Citat:
Ursprungligen postat av
Arraqthemalamute
Om du som jag följt både ryska och de du tror bara ljuger alltså europeiska och amerikanska nyheter dagligen i runt 15 år hade du inte lika kategoriskt förlitat dig på tass.ru, pravda.ru och liknande.
Jag har på inget vis försökt påstå att det inte ljugs och förskönas även i våra grannländer i östs media.
Poängen är att de inte investerat i sin media likt de som idag styr i USA. Ej heller har deras ambition varit att bygga en mediamaskin för att dominera världen.
Ryssarna har stenkoll på deras egna media samt de mediabolag som verkar i deras nation. Men syftet är att hålla den amerikanska median borta, precis så som vi borde göra. Alla amerikanska plundringar de senaste decennierna har inletts med ett medialt angrepp.
Det är effektivt det de som styr i USA byggt. De har finslipat på det, och det vi har idag är ett nytt vapenslag som jag gissar är extremt kostnadseffektivt. Varje miljard spenderad på medialt övertag är en ren vinst sett till vad traditionella militära metoder kostar/kostade.
Har man som ambition att erövra så är det naturligt att satsa på detta långsiktigt. Våra journalistutbildningar och vår journalistkårs samarbetsorganisationer är tydligt ensidigt inriktade på att följa USA’s taktiska propaganda och vinklingar.
Du borde låta lite av din tid lagd på att läsa nyheter också kontemplera över vad som sen sker/har skett. Det blir snabbt ganska tydligt hur man jobbar med opinionsbildning och filtrering av information. Rättrogna mediekonsumenter av idag köper vad som helst, glömmer på en vecka, och använder Google när de söker ”egna svar”.