Resultat: Stödjer du Ukraina eller Ryssland i den pågående konflikten
Jag stödjer Ryssland och ser helst att de vinner kriget.
23,91%
198 röster
Jag stödjer Ukraina och ser helst att de vinner kriget.
76,09%
630 röster
2022-10-19, 12:14
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Krig skapar massor med problem, bla flyktingar som tex. Ukrainska flyktingar. Med det sagt, du inser väl att usas demokratikrig och sanktioner de senaste 50 åren har gjort så att miljontals människor sökt sig till europa och bla. Sverige?

Men det stör säkert inte dig

Stört, javisst, men du vet såklart att de största flyktingströmmarna från Syrien orsakades av ryska och syriska bombningar., ex i Homs.
Och rysslands krig i Afghanistan....
Nä det vill du inte veta.
Citera
2022-10-19, 12:52
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Stört, javisst, men du vet såklart att de största flyktingströmmarna från Syrien orsakades av ryska och syriska bombningar., ex i Homs.
Och rysslands krig i Afghanistan....
Nä det vill du inte veta.
Ryssland stödde legitimt assad medan väst som startade kriget pumpade in vapen samt bombade. Vi får inte glömma att väst skapade fri passage i Libyen til medelhavet efter att de bombat bort den hemska gadsffi.
Citera
2022-10-19, 13:02
Medlem
Med tanke på hur resultatet av omröstningen har fallit så här långt så kan vi nog konstatera att om hela Sveriges eller för den delen hela Europas befolkning röstade i den här tråden så skulle över faktiskt 75% stödja det fria demokratiska Ukraina kamp för sin frihet och framtid samt kraftfullt fördöma den totalitära och allt fattigare terrorstaten Ryssland.
Min tro på mänskligheten som en human och medkännande varelse ökade rejält bara av denna lilla omröstning på FB. för att motargumenten från proryssar mer är att försöka blanda bort korten än prata fakta visar ju att stödjer man Ukraina är man def. med i det vinnande laget gällande trovärdighet, sunt logiskt tänk och förnuft.
Citera
2022-10-19, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Och där berättigade du min initiala respons, fortfarande inte ett jävla vettigt svar på frågorna jag ställde.

Så grattis till epitetet jävla rysstroll.
Det finns naturligtvis mängder av exempel där väst kräver att Ryssland skall följa västs direktiv, inklusive ren inblandning i valprocessen via sponsrade "oppositionspolitiker". Rätt meningslöst att ta upp, eftersom allt kommer att viftas bort eller försvaras som nödvändigt med svepskäl som "demokrati" och "mänskliga rättigheter". Det enda du skulle acceptera vore om Ryssland hade försökt utvidga sin militärallians till att omfatta Kanada eller Norge, och väst hade sagt ifrån att Ryssland inte får göra det. Jag kan garantera dig att väst skulle reagera på det sättet, men situationen är hypotetisk och du kommer bara att blåneka och påstå att du tycker att "Kanada får väl göra precis vad de vill". Nu lever vi i en värld där det är NATO som utvidgas aggressivt och fientligt, men inte ens det kommer du att kännas vid, så därmed kommer vi inte längre i "diskussionen".

Noterar att du inte kan argumentera utan att använda svordomar och personangrepp. Typiskt. På den nivån ligger numera "debatten" i det "demokratiska' väst, med sin "åsiktsfrihet". Skapa lite genom att säga emot, och du hittar alltid en fascist under den fisförnäma ytan.
Citera
2022-10-19, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Dessutom svarar du inte på min fråga - har du varit i Ryssland eller Ukraina? Kan berätta att jag varit det och att jag dessutom talar flytande ryska och läser ryska och ryskspråkiga medier varje dag och känner att jag har väldigt god insikt i hur man resonerar både i Ukraina och i Ryssland.
Du är en individ och precis lika subjektiv som alla andra. Du har din umgängeskrets, gör dina tolkningsr, applicerar ditt eget "filter" för vad du fäster avseende vid och vad du ignorerar. Jag skriver detta inlägg från Ryssland och jag har en helt annan bild än din. Att alla svenskar som befinner sig i Ryssland skulle komma till samma slutsatser är en lika naiv tanke som att alla svenskar som bor i Sverige skulle ha samma uppfattning om tillståndet i hemlandet.
Citera
2022-10-19, 13:35
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Du är en individ och precis lika subjektiv som alla andra. Du har din umgängeskrets, gör dina tolkningsr, applicerar ditt eget "filter" för vad du fäster avseende vid och vad du ignorerar. Jag skriver detta inlägg från Ryssland och jag har en helt annan bild än din. Att alla svenskar som befinner sig i Ryssland skulle komma till samma slutsatser är en lika naiv tanke som att alla svenskar som bor i Sverige skulle ha samma uppfattning om tillståndet i hemlandet.
Då var det alltså fastställt att du ÄR ett rysstroll menar du?

