Resultat: Stödjer du Ukraina eller Ryssland i den pågående konflikten
Jag stödjer Ryssland och ser helst att de vinner kriget.
23,91%
198 röster
Jag stödjer Ukraina och ser helst att de vinner kriget.
76,09%
630 röster
2022-10-18, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Hur får du ihop det...? Detta är en enkel fråga om svart eller vitt. Välj sida.

Varför måste man välja sida i ett krig plötsligt? Det har man aldrig behövt innan.
Citera
2022-10-18, 14:07
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
De är ju helt uppenbart inte alls "lika goda kålsupare". Ukraina har anfallits av Ryssland, oprovocerat. Inte tvärtom. Ryssland är en stormakt med världens största kärnvapenarsenal, Ukraina är en relativt svag makt utan kärnvapen. Att sätta dem på samma nivå är helt absurt. Det är som om en 100-kilos fotbollshulligan ger sig på en 10-åring, ingen paritet någonstans.

Allting är inte svart eller vitt, även om jag kan förstå att det verkar så ifall man bara läser Aftonbladet.
Citera
2022-10-18, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yavannanienna
Varför måste man välja sida i ett krig plötsligt? Det har man aldrig behövt innan.
Usa brukar säga att är du inte med oss så är du emot oss.

Så när usa vill bojkotta något oljeland så följer den ryggradlösa apflocken efter.
Citera
2022-10-18, 14:13
Medlem
fikasugens avatar
Skrämmande, hoppas på Ukraina men det innebär nog världskrig.
Citera
2022-10-18, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja om man vill chansa är en bra fråga.

Många motiverar insatsen i Ukraina med att vi ska stoppa honom för "de andras skull". Styrkan i det argumentet hänger då på vad Putin gör i nästa steg.
Det används som ett av argumenten ja. Sen är nog majoriteten av EUs invånare beredd att stödja Ukraina och stoppa ryssarnas illegala invasion oavsett vad Putin hade/har för vidare storslagna drömmar.

Enbart själva invasionen räcker för de flesta som anledning.
Citera
2022-10-18, 14:19
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Inga avtal kan slutas med ett land som redan brutit samtliga avtal och bedrivit krig mot sina grannar i över ett decennium. Det finns inget sätt att garantera att Ryssland håller avtal, i alla fall inte förrän de befinner sig i en situation där de saknar andra möjligheter.

Jag skrev det inte för att du ska tjata om att "det inte går att sluta avtal med Ryssland". Det jag skrev är att vad Putin gör i Baltikum, Moldavien m m är beroende av de avtal vi sluter. Det är sant oavsett vad du tror om Putins avsikt att hålla dem. Att han skulle bryta alla avtal är bara trams. Ingen politiker är ledare för ett land i 20 år om han brutit alla avtal. Även diktatorer behöver hålla avtal ibland.

Jag lovar att det kommer slutas ett avtal med Ryssland förr eller senare. USA slöt avtal med talibanerna.
Citera
2022-10-18, 14:39
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Om jag får leka amatörpsykolog så tror jag att 90% av de etniska svenskar som på allvar håller på Ryssland aldrig har fått sex, inte ens mot betalning. Det krävs en alldeles särskilt störd typ för att ens hysa sådana sympatier.
Säkert högst 2 årig gymnasium på sin höjd på det. Särskola och diagnoser …
Citera
2022-10-18, 14:54
Medlem
Tidsresenarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Stämmer att de kommer att säga "fuck off" till varje förhandling som lämnar öppet möjligheten att Ukraina ska avstå mark till ryssen.

Sen tror jag många grovt överskattar Rysslands förhandlingsvilja och vilja att göra koncessioner. De kan säga: "vi vill förhandla" för det är bara ord och är ett sätt att framställa Ukraina som oresonliga. Men om man kollar på vad Ryssland vill förhandla om, vad deras kravlista innehåller så förstår man att "Fuck off" är enda rätta svaret i det här läget.

Okej, ja jag vet ju inte vad som krävs. Jag tror dock dom flesta vill att en kompromiss är bättre än att flera miljoner människor dör, eller vad tror du?
Citera
2022-10-18, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsresenaren
Okej, ja jag vet ju inte vad som krävs. Jag tror dock dom flesta vill att en kompromiss är bättre än att flera miljoner människor dör, eller vad tror du?
Jag tror inte att de flesta vill kompromissa med ryssarna och ge de ukrainsk mark. Det finns dessutom inga garantier att inte Putin i ett senare skede bryter avtal och fortsätter kriga nånstans. Putin har just nu mindre trovärdighet och pålitlighet än en rutten potatis.
Lite som Chamberlain/Hitler. "Bara vi ger honom litegrann så är han säkert nöjd och blir det fred i Europa". Det gick som vi alla vet sådär.

Ukraina har nu sagt att de inte förhandlar om 1. att avstå ukrainsk mark till Ryssland 2. förhandla med Ryssland så länge Putin är president.
Citera
2022-10-18, 15:08
Medlem
humanlifes avatar
Rubriken är fel, som andra har påpekat. Kriget förs mellan USA, Nato och Ukraina och Ryssland.
Citera
2022-10-18, 15:20
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Rubriken är fel, som andra har påpekat. Kriget förs mellan USA, Nato och Ukraina och Ryssland.

Nej kriget förs av en ondsint lögnaktig diktatur mot en nybliven självständig demokrati.

Lögnerna har förberetts under lång tid, Azov har liksom det flesta högerextrema organisationer fått finansiellt stöd från Kreml. För att sedan utnyttjas som ” nazister”.

Att återskapa Sovjetunionen med sig själv som den nye Stalin har varit Putins mål från dag ett.

Allt annat dimridåer och lögner.
Citera
2022-10-18, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Allting är inte svart eller vitt, även om jag kan förstå att det verkar så ifall man bara läser Aftonbladet.

Allting nej, men det är faktiskt ganska svart och vitt i det här fallet. Ryssland har brutalt överfallit och våldfört sig på ett land som inte gjort dem något ont. Tusentals helt oskyldiga ukrainare har fått sätta livet till p.g.a. Rysslands agerande. Ukraina har våldfört sig på noll andra länder och mördat noll medborgare i andra länder. Om man inte fattar skillnaden mellan dessa två aktörer så är man snarast ett fall för den psykiatriska vetenskapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in