• 1
  • 2
2022-10-19, 00:28
Medlem
Nu har det hänt. kommunen har gått till Tingsrätten för att kräva in en skuld på 200 kr som jag bestritt betalning för. Jag anser att jag inte ska betala något.

Då inställer sig frågan, mot bakgrund av att kommunen nu hyrt in en extern advokat att hantera ärendet, hur kan kommunalt organ lägga pengar på ett ft-mål om 200 kr ? Bara advokatkostnaden 1 tim blir 1800 kr och med största säkerhet kommer de att få en nota på 10 000-20 000 kr om jag känner korruptionen rätt.
Även om jag förlorar målet måste de stå alla kostnader själva utom 1 tim jurist om jag skulle förlora målet helt.
Vad tycks? Bra eller Anus ?
Senast redigerad av liraren40bast 2022-10-19 kl. 00:31.
Citera
2022-10-19, 00:52
Medlem
Kycklingtasss avatar
Omöjligt att säga utan att veta vad saken gäller. Om myndigheter inte ser till att få in sina fordringar kan i förlängningen innebära att färre betalar sina sophämtningsavgifter, felparkeringsavgifter eller vad det nu handlar om.
Citera
2022-10-19, 03:24
Medlem
Antagligen så har de en anställd som sköter detta, eller så tar dem många fall på samma gång.

hoppas jag.
Citera
2022-10-19, 06:48
Medlem
De måste ju driva in även små skulder, annars blir det i praktiken konsekvensfritt att inte betala räkningar så länge det handlar om relativt små belopp. Det är helt enkelt i preventivt syfte.
Citera
2022-10-19, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liraren40bast
Nu har det hänt. kommunen har gått till Tingsrätten för att kräva in en skuld på 200 kr som jag bestritt betalning för. Jag anser att jag inte ska betala något.

Ja, men det anser ju kommunen. De har väl en kommunjurist som tar det. Eftersom de säkert gör detta regelmässigt har de rutiner för att sköta det effektivt.
Citera
2022-10-19, 09:40
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:

Då inställer sig frågan, mot bakgrund av att kommunen nu hyrt in en extern advokat att hantera ärendet, hur kan kommunalt organ lägga pengar på ett ft-mål om 200 kr ? Bara advokatkostnaden 1 tim blir 1800 kr och med största säkerhet kommer de att få en nota på 10 000-20 000 kr om jag känner korruptionen rätt.
Även om jag förlorar målet måste de stå alla kostnader själva utom 1 tim jurist om jag skulle förlora målet helt.
Vad tycks? Bra eller Anus ?
Om samtliga myndigheter, kommuner och övriga offentliga aktörer hade tagit sina uppgifter på lika stort allvar, så som kommunen du berättar om, så hade Sverige varit betydligt mer ordning och reda på.
Kanske medborgarna hade börjat respekterat våra myndigheter?
Summan i sammanhanget blir sekundär om nu aktuell kommun tar allt lika seriöst, helt utan särbehandling.
Citera
2022-10-19, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Antagligen så har de en anställd som sköter detta, eller så tar dem många fall på samma gång.

hoppas jag.
Nope, extern advokat ledamot av Advokatsamfundet
Citera
2022-10-19, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
De måste ju driva in även små skulder, annars blir det i praktiken konsekvensfritt att inte betala räkningar så länge det handlar om relativt små belopp. Det är helt enkelt i preventivt syfte.
Visst men varför anlita advokat som ombud som kommer att debitera 10 000 - 20 000 kr i arvode?
Jag säger inte att de inte ska driva sina ärenden men de kan väl för tusan inte anlita en advokat till ingen nytta på skattebetalarnas pengar?
Citera
2022-10-19, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, men det anser ju kommunen. De har väl en kommunjurist som tar det. Eftersom de säkert gör detta regelmässigt har de rutiner för att sköta det effektivt.
Nope, extern advokat ledamot av Advokatsamfundet
Citera
2022-10-19, 10:38
Medlem
Core.s avatar
Hörrö Einstein, driver dom inte in skulder skulle ju alla bara skita i att betala sina mindre räkningar, fattar du väl?
Citera
2022-10-19, 12:00
Medlem
Bergakungens avatar
Rättegångsbalken är tydlig med vad du riskerar vid en förlust:

Citat:
18K §8a

rättslig rådgivning under en timme vid ett tillfälle för varje instans och med ett belopp som motsvarar högst den ersättning som betalas för rådgivning enligt rättshjälpslagen (1996:1619) under en timme,
ansökningsavgift eller tilläggsavgift,
resa och uppehälle för en part eller ställföreträdare i samband med sammanträde eller, om personlig inställelse inte föreskrivits, resa och uppehälle för ombud,
vittnesbevisning,
översättning av handlingar.

Jag strök under det som under alla förhållanden blir aktuellt. Ungefär 1800 spänn för juristkostnader, runt tusenlappen för ansökningsavgiften, resekostnader (skall vi säga högst 500 kronor?).

Det förefaller juridiskt och ekonomiskt osunt att ta saken till tinget, om förlusten är 3-4 tusen, och vinsten är 200 kr.
Citera
2022-10-19, 12:12
Medlem
Citat:
Visst men varför anlita advokat som ombud som kommer att debitera 10 000 - 20 000 kr i arvode?
Jag säger inte att de inte ska driva sina ärenden men de kan väl för tusan inte anlita en advokat till ingen nytta på skattebetalarnas pengar?
Du kommer att få betala för advokaten, naturligtvis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in