2022-10-19, 12:41
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liraren40bast
Visst men varför anlita advokat som ombud som kommer att debitera 10 000 - 20 000 kr i arvode?
Jag säger inte att de inte ska driva sina ärenden men de kan väl för tusan inte anlita en advokat till ingen nytta på skattebetalarnas pengar?
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Du kommer att få betala för advokaten, naturligtvis.
I ett förenklat tvistemål kan man som max bli ansvarig för en timmas rådgivning om man förlorar. Han motparten fått mer rådgivning än så så får han stå kostnaden själv även om han vinner.
Citera
2022-10-19, 12:44
Medlem
Citat:
Nope, extern advokat ledamot av Advokatsamfundet

Säker på att du inte missförstått nåt?
Citera
2022-10-19, 13:12
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Visst men varför anlita advokat som ombud som kommer att debitera 10 000 - 20 000 kr i arvode?
Jag säger inte att de inte ska driva sina ärenden men de kan väl för tusan inte anlita en advokat till ingen nytta på skattebetalarnas pengar?
"Till ingen nytta"? Varför skulle kommunen inte vilja företrädas av en sakkunnig jurist i rätten? Eller menar du att det är självklart att kommunen kommer att vinna tvisten? I så fall återstår frågan varför du valt att dra det till rätten.
Citera
2022-10-19, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
I ett förenklat tvistemål kan man som max bli ansvarig för en timmas rådgivning om man förlorar. Han motparten fått mer rådgivning än så så får han stå kostnaden själv även om han vinner.
Javisst men det blir fortfarande TS som betalar . . . .
Citera
2022-10-19, 13:34
Medlem
Citat:

Vad är det du inte förstår? Det är ett FT-mål, som anda påpekat kan vinnande part högst få ersättning för en timmes rådgivning (och i vissa fall inte ens det om det kan anses tillhöra deras naturliga verksamhet så de inte behöver rådgivning)
Citera
2022-10-19, 13:37
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vad är det du inte förstår? Det är ett FT-mål, som anda påpekat kan vinnande part högst få ersättning för en timmes rådgivning (och i vissa fall inte ens det om det kan anses tillhöra deras naturliga verksamhet så de inte behöver rådgivning)
NurseRatched, säg att det tar totalt fyra timmar för advokaten att göra jobbet. Kommunen vinnar. De tar in sina tvåhundra kronor, plus kostnaden för en timmas rådgivning. De får själv stå för de återstående tre timmarna av advokatens arbete, och de går alltså back med tusentals kronor trots att de vann tvistemålet. TS behöver bara betala tvåhundra plus en timma, så det kostar honom mindre än kommunen trots att han förlorade.
Citera
2022-10-19, 13:38
Medlem
Automatvapens avatar
Fight the power! Jag älskar fan sånt här
Citera
2022-10-19, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
NurseRatched, säg att det tar totalt fyra timmar för advokaten att göra jobbet. Kommunen vinnar. De tar in sina tvåhundra kronor, plus kostnaden för en timmas rådgivning. De får själv stå för de återstående tre timmarna av advokatens arbete, och de går alltså back med tusentals kronor trots att de vann tvistemålet. TS behöver bara betala tvåhundra plus en timma, så det kostar honom mindre än kommunen trots att han förlorade.
Ja, du har rätt men TS får fortfarande betala för en timma.
Citera
2022-10-19, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Nej jag hade fel men TS får betala för en timme.
Citera
2022-10-19, 13:56
Medlem
Citat:
Nu har det hänt. kommunen har gått till Tingsrätten för att kräva in en skuld på 200 kr som jag bestritt betalning för. Jag anser att jag inte ska betala något.

Då inställer sig frågan, mot bakgrund av att kommunen nu hyrt in en extern advokat att hantera ärendet, hur kan kommunalt organ lägga pengar på ett ft-mål om 200 kr ? Bara advokatkostnaden 1 tim blir 1800 kr och med största säkerhet kommer de att få en nota på 10 000-20 000 kr om jag känner korruptionen rätt.
Även om jag förlorar målet måste de stå alla kostnader själva utom 1 tim jurist om jag skulle förlora målet helt.
Vad tycks? Bra eller Anus ?
Principen får råda och inte förnuftet. Dock är det konstigt ifall någon skulle dra in advokat nu. Borde bara bli en förhandling på sin höjd innan ev huvudförhandling. Men möjligt de inte tar upp små belopp utan det får bli huvudförhandling direkt? Förlikning heter det väl.

Hittade ingen gräns mer än att det finns en gräns för hur mycket man kan betala som förlorande part i ft-mål (dvs under ett halvt prisbasbelopp).

Men slöseri med skattepengar är det ju helt klart. Tid det tar osv. Men skiter de i det blir det fritt för alla att skita i det - så de resonerar tror jag.
Citera
2022-10-19, 13:58
Medlem
Citat:
Advokaten kommer inte jobba många minuter med ett ärende på 200 kronor. Förmodligen enbart skriva ihop ett bra och sen får kommunen utgå från det som bevis när det lämnas in ungefär.

Det slutar med en förlikning eller kommer domaren när ni sitter runt ett litet bord be dig betala så han slipper lägga tid på tramset
Citera
2022-10-19, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
"Till ingen nytta"? Varför skulle kommunen inte vilja företrädas av en sakkunnig jurist i rätten? Eller menar du att det är självklart att kommunen kommer att vinna tvisten? I så fall återstår frågan varför du valt att dra det till rätten.
Det borde väl stå hyfsat klart om skulden är korrekt och det finns en (TS) betalningsskyldig. Om inte kommunen kommit så långt så hade de strukit skulden. Så vi får anta att den är korrekt men vad ska de då med advokat till? För att TS ska betala för en timmes (max halvtimme om end det hur enkelt en advokat löser det) rådgivning? Hur jag än ser det blir advokaten verkningslös i fallet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in