2023-04-18, 23:38
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Oj lever han fortfarande 😅, ja han hade sin storhetstid för decennier sedan.

Silbersky hade duktiga medarbetare som jobbade för honom som gjorde hans framgångar möjliga.
Han verkar ha jobbat hårt...
https://www.svtplay.se/video/ew1622X/min-sanning/leif-silbersky

Liksom GW. har bäst före datum dock passerats för ett bra tag sedan.

Det är otroligt hur mycket media tid dom lägger beslag på (Lapidius inkluderad)
dom är nog väldigt medvetna om att många påverkas av vad dom orerar om i olika media.
Citera
2023-04-18, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jens Lapidus och Clea Sangborn har arbetat tillsammans på advokatbyrån Försvarsadvokaterna under ett tiotal år.
Tack jag fick den känslan att de stod nära varann
Det farliga är att sådana kända som Lapidius, GW får sånt stort utrymme i media att ge sin egna åsikt i mål där brottslingar inte fått sin dom
Det kan påverka hur brottlingar döms
Citera
2023-04-18, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
LGW - som jag alltid har beundrat mycket tidigare, börjar bli gammal. Som en gammal kniv är hans intellekt och slutledningsförmåga tyvärr inte lika skarpa längre. Precis som kroppen får sina skavanker och tappar sin ork och förmåga, gör hjärnan detsamma.

Det vore bättre om han uttalade sig i allmänna ordalag eller berättade om gamla fall, än att han offentligt drar förhastade slutsatser om det här aktuella fallet innan rättegång och dom.

Det är omdömeslöst /olämpligt att i LGW position uttala sig så tvärsäkert om något man inte har full inblick i. aktuella fall
Definitivt olämpligt att göra det i LGWs position som alla tiders mediala okrönte rättsexpert konung.
Jag instämmer det är olämpligt att GW och Lapidius får uttala sig i media om aktuella fall
Citera
2023-04-18, 23:46
Medlem
Citat:
LGW - som jag alltid har beundrat mycket tidigare, börjar bli gammal. Som en gammal kniv är hans intellekt och slutledningsförmåga tyvärr inte lika skarpa längre. Precis som kroppen får sina skavanker och tappar sin ork och förmåga, gör hjärnan detsamma.

Det vore bättre om han uttalade sig i allmänna ordalag eller berättade om gamla fall, än att han offentligt drar förhastade slutsatser om det här aktuella fallet innan rättegång och dom.

Det är omdömeslöst att i LGW position uttala sig så tvärsäkert om något man inte har full inblick i.
Definitivt olämpligt att göra det i LGWs position som alla tiders mediala okrönte rättsexpert konung.

Håller med dig, jag har alltid gillat GW och han är inte fel ute på många av hans påståenden han har gjort genom åren.

Tyvärr är nog inte GW så insatt längre alla blir vi äldre och GW,s informations plattform är nog liten idag då många av dem har gått i pension
Citera
2023-04-18, 23:48
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja var det hämnd hon ville ha så känns det lite futtigt att bara säga att Maja tog bort Toves händer från Johannas hals och höll i dem. Då hade hon kunnat gett Maja en mycket större roll i mordet. Det hade varit ord mot ord, men det är det ju nu också.

Nej det hade inte JJ kunnat göra eftersom hon då hade saboterat hela sitt försvar. JJ har inte erkänt något mord, utan enbart ringa misshandel och brott mot gravfriden, resten va ju en olyckshändelse.

Nu satte rättsläkaren spiken i den kistan, men det var inte den bedömningen JJ och Clea gjorde när dom lade upp försvaret.

JJ hade alltså tänkt sig att i bästa fall komma undan med ringa misshandel och brott mot gravfriden.

Givet dom förutsättningarna så har alltså JJ inget att vinna på att storljuga på Maja.
Senast redigerad av LeeVan 2023-04-19 kl. 00:11.
Citera
2023-04-18, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebsboss
Nu är jag inte insatt i fallet. Men, vad kan alternativa händelseförlopp vara? Att en annan medgärningsman håller fast lemmarna eller att BO redan är medvetslös när GM stryper BO?
Tove var inte medvetslös enligt rättsläkaren så medhjälp är mest troligt
Citera
2023-04-18, 23:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej det hade inte JJ kunnat göra eftersom hon då hade saboterat hela sitt försvar. JJ har inte erkänt något mord, utan enbart brott mot gravfriden. Resten va ju en olyckshändelse.
Hon hade kunnat hävda att det var Tove som började knuffas med Maja och att Maja fällde henne.
Citera
2023-04-18, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej det hade inte JJ kunnat göra eftersom hon då hade saboterat hela sitt försvar. JJ har inte erkänt något mord, utan enbart brott mot gravfriden. Resten va ju en olyckshändelse.
J hade kunnat haft en helt annan teori
Det finns inga bevis på vem som ströp Tove
Hon hade mycket väl kunnat skylla det på M
Citera
2023-04-18, 23:55
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Det går inte att sitta på någon och ”säkra dennes armar med sina ben” medan man lutar sig fram och samtidigt stryper vederbörande med sina händer. Inte om personen också kämpar emot och sparkar 5-10 gånger i väggen.

