2023-10-09, 14:24
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Vi som objektivt ser den sammantagna bilden av vad som faktiskt har kommit fram om det hela och som även har medlidande med Toves närstående, vill naturligtvis att de två personer som rimligen utom rimliga tvivel bragt Tove om livet också ska dömas för mord.

Om Rättsläkarna fortsätter tveka får man dock leva med att ingen kan dömas för mord.
Om Hovrätten inte anser att bevisen når upp till en morddom för både Johanna och Maja får man också acceptera att det blir så.

Men idag - i beaktande av fynd, omständigheter och Majas obefintliga trovärdighet borde såväl Maja som Johanna dömas för att ha mördat Tove.

"rimligen utom rimliga tvivel"

Är det ditt nya objektiva argument?
Att det rimligen är utom rimligt tvivel

Det kan rimligen vara så, men det är inte ställt utom rimligt tvivel att det är

"obefintlig trovärdighet" är inte och har aldrig varit en grund för dömande i en demokratisk rättsstat som Sverige.
Jag har förstått att du tror att det är så. God only knows var du föddes, men i Sverige är det och har det alltid varit så.
Senast redigerad av flashmaner 2023-10-09 kl. 14:45.
Citera
2023-10-09, 14:27
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det är det enda rätta, eftersom hon suttit av sin tid för gravfridsbrott, som är det hon gjort sig skyldig till, högst ofrivilligt dessutom.
Johanna får vi nog läsa om i tidningen gällande oskötsamhet innanför murarna, där hon kommer stanna.

Jag delar din uppfattning på den punkten. Det skall bli mycket intressant att se om även hovrätten delar den uppfattningen. Trevligt att se att jag i alla fall inte är ensam om att anse det

Jag skulle tro att det inte dröjer allt för länge efter att Johannas dom vunnit laga kraft, som hon börjar skryta om sitt tilltag mer öppet.
Citera
2023-10-09, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Maja räddade även Johanna på Nöjet, när hon blev påpucklad av Tove, enligt snapmeddelandet som Johanna skickade till en vän...

Det framgår i åklagarens sakframställan, aktbilaga 146, (totalt 189 sidor) att badrummet undersöktes med forencisk ljuskälla och flourecerande besudlingar iakttagits på golvbrunnsilen, på golvet intill brunnsilen samt på ett rör/hållare för duschdraperi. Besudlingen på röret var delvis synlig som en fetaktig hinna.

Golvmattan var ny och toastolen satt inte fast.

Ja och på tal om meddelanden så skrev väl inte Tove ”MH OCH JJ slog mig” osv.

Isolerar man händelsen så är det som att gå emellan vilka som helst som tjafsar på krogen.
MH vet ju även att dessa två är kapabla till att eskalera situationen så man kan tänka sig att MH inte ville att någon av dem skulle skada sig mer.

Sen om MH är upprörd eller vill ha någon utkastad kan nog många känna igen sig i efter en sådan uppståndelse. MH är ju inte helt opartisk även om detta inte är hennes konflikt i grunden s a s. Alltså så som åklagaren beskriver det i sakframställan.

Konflikten är JJ:s och Toves helt enkelt.

Och läser man ordagrant det som JJ säger om MH och Toves händer i badrummet så blir det då bokstavligt att:

MH tog händerna när Tove ströp JJ för att Tove inte skulle kunna strypa JJ och skadat henne.

Det kan vissa utläsa isolerat som ett rådigt ingripande. Andra kan läsa det som mord i samförstånd.
Citera
2023-10-09, 14:33
Medlem
colis avatar
Jag tar ut delar av ditt inlägg för svar.

Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Att J säger att hennes säng är förbjuden plats är klart för att göra M mindre trovärdig. J kan näppeligen bekräfta att M legat i sängen då J påstått att hon håller Ts händer i badrummet. DET hade inte gått ihop sig.

Maja, såvitt jag minns, bekräftar väl att hon inte fick ligga i Johannas säng efter någon kissa-på-sig incident tidigare. Då är det inte enbart Johanna som påstår att Maja inte ficka vara i hennes säng.

Citat:
Vad hon själv säger så gick hon till toa utan att se T, alltså har T inte befunnit sig I hallen eller på toa. Ms förslag var förrådet eller walk in closet, vilket inte låter helt troligt, men köket vore en möjlighet.

Det är i detta (det fetade) jag tror att du drar en felaktigt slutsats.

För att Maja - som inte talat sanning om så mycket och dessutom hela tiden skyller ifrån sig om allt som kan ligga henne i fatet - påstår att hon inte såg någon kropp, behöver naturligtvis inte innebära att det inte låg någon kropp där.

Det enda rimliga och troliga är att Toves kropp antingen låg kvar i badrummet eller att kroppen dragits ut i hallen/vardagsrummet. Allt annat är bökigt, tung, ljudligt, avsätter urinspår och kräks och en fullkomligt meningslös besvärlig handling. Det har rimligen inte hänt.
Därför borde Maja stött på kroppen. Och därför talar Maja rimligen inte heller sanning.
Citera
2023-10-09, 14:33
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernhardDotte
Jag inbillar mig ingenting. Konstaterar bara att tingsrätten dömde de båda till fängelse på livstid. (Det har jag läst i tidningar)

Det läste vi alla om, för snart ett halvår sedan, du är lite sent ute, och lever i det förflutna. Skrev jag inte det förresten, att lever i det förflutna. Ni är några medlemmar i trögfattarföreningen här som gör det, har jag noterat Det har hänt en del sedan dess, domen är överklagad och vi befinner oss nu i slutet av processen med pågående huvudförhandling i hovrätten, som avslutas denna veckan. Därefter får vi i första hand se om rätten har integritet och stake nog att försätta Maja på fri fot, och därefter får vi avvakta troligen ett par veckor innan dom faller. Sedan återstår att se om det blir några fruktlösa överklaganden till HD eller om domen därefter vinner laga kraft.

