa var typ en vanlig sunkig kille nör han träffade min mamma.
Hon blev gravid när hon var 24.

Helt ärligt tror jag min pappa bara ville knulla och va glad han fick göra det för en gångs skull.
Jobbade alltid borta och var alltid sur och bitter när han va hemma.

Självklart ville ju inte min mamma heller ha barn men hon har varit bättre på att dölja det.
Även om hon tjatat man ska ta på sig kläder nör det är kallt ute eller hon ringer och tjatar på en ås har hon aldrig liksom kramat en och gjort så man könnte att hon verkligen älskat en.
Hon är ganska kall liksom och ingen man vänder sig till för hjälp eller pratar om sina problem med.

Jag tror att en del människor också inte kan visa kärlek mot barn heller då dom inte fått det själv av sina föräldrar.
Citera
2022-10-21, 07:35
Medlem
YP4XQs avatar
Du beskriver min uppväxt ungefär där TS. Har aldrig fått en kram eller nån som sagt att de älskar mig men allt de gjort och fortfarande gör visar tydligt på att de gör allt för oss. Skulle inte leva om mitt liv för 2 miljarder kronor, älskar mina föräldrar. Fan det kanske man borde säga till dom nån gång?
Citera
2022-10-21, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll

TS!
Vill bara säga att det är strongt av dig ändå att du inte fört det negativa vidare i relationen till dina egna barn.
Detta ska du ha "credd" för - det är inte alla som är så pass starka (på grund av det s.k sociala arvet).

Mvh.
Senast redigerad av kaffekoppen 2022-10-21 kl. 09:22.
Citera
2022-10-21, 09:23
Medlem
Man visade inte känslor på samma sätt förr ..inte ens mot sina egna barn..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in