Men ja, visst har du rätt i vad du säger i övrigt - bara för att man är/varit på en plats så måste man ju inte vara enig med hur politiken eller annat bedrivs där man är/varit. Får jag, utifrån ren nyfikenhet, fråga på ett ungefär var du är och vad du gör där (absolut inte för att skrika rysstroll igen, jag lovar, jag är ärligt nyfiken).
Citera
2022-10-19, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja. För Ryssland är det ett meningslöst krig. De har redan landyta så att det räcker.

Men Ukraina slåss för sin existens. Ett mer meningsfullt krig kan man inte ha. Påminner om Finlands kamp mot Sovjetunionen under det finska Vinterkriget 1939. Eller om man vill, Sovjetunionens kamp mot Nazi-Tyskland 1941-1945.

Det var annat ljud i skällan när Ukraina bombade sin egna rysktalande befolkningen i åtta år samtidigt dom de byggde upp Europas största armé. Det är inte synd om Ukraina. De fick sitt efterlängtade krig.
Citera
2022-10-19, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Det var annat ljud i skällan när Ukraina bombade sin egna rysktalande befolkningen i åtta år samtidigt dom de byggde upp Europas största armé. Det är inte synd om Ukraina. De fick sitt efterlängtade krig.

Om det är Ukrainas "efterlängtade" krig så undrar jag om den psykotiske dvärgen i kreml är CIA agent då hen tydligen på CIAs order och initiativ har inlett anfallskriget mot Ukraina för att på oklart sätt gynna USA/Väst/NATO/Ukraina? Eller är dvärgen bara en narcissistisk megalomanisk psykopat som drömmer om att återupprätta det ondskans imperium hen är en produkt av?

Vore det inte fiffigare av den psykotiske dvärgen i kreml att INTE "understödja" sin nemesis (USA/NATO)?

En myckenhet av elände HAR mycket riktigt ägt rum i östra Ukraina. Inbördeskriget har underblåsts, och eskalerats, av den psykotiske dvärgen i kreml som "tillhandahållit" både krigsmateriel och trupp (inofficiellt, före feb 2022). Vad gäller "separatisterna" (i.e. putains lydiga kreatur) så är väl även det en intern angelägenhet för landet, och inte något som berättigar den psykotiske dvärgen i kremls anfallskrig mot landet och strävan att slakta dess befolkning?

En av putains lydiga oligarker, yevgeny prigozhin, har nu erkänt att hen skapade nazistorganisationen wagnergruppen (för att understödja den psykotiske dvärgen i kremls krig i Donbass):
"the Russian oligarch said he founded the Wagner group to send competent fighters to the Donbas region in eastern Ukraine in 2014, the same year that Russia annexed Crimea."
https://www.euronews.com/2022/09/26/...ght-in-ukraine

"It is variously described as a private military company, a network of mercenaries, or a de facto private army of Russian President Vladimir Putin."
https://en.wikipedia.org/wiki/Wagner_Group

Känner du till MH17, vars passagerare och besättning mördades av putains lakejer när den sköts ned, med ryska vapen, transporterade till och från ryssland till "separatisterna"?

"The responsibility for investigation was delegated to the Dutch Safety Board (DSB) and the Dutch-led joint investigation team (JIT), who concluded that the airliner was downed by a Buk surface-to-air missile launched from pro-Russian separatist-controlled territory in Ukraine. According to the JIT, the Buk that was used originated from the 53rd Anti-Aircraft Missile Brigade of the Russian Federation and had been transported from Russia on the day of the crash, fired from a field in a rebel-controlled area and the launch system returned to Russia afterwards."
https://en.wikipedia.org/wiki/Malays...ines_Flight_17
Citera
2022-10-19, 13:45
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Ryssland stödde legitimt assad medan väst som startade kriget pumpade in vapen samt bombade. Vi får inte glömma att väst skapade fri passage i Libyen til medelhavet efter att de bombat bort den hemska gadsffi.
Du verkar helt oemottlig för fakta
Det var ryska bombningar av ex Homs som skapade de största flyktingströmmarna
Citera
2022-10-19, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Janukovitj försökte ha goda relationer med både Ryssland och Väst, för det var det befolkningen ville. Han var demokratiskt vald. Men avsattes av USA för att skapa fientlighet till Ryssland.
Nato skapades för att Sovjetunionen fanns. Ni gamla stofiler hyser samma hat mot Ryssland som antikommunisterna gjorde. Medan Putin verkligen försökt ha goda relationer med Väst, men utan att låta sig dikteras av dem.
Det är alltså USA, Nato och EU som gjort Ukraina fientligt till Ryssland. Det är orsaken till kriget.

Nej, putains lydige, och synnerligen korrupta, hund yanukovych avvisade ett associationsavtal med EU i strid med folkets vilja.