Frågan till dig gällde huruvida du menar att rätt svar på din fråga är Nej, för det fall att Johanna döms för mord med inte Maja. Eller har du integritet och stake nog att medge att din fråga är fel ställd!? Det skulle jag inte tro!
Citera
2023-10-09, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Det gjorde även Fröken Hellm*n. Hon drevs av hämnd och hade agg mot den 21-åriga flickan T*ve T*nnies. Fröken Hellm*n är ett monster.

Nu vill stor-sovar-Maja och Lik-bärerskan frias av Göta HovRätt.

Mvh/
@JokerMannen
Maja får predika om hur svårt det var att jobba med Johanna och hur elak hon var.
Nu vet Majan bättre och bär inga lik-värdig sig själv. Light as a fjäder
Hon får gå på fri ?
Citera
2023-10-09, 14:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernhardDotte
Ja, de bygger domen på flera olika indicier, olika för de båda åtalade, jag är helt med på noterna.
Det var ju bra att tingsrätten gjorde det. Vad skulle de ha gjort annorlunda?

I domen delar man upp brotten mord och gravfridsbrott.

Vad gäller morddelen, har man inte tagit med gravfridbrottet som indicium som styrker brottet mord.
Citera
2023-10-09, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
Min tro är ju att Johanna är rätt och slätt psykopat då med framgångar med det psykopater ger..
Ledaren-tröjan i pakten .. sedan TTs mord exempelvis .. ligger lite henne i fatet med leende på rättegången. Empatisk kvaliteter kanske inte hon har alls..
precis som Johanna Möller, Schürrer i Arboga..

Fröken Janss*n anses vara en fullblodad psykopat och Fröken Hellm*n Gud:s lilla oskyldiga ängel med lögnglorian cirkulerande runt sitt huvud

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2023-10-09, 14:44
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Nu är jag lite ful och ”kapar” er diskussion, men då du själv ber om att få svar på frågor rent generellt så känner jag att du är mig och andra lite skyldig ett svar på vilka sökresultat du hittade som stöd till att en iPhone kunde låsa upp sig(keybag) i fickan?

Jo, att du är rätt ful, det har jag märkt. Frågan är för övrigt redan besvarad. Det har du själv bidragit till. Har du fortfarande inte fattat det? Du skriver själv att keybagen alltid låses upp när en telefon låses upp, och det har jag aldrig tvivlat på, konstigt vore det annars.

Du ligger och kravlar i samma gyttjepöl hela tiden, märker jag, helt oförmögen att ta dig vidare. Inse vad NiederErmaFrost skrev, och gå vidare! Skulle något ändra sig framöver så kan du komma tillbaka med det då!

Nu får vi se om åklagaren kommer med några bevis för allt det du påstått i tråden, Gillberg har redan väckt sitt tvivel i frågan precis som jag förutspått. Nu får vi se om jag får rätt hela vägen, eller om åklagaren anser att du har på fötterna och dansar efter din pipa, eller inte.
Citera
2023-10-09, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tror ni Maja ljuger här om sömnen, eller är hon så obrydd att hon faktiskt försöker sova en timme medans J försöker bränna inne sitt ex?

BF: Och de här två bränderna, dels hemma hos Hampus sen det här tomma huset, det är
samma kväll/natt?
M: Mmm.
BF: Vad var klockan när hon stack från dig ungefär?
M: Oj.
BF: Det är det här med tiden igen Maja, jag vet men ungefär?
M: Jag tror inte klockan var, jo klockan var över tolv.
BF: När hon stack ifrån dig?
M: Mmm.
F: Och hur länge var hon borta enligt din bedömning då? Jag förstår att det är jättesvårt Maja.
M: Gud. Ja jag försökte ju sova så en timme kanske hon var borta

Om det är till hennes nackdel att försöka sova varför kommer hon inte med en förklaring som är till hennes fördel då vad hon gjorde den timmen? Är hon för ”korkad” för det eller hur ska man tolka det?
Citera
2023-10-09, 14:54
Medlem
BernhardDottes avatar
Citat:
Men enligt din tes var ju utredning onödig.

Nej, nej, utredning var absolut nödvändig och den gjordes till min belåtenhet.
Utredningen ligger till grund för vad som framfördes i rätten.
Åklagaren gjorde ett bra arbete under flera dagar och klargjorde hela händelseförloppet för rättens ledamöter.
Att rätten tyckte att åklagarens yrkande om fängelse på livstid för båda var en berättigad påföljd bekräftas av att tingsrättsdomen blev fängelse på livstid.
Citera
2023-10-09, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Om det är till hennes nackdel att försöka sova varför kommer hon inte med en förklaring som är till hennes fördel då vad hon gjorde den timmen? Är hon för ”korkad” för det eller hur ska man tolka det?

Ja, jag tror faktiskt inte hon begriper att det är kan uppfattas som "olämpligt" att sova en snabbis medans kompisen försöker bränna inne sitt ex.

Minns du vad Majas första mobiltömning visade och när hon isåfall fick tillgång till dessa uppgifter? Den visade väl på två aktiviteter, var det två stegserier?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in