Citat:
Ursprungligen postat av
liraren40bast
Nu har det hänt. kommunen har gått till Tingsrätten för att kräva in en skuld på 200 kr som jag bestritt betalning för. Jag anser att jag inte ska betala något.
Då inställer sig frågan, mot bakgrund av att kommunen nu hyrt in en extern advokat att hantera ärendet, hur kan kommunalt organ lägga pengar på ett ft-mål om 200 kr ? Bara advokatkostnaden 1 tim blir 1800 kr och med största säkerhet kommer de att få en nota på 10 000-20 000 kr om jag känner korruptionen rätt.
Även om jag förlorar målet måste de stå alla kostnader själva utom 1 tim jurist om jag skulle förlora målet helt.
Vad tycks? Bra eller Anus ?
Principen får råda och inte förnuftet. Dock är det konstigt ifall någon skulle dra in advokat nu. Borde bara bli en förhandling på sin höjd innan ev huvudförhandling. Men möjligt de inte tar upp små belopp utan det får bli huvudförhandling direkt? Förlikning heter det väl.
Hittade ingen gräns mer än att det finns en gräns för hur mycket man kan betala som förlorande part i ft-mål (dvs under ett halvt prisbasbelopp).
Men slöseri med skattepengar är det ju helt klart. Tid det tar osv. Men skiter de i det blir det fritt för alla att skita i det - så de resonerar tror jag.