2023-04-19, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Livstids fängelse är 21 år.

Livstid är livstid. Man kan ansöka om att få straffet tidsbestämt av Örebro tingsrätt men i vissa fall får man inte det. T ex Anders Eklund lär sitta livet ut.
Citera
2023-04-19, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonaldRump
Riktigt skönt att det blev livstid. Båda är livsfarliga och ska inte vara ute i det fria. Johanna, rätt tydlig psykopat med noll konsekvenstänk, kylig och manipulativ. Man märker direkt att det är ett tvättäkta psyko. Alla bränder, hot, skumma texter, sjuka google-sökningar osv.

Maja är i samma nivå då hon lyckas få vissa att tvivla på hennes involvering... Hon är en bättre kamoflerad psykopat

Men skönt med domen. Får bara hoppas att det blir samma i högsta domstolen sen...

Nu har de iaf tid att tänka på om det var värt det? Var det ett sånt jävla pass hat som gör det värt att sitta livstid? Jag har då gjort några dåliga deals här i mitt liv,men aldrig något som jag bytt bort minst 25 år av mitt liv på.
Kan inte tänka mig att Högsta Domstolen kommer ta upp det, varför skulle de göra det? Hovrätten är en annan femma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Tänk det finns någon rättvisa i världen!
Tack TR!!!!!

Hoppas bara att livstid ÄR LIVSTID och inget jävla daltande.
Citera
Medlem
Här kan man läsa hela domen:

https://dagensdom.se/domen-mot-toves-mordare/
Citera
Medlem
ngingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Kan vara. Men man har rätt att ansöka om tidsbestämt efter ett visst antal år. Är det 10 år kanske?
Nån får rätta mig om jag har hel-fel här.
Det stämmer utmärkt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
Svensk advokatsed har väl blivit alltmer "amerkaniserad" . Gäller att vinna mål, no matter what, och för att få stjärnstatus som försvarsadvokat ska deras klienter helt frias från brott med vilka taffliga medlem som helst.

Men när det blir skit av alltihop pga omdömeslösa uttalanden borde det ju ge badwill i kubik
Citera
2023-04-19, 14:24
Medlem
Tingsrättens dom 19 april

Uppdaterad: 19 april
Johanna: Fängelse på livstid
Maja: Fängelse på livstid
Tingsrättens dom

Användare som har tillgång till FUP som PDF-fil får gärna ladda upp det på flera olika delningssidor.
Skicka länk som PM så uppdateras listan nedan.

DOM - alternativlänk 1 (credd: Elclassico163)

DOM - alternativlänk 2 (credd: andersjimmy)

DOM - alternativlänk 3 (credd: NowAnswer)

DOM - alternativlänk 4 (credd: BoISaren)

Brott som Maja Hellman döms för:
1. Mord, 3 kap 1 § brottsbalken, 2022-10-16, Vetlanda kommun
2. Grovt gravfridsbrott, 16 kap 10 § 2 st brottsbalken, 2022-10-16, Vetlanda kommun
Brott som Johanna Leshem Jansson döms för:
1. Mord, 3 kap 1 § brottsbalken, 2022-10-16, Vetlanda kommun
2. Grovt gravfridsbrott, 16 kap 10 § 2 st brottsbalken, 2022-10-16, Vetlanda kommun
3. Skadegörelse, 12 kap 1 § brottsbalken, 2022-01-04 till 2022-01-05, Vetlanda kommun

Tingsrättens dom - sammanfattning

"Tingsrätten har bestämt påföljden för både Johanna Leshem Jansson och Maja Hellman till fängelse på livstid. Den avgörande bevisningen har i första hand varit uppgifterna från rättsläkaren Aleksandra Lazarevic som tydligt förklarat att dödsorsaken var kvävning genom strypning och även klargjort för de olika faser som är aktuella vid en strypning och med vilken kraft manuell strypning måste ha skett utifrån den skadebild som fanns på framförallt Toves hals. Något utrymme för någon annan dödsorsak har enligt tingsrätten inte förelegat.

Vidare har vittnesmålet från Lahanj Kornasan varit centralt för att klargöra de närmare omständigheterna precis vid den tidpunkt då Tove enligt tingsrättens bedömning dödades. Med hänsyn till att utredningen i övrigt bekräftar den uppgift som Johanna Leshem Jansson lämnat om att Maja Hellman höll i Toves armar i samband med strypningen har tingsrätten valt att fästa tilltro till det som Johanna Leshem Jansson i denna del berättat. De uppgifter som Maja Hellman lämnat om att hon själv inte medverkat och plötsligt funnit Tove inlindad i ett lakan har tingsrätten inte beaktat utan ansett att uppgifterna endast är en efterhandskonstruktion. Den tekniska utredning som polisen gjort när det gäller särskilt frågan om hur de åtalade rört sig under händelseförloppet har också haft stor betydelse för tingsrättens slutsats.

Tingsrätten anser att gravfridsbrottet är grovt och ensamt har ett betydande eget straffvärde och att Toves kropp forslats bort i syfte att undanröja bevis och försvåra den polisiära brottsutredningen."

- Eksjö TR
Senast redigerad av GrevenFB 2023-04-19 kl. 14:28.
Citera
Medlem
ÄNTLIGEN !!
Tyvärr här går det INTE att komman undan… med att skylla på fel hudfärg !!

Men dessvärre: Snart är de fritagna efter besök hos gynekolog …. 👅
Citera
Medlem
Jofs avatar
Tycker om termen insiktsuppsåt. Klart att hon fattade vad som pågick.
Citera
2023-04-19, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallalingen
Hoppas bara att livstid ÄR LIVSTID och inget jävla daltande.
Livstids fängelse utdömt för mord brukar ha utgångspunkten att 14 år skall avtjänas.
Citera
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbedissa66
Hoppas du skämtar nu , du har väl ingen aning om hur jag bemött henne , på mitt jobb bryr vi oss och tar hand om varandra och var nånstans skrev jag att maja undvikit mej , läs om och läs rätt
Så bra att ni tar hand om varandra!
Men som du uttalat dig om henne, låter det inte som något positivt bemötande.
Om M, som du skriver, bara sitter med tfn och hånler, är det väl ett undvikande om något.
Citera
Medlem
UppsalaOrebros avatar
lol.

https://www.vetlandaposten.se/2020-10-22/maja-kom-in-i-utmattningsdepression-komback-har-blivit-min-raddning

gick ju bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in