"November 2013 saw the beginning of a series of events that led to his ousting as president. Yanukovych rejected a pending EU association agreement, choosing instead to pursue a Russian loan bailout and closer ties with Russia. This led to protests and the occupation of Kyiv's Independence Square, a series of events dubbed the "Euromaidan" by proponents of aligning Ukraine toward the European Union. In January 2014, this developed into deadly clashes in Independence Square and in other areas across Ukraine, as Ukrainian citizens confronted the Berkut and other special police units. In February 2014, Ukraine appeared to be on the brink of civil war, as violent clashes between protesters and special police forces led to many deaths and injuries. On 21 February 2014, Yanukovych claimed that, after lengthy discussions, he had reached an agreement with the opposition. Later that day, however, he left the capital for Kharkiv, saying his car was shot at as he left Kyiv, and travelling next to Crimea, and eventually to exile in southern Russia."
https://en.wikipedia.org/wiki/Viktor_Yanukovych

När den psykotiske dvärgen i kreml inte längre hade sin trogna (och inte minst korrupta: https://transparency.eu/corruption-o...ce-in-ukraine/) hund yanukovych att tillgå så invaderades, och ockuperades, Krim 2014. "Yanukovych and his associates, known as ‘the Family’, are believed to have embezzled as much as $37 billion."

Vid den tidpunkten gällde "the Russian–Ukrainian Friendship Treaty", genom vilket avtal Ukraina garanterades (av ryssland) att dess gränser skulle vara okränkbara, att ryssland skulle respektera landets territoriella integritet, samt att båda länderna inte skulle använda sitt territorium för att skada det andra. Detta bröt givetvis putain och anhang mot redan 2014 när Krim invaderades, och annekterades.
https://en.wikipedia.org/wiki/Russia...endship_Treaty

Den sinnessjuke putain håller sig uppenbarligen inte till ingångna avtal och går inte att lita på i något som helst hänseende.

putain är paria i den civiliserade världens ögon så länge han lever. ryssland är paria vis-a-vis den civiliserade världen så länge putain lever och regerar i egenskap av landets diktator.

Varför anser du att den psykotiske dvärgen i kreml skall tillerkännas överhöghet över Ukraina (och andra länder)? Varför kan hen inte stanna inom det enorma landet rysslands gränser? Det är förvisso synd om ryssarna som tvingas leva under en narcissistiska megalomanisk psykopat, men varför vill du att andra folk skall tvingas till detsamma?
Citera
2022-10-19, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det finns naturligtvis mängder av exempel där väst kräver att Ryssland skall följa västs direktiv, inklusive ren inblandning i valprocessen via sponsrade "oppositionspolitiker". Rätt meningslöst att ta upp, eftersom allt kommer att viftas bort eller försvaras som nödvändigt med svepskäl som "demokrati" och "mänskliga rättigheter". Det enda du skulle acceptera vore om Ryssland hade försökt utvidga sin militärallians till att omfatta Kanada eller Norge, och väst hade sagt ifrån att Ryssland inte får göra det. Jag kan garantera dig att väst skulle reagera på det sättet, men situationen är hypotetisk och du kommer bara att blåneka och påstå att du tycker att "Kanada får väl göra precis vad de vill". Nu lever vi i en värld där det är NATO som utvidgas aggressivt och fientligt, men inte ens det kommer du att kännas vid, så därmed kommer vi inte längre i "diskussionen".

Noterar att du inte kan argumentera utan att använda svordomar och personangrepp. Typiskt. På den nivån ligger numera "debatten" i det "demokratiska' väst, med sin "åsiktsfrihet". Skapa lite genom att säga emot, och du hittar alltid en fascist under den fisförnäma ytan.

Och du kan inte läsa tydligen. Svara på frågorna eller svara inte alls. Du mumlar bara en massa skit. Jag vet många exempel men du kommer inte lyssna.. Va fan är det för något. Jag vet också mycket, levererar fakta och förväntar mig adekvata svar. Varför ens skriva i debatten om du inte kan svara?

Rysstroll är en definiton av den typ av inlägg du gjorde. Jag gav dig chansen att svara strukturellt, men du fortsatte med svamlandet. Bra jobbat!
Senast redigerad av Dcman 2022-10-19 kl. 14:45.
Citera
2022-10-19, 14:47
Medlem
Tidsresenarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Jag tror inte att de flesta vill kompromissa med ryssarna och ge de ukrainsk mark. Det finns dessutom inga garantier att inte Putin i ett senare skede bryter avtal och fortsätter kriga nånstans. Putin har just nu mindre trovärdighet och pålitlighet än en rutten potatis.
Lite som Chamberlain/Hitler. "Bara vi ger honom litegrann så är han säkert nöjd och blir det fred i Europa". Det gick som vi alla vet sådär.

Okej, då vet vi vad du tror.

Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Ukraina har nu sagt att de inte förhandlar om 1. att avstå ukrainsk mark till Ryssland 2. förhandla med Ryssland så länge Putin är president.

Må så vara, men jag har uttryckt min åsikt om vad jag tror snabbast skulle avsluta kriget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in