2023-04-19, 01:28
Medlem
Horrorgrams avatar
Vet någon när rättegången kommer släppas?
Citera
2023-04-19, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Kan du citera rättsläkarens utlåtande där denne fastslår att Tove inte var medvetslös?

Läs inlägg de senare av Nödknäpparen som försökte kolla upp det. Hen verkar ha medicinska kunskaper.
Citera
2023-04-19, 01:30
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Frågan är inte till mig men jag har några funderingar.
Jag tror att J blev förblindad av hat. Och liksom flertal mördare i nära relationer kunde hon av någon anledning inte hantera de starka negativa känslorna, sin aggressivitet. Utan vill ha hämnd. Jag hade velat fråga J varför relationen til T blev så viktig. T dumpade henne som vän. Men varför kunde J inte vara tacksam för de andra vännerna hon hade? Släppa T i tanken och vända hatet till något konstruktivt? Varför ens stanna i Vetlanda efter studenten?
Besattheten av T påminner en del om mäns våld mot kvinnor när kvinnan lämnar relationen. En skilmad är väl att J verkar ha många på sin lista som hon vill hämnas på. Ett stort behov av att kontrollera sin omgivning.
Bra jämförelse! - J kunde inte stå ut med att bli lämnad av T för var det någon som skulle lämna, så var det hon - makt och kontroll in absurdum.

Att googla om bränder och olika sätt att ta livet av folk blev till en hobby för henne, en fixering - hon njöt av tanken på att få skada. Med tiden stegrades denna tvångstanke och för varje gång hon misslyckades med sina eldningslekar ökade också behovet, ett inre pockande tryck att få ge utlopp för de våldsamma och bisarra fantasierna.
M beskriver hur J hoppar av eufori, slår på musik i bilen och diggar - tillfredsställelsen och galenskapen är på topp efter att till sist ha lyckats med både mord och eldning. Hon är hög på sig själv men vet att hon har gjort fel i omgivningens ögon och därför måste spela teater, i sina egna ögon är hon däremot värd ett pris för sin illgärning.
Citat:
Alla människor har ju ansvar för sina handlingar. J visste dock (säger i förhören) att hon var i princip Ms enda nära vän (och därmed en bundenhet till henne). Men att J själv hade flera. Att 'dra in' sin bästa vän i sin egen hämndspiral mot andra vänner tycker jag också är hänsynslöst. Det är som samsittaren säger ingen äkta vänskap. Det får mig att tänka på hur Helge Fossmo manipulerade Sara. I det här fallet är det dock J själv som utför själva mordet (enligt min hypntes.)

Lite spekulationer från min sida.
Den sadistiska sidan hos J är utpräglad, ja och hon är befriad från varma, äkta vänskapskänslor.

F: Vi pratade om rädd för Johanna. På vilket sätt skulle det vara att du är rädd för Johanna eller att du känner dig rädd för henne?
M: Men det jag tror att det handlar mycket om att jag både har varit rädd att förlora henne för att hon har varit så pass nära mig liksom och hon är den som jag har anförtrott mig till om i stort sett allt och sen att ja hon, ja hon, blir liksom, när hon blir arg så blir hon ju väldigt arg och det är liksom, ja jag har svårt för när folk höjer rösten och blir alltså hon, även fast hon aldrig har slagit mig så, så har det känts hotfullt.
F: Okej det har känts hotfullt?
M: Mmm.
F: Förklara!
M: Nej jag vet inte alltså någonting i blicken och så.
Citera
2023-04-19, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nejj det kunde hon inte hävda, du missar helt logiken där.
Vad är det som är logiken enligt dig?
Som jag ser det så fanns det goda möjligheter för J att skylla det mesta på M
Citera
2023-04-19, 01:47
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
De som håller på med brottning och kampsport är inte berusade, de har inte fått ett slag i bakhuvudet, det är inte fem viktklassers skillnad på dem och de tar inte kraftfulla strypgrepp på varandra.

Hur kan du fortfarande inte ha fattat dessa fakta!?

Tove var inte så berusad... och du vet inte ens hur påverkad hon var av smällen i bakhuvudet... och 5 viktklasser vad baserar du det på din egna hittepå tabell? Och även om det var 5 viktklassers skillnad så spelar det ingen roll för att Tove skulle ha fått lös sina armar för att tillfoga JLJ skador... Man blir förbannad av att läsa all jävla smörja och skitsnack du häver ur dig utan minsta koll på saker och ting.
Senast redigerad av nousernameneeded 2023-04-19 kl. 01:54.
Citera
2023-04-19, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Nej. Den som inte blir dömd ska anses och behandlas som icke skyldig.
Det innebär inte att vederbörande verkligen är oskyldig. Utan enbart att vederbörande ska betraktas som oskyldig eftersom åklagarens bevisning inte räckte för att övertyga domstolen.
I Sverige kan dessutom nya bevis göra att ett nytt åtal väcks. Det finns det många exempel på.

