2023-04-18, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ska man tolka det som att J inte alls haft samsittning efter de få första dagarna? Och att det var Ms (och utredningens) smala lycka att Josefine råkade komma in?
Tyvärr ingen aning, eftersom jag inte har av erfarenhet så blev jag faktiskt helt chockad när jag läste om MHs samsittning" i förhöret. Lät som det handlade om förskolan....." två barn fick vara inne idag o måla"
Trodde inte det var möjligt ur varken säkerhets synpunkt för de som samsitter (Huuuuaaaga! Vem vågar sova med någon som vart med o strypt någon och gömt en tidigare kompis i skogen???!!!) för mig låter det som Colombia typ... Nästan att jag inte tycker det är enligt svensk demokrati o våra lagar.... men tydligen funkar det så...
Jag hade blivit hysterisk oavsett mitt egna brott om jag skulle bo i ett rum med en person som är häktad som det M var... men Josefine var väl äldre o "van" kanske. Jag tycker det låter fruktansvärt alla fall.....tänk att sitta o lyssna på MHs berättelser eller Josefines ( som jag inte tror avslöjade något om varför hon var där)....intressant att jag lärt mig om det också.
Hade det varit min dotter så hade jag varit helt hysterisk....
Citera
2023-04-18, 20:32
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Jag är osäker.
Har för mig att det skrevs i tråden här ang. det, kan det ha varit i mitten på November förra året?
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Nealy släpptes i mitten av november, enligt en postare.
Citera
2023-04-18, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Jag vet inte riktigt hur jag ska svara men Lapidus och GW är bara personer som har sin uppfattning precis som vi alla andra här på Fb.
Så se inte ner på dig själv och din kunskap och sunt förnuft.

Om du har en Adv eller jurist som säger till sin klient att det är en solklar seger för klienten rekommenderar jag att man ska byta ombud. Hur domstolen dömer och värderar vet ingen i förväg.

Som jag uppfattar det som kom fram under rättegången så är det en 50/50 chans eller risk beror på hur man ser det att MH får en fällande dom mot sig.
Jag tror att vår MH kommer att bli vårt svar till OJ Simpson i uppfattning om hennes delaktighet 😉.

OK, tack! Fint med svar
Citera
2023-04-18, 20:43
Medlem
IWannaBeSedateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Imorgon kl 14 kommer domen.
Vad tror ni det blir?

Jag tror Johanna får livstid för mord och grovt gravfridsbrott, Maja tror jag får två år för gravfridsbrott.
Citera
2023-04-18, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Självklart. J har ju fått bevisen presenterade för sig och är klipsk nog att anpassa sig efter den.
Men J hade inte behövt tala om att det var hon som ströp T
Hon hade kunnat skylla det på M
eftersom det inte finns några bevis på vem som gjorde det
Citera
2023-04-18, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Trams!
Självklart M höll offrets händer så att J skulle kunna kväva henne till döds.
Det är det enda logiska slutsatsen man kan dra av händelsekedjan.
J skulle aldrig kunnat göra det ensam under en sån kort tidsperiod.
Åkl behöver inte bevisa det teknisk. Om rätten kommer fram till att J inte gjorde det ensam då är M det självklara alternativet. Det kan helt enkelt inte vara nån annan än henne som hade möjligheten att hjälpa J.
Inga detaljer behöver styrkas teknisk.

Men räcker det för att kunna döma Maja för mord?
Citera
2023-04-18, 21:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Som jag ser det är det helt givet att Js badrumshistoria ligger närmast sanningen, i de delar det finns bevis, då hela storyn är konstruerad utefter de bevis hon blivit konfronterad med. Hon är smart nog att utnyttja det och vips, så blir hon trovärdig. Alla går i fällan precis som hon tänkt sig.

Jag misstänker också att hon tänkte sig att hon skulle släppas ut i det fria ( ingen omhäktning) under den fortsatta utredningstiden.
Citera
2023-04-18, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Tyvärr ingen aning, eftersom jag inte har av erfarenhet så blev jag faktiskt helt chockad när jag läste om MHs samsittning" i förhöret. Lät som det handlade om förskolan....." två barn fick vara inne idag o måla"
Trodde inte det var möjligt ur varken säkerhets synpunkt för de som samsitter (Huuuuaaaga! Vem vågar sova med någon som vart med o strypt någon och gömt en tidigare kompis i skogen???!!!) för mig låter det som Colombia typ... Nästan att jag inte tycker det är enligt svensk demokrati o våra lagar.... men tydligen funkar det så...
Jag hade blivit hysterisk oavsett mitt egna brott om jag skulle bo i ett rum med en person som är häktad som det M var... men Josefine var väl äldre o "van" kanske. Jag tycker det låter fruktansvärt alla fall.....tänk att sitta o lyssna på MHs berättelser eller Josefines ( som jag inte tror avslöjade något om varför hon var där)....intressant att jag lärt mig om det också.
Hade det varit min dotter så hade jag varit helt hysterisk....