Med tanke på att ca 3% av befolkningen har mer eller mindre uttalade psykopatiska tendenser och uppåt någon procent är uttalade psykopater vore det per definition då väldigt farligt om MH gick fri.
Risken att hon likt en smörbult hittar sin kräfta och bildar en ny livsfarlig symbios, borde vara stor om MH inte drastiskt förändras.

BTW hittade en del rubriker genom åren

”Man mördad av mördare med sked”
”Långsamt mord med sked”
”Torterad med brännhet sked”
”Rymde från fängelset med hjälp av sked”
”Hotade att gräva ut ögat med sked”
”Pistolen var en sked”

M kommer att få hjälp av psykolog sen att stärka sin självkänsla lära sig och samtala om gränsättning med mera. Så hon inte söker sig till dominerande personer igen. Jag vet te x en psykolog som skulle passa hennes perfekt. Psykologen är också upvuxen i frikyrkomiljö, adopterad. Jobbat på BUP med unga med självskade beteende. Och mycket mer. Och hon har erfarenhet av en relation med en narcissist
Och båda gillar musik.
Att hitta rätt psykolog är som att dejta sa Brad Pitt. Det kan ta ett par dejter innan man träffar rätt. Brad lyckades uppenbarligen då han förändrats till det bättre och blev fri från substanser./alkohol.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-04-19 kl. 02:29.
Citera
2023-04-19, 02:19
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Tyvärr? J försöker ge en falsk bild här av medkänsla. Att kasta M under bussen samtidigt som hon försöker framstå som trovärdig. Dock hade ju J nyligen i ett förhör försökt skylla hatsängen på M att hon kan ha använt hennes jobbdator.
En hämndens ängel som nu bestämmer sig för att gå fri från mord och samtidigt dra med sig den mörka själ som hade fräckheten att förråda henne - begäret efter att skada och förgöra stiger så återigen, däri finns ingen mättnad.

Men vis av tidigare misslyckade försök till skuldförskjutning, så lägger hon in M som en central figur i det avgörande slutet - utan M:s fasthållande, ingen strypning. Båda lika delaktiga i "olyckshändelsen."
Citera
2023-04-19, 03:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jensine73
Wilma förekommer i två olika förundersökningar / FUP
Vet någon vad den andra FUP :en handlar om / finns den i tråden ?
https://www.krimfup.se/search/johanna-tova-wilma-leshem-jansson

Mvh Jensine73
Det är en FUP om skadegörelse som Wilma åtalades för
Citera
2023-04-19, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Men räcker det för att kunna döma Maja för mord?
Det räcker för antagligen mord eller medhjälp till mord.
Citera
2023-04-19, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Du har uppenbarligen inte kunskap i ämnet. Sverige har länge kritiserats för långa häktningstider och den totala isolering som de restriktionshäktade tvingas genomlida. Därför har man inrättat möjligheten till samsittning. Samsittning får endast ske mellan två intagna efter att respektive åklagare godkänt detta. Det är med andra ord inte tal om någon "förskola" utan en åtgärd för att bryta isolering. Samsittning behöver inte betyda att man delar rum (dubbelbeläggs) även om detta också är möjligt.

Gällande dubbelbeläggning så görs alltid en säkerhetsbedömning. Framförallt på häkten, där det finns färre dubbelbeläggningar, så försöker man att endast dubbelbelägga de klienter som är positiva till detta. Så har M delat rum med någon så kan vi vara ganska säkra på att dessa två varit positiva till detta.
Ja, häktningstider och isoleringen är under all kritik. De långa häktningstider kan medföra att den häktade erkänner brott som hen inte begått eller resultera i självmordsförsök och självmord. Beroende av den psykiska tillståndet hos den häktade personen.
Lagstiftarna har iofs satt en tidsgräns för det. Åkl behöver komma med goda anledningar om omhäktning och fortsatt restriktioner ska beviljas. Med det sk*ter tydligen rätten i och beviljar omhäktning ändå så fort åkl begär det, speciellt för mordbrott. Det räcker i princip om den kriminaltekniska utredning är något sent för att bevilja en omhäktning.
Citera
2023-04-19, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Det där djävla fyllot lyssnar jag aldrig på. Byter kanal så fort jag ser hans vidriga nylle. Går bara och längtar tills han försvinner från jordens yta. Begriper inte varför han får hålla på och raljera.

Håller med är så trött på hans nylle och smaskande .Varför vill han ha milda domar kan man fråga sig .Han måste vara lejd av pk
Citera
2023-04-19, 06:11
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bamboom666
Klockan 14.00 men av erfarenhet brukar den komma strax efter lunch.
Nja, tiden hålls nog ganska exakt. Däremot brukar väl praxis vara 11.00?
Spännande hursomhelst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in