Du har uppenbarligen inte kunskap i ämnet. Sverige har länge kritiserats för långa häktningstider och den totala isolering som de restriktionshäktade tvingas genomlida. Därför har man inrättat möjligheten till samsittning. Samsittning får endast ske mellan två intagna efter att respektive åklagare godkänt detta. Det är med andra ord inte tal om någon "förskola" utan en åtgärd för att bryta isolering. Samsittning behöver inte betyda att man delar rum (dubbelbeläggs) även om detta också är möjligt.

Gällande dubbelbeläggning så görs alltid en säkerhetsbedömning. Framförallt på häkten, där det finns färre dubbelbeläggningar, så försöker man att endast dubbelbelägga de klienter som är positiva till detta. Så har M delat rum med någon så kan vi vara ganska säkra på att dessa två varit positiva till detta.
Citera
2023-04-18, 21:13
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det är för mig svårt att tro att de skulle varit på spänn under en halvtimme och att de båda också missuppfattat tiden så gravt.

Dessutom är det ju så att Johanna själv uppskattar tiden mellan att Maja ramlar på toaletten och åstadkommer den där höga dunsen (i hennes första historia alltså) och att hon själv går ner och stöter på grannen i trappan bara handlar om ett par minuter.

I förhör under rättegången uppskattar grannen tiden till att JJ dök upp i trappan till fem, tio minuter. Det förefaller betydligt mer sannolikt.

”- Jag vet inte. Fem, tio minuter. Jag gissar bara.
Hinner du göra någonting i lägenheten innan någon kommer ner?
- Nej jag står i hallen och pratar, diskuterar (med pappan)”
Citera
2023-04-18, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Japp GW är i sin tur kompis med Lapidus och arbetskamrater på TV4.
Kanske Clea är jaktintresserad och är ute och skjuter med GW 😁, det har inte framkommit men jag skulle inte bli förvånad.
Jag gissar att även Clea är vän med Lapidius
Citera
2023-04-18, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Att J flyttats till häktet i Hinseberg måste väl vara en självklart förberedande åtgärd inför domen att hon ska sitta för mord och livstid?!? Förklaringen att det inte finns en kvinnoavdelning i Jönköping är ju bara ett svepsvepskäl för det, det har ju gått bra innan att sitta häktad utan en sådan avd.
Kan de fått domen redan via brev?
Så vitt jag vet är MH också kvinna...men hon har inte behövt flyttats till den avdelningen, hon kanske ska till något annat känt ställe, man vill ju inte gärna ha dem på samma ställe kan tänkas eller för att hon slipper undan mord...
OM MH frias från mord imorgon, kommer hon ändå hamna i fängelse innan HR? OM J får livstid imorgon, kommer hon sitta i häktet men i stort sett på Hinseberg då hon kan umgås med andra intagna, vilken dröm! Nu kan hon skriva mer låttexter och kanske även böcker likt Läckbergs....Vad skönt ändå att hon läst på innan hur det fungerar där!

Kriminalvården har de senaste åren fått kritik av JO för häktade kvinnors förutsättningar. Eftersom att så få kvinnor sitter på våra häkten är det väldigt ovanligt med rena kvinnoavdelningar. Detta gör att många häktade kvinnor får fortsätta sitta ensamma och isolerade även efter att restriktionerna släppts. Därför prioriterar man att kvinnor som suttit häktade länge får komma till häkten där det finns kvinnoavdelningar. Gällande M så kan hon ha flyttats till annat häkte med kvinnoavdelning (finns även i Helsingborg, Göteborg och Kronoberg) eller så inväntar hon en liknande placering.

Nej, är det sagt att domen avkunnas ett visst datum så är det detta datumet som gäller. Innan dess räknas inte rättegången som avslutad.
Citera
2023-04-18, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anoxanox
Domen kommer imorgon, vet man vilken tid som dom kommer meddelas ?
Klockan 14.00 men av erfarenhet brukar den komma strax efter lunch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in