Det går inte tekniskt, för armar är vridbara och krånglar sig ut benens grepp. Efter betydligt kortare tid än 2-3 minuter är en eller båda armarna ur benens grepptyngd. Lägger man hela benens tyngd på personens armar, vrider vederbörande sin kropp och lirkar ut en arm.

Det vet alla som hållit på med brottning eller kampsport. Det är just därför man inte kan ”säkra” någon genom att sätta sig på vederbörandes mage eller bröst utan att samtidigt ta tag i armarna och vrida upp dem ovanför huvudet. Det finns inga lediga händer att strypa med då.

Om du tvekar - försök själv att hålla fast någon på rygg och hålla fast dennes armar enbart med hjälp av din kropp och dina ben. Det fungerar inte om vederbörande verkligen vill komma loss.

De som håller på med brottning och kampsport är inte berusade, de har inte fått ett slag i bakhuvudet, det är inte fem viktklassers skillnad på dem och de tar inte kraftfulla strypgrepp på varandra.

Hur kan du fortfarande inte ha fattat dessa fakta!?
Citera
2023-04-18, 23:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Varför har du inte initierat en diskussion runt Js perspektiv om du nu har kunskap och förmåga att göra det?

Det är flera här som spekulerat över olika "etiketter" på hennes beteende, så visst har det diskuterats, men kanske inte riktigt på samma plan som med M.

Jag tycker att det skulle vara mycket intressant att få insyn i möjliga förklaringar utifrån Js perspektiv eftersom jag fattar nada av hur hon tänker.

Ju fler perspektiv, desto större möjlighet att kunna förstå varför allt blev som det blev.
Jag är inte intresserad av en mördares perspektiv. Därför är jag inte intresserad av Majas perspektiv heller. Tre gick in i lägenheten. En timme senare går två ut med den tredje död i ett lakan.
Citera
2023-04-18, 23:57
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebsboss
Nu är jag inte insatt i fallet. Men, vad kan alternativa händelseförlopp vara? Att en annan medgärningsman håller fast lemmarna eller att BO redan är medvetslös när GM stryper BO?

Ja det är de två möjliga scenarier som blir kvar.

2-3 minuter efter de tunga dunsarna, som fick vitrinskåpet hon grannen under att skallra, och sannolikt uppkom av att JJ fällde offret T till golvet i badrummet (vilket hon erkänt att hon gjort genom knuff och knäande) kom det 5-10 sparkljud.

De 5-10 sparkljuden hördes tydligt av grannen som nu stod utanför JJs lägenhetsytterdörr och ringde på. Sparkljuden hördes till vänster om ytterdörren där badrummet ligger. Sannolikt kom dessa ljud av att offret T försökte sparka mot väggen under dödskampen. Varken JJ eller MH öppnade lägenhetsdörren trots att grannen ringde på två gånger.

Av detta och av Ts alla skador som uppstått före döden på Ts kropp har själva dödskampen sannolikt varit tumultartad och pågått minst 2-3 minuter.
Döden har enligt Rättsläkaren uppkommit genom strypning - två händer framifrån av någon som sitter på offret som ligger på rygg.

Det finns inga skador i offrets hjärna som visar att hon varit medvetslös av något slag eller fall.
Hennes promillehalt var 1,2, inga droger. Hon var en frisk 21 årig fotbollspelare, ca160 cm lång.

Om offret T inte var medvetslös har hon försökt kämpa emot. Sparkljuden talar också för det.

Dock har inte JJ, som erkänt att hon ströp T med sina händer sittande på T - inte en enda typisk motvärnsskada någonstans på sin kropp. JJ bar kjol, hade bara armar. Inte heller fanns det något avvärjningsavskrap under Ts naglar.

Så på något sätt måste Ts armar och händer hållits fast så att T inte kunde klösa, riva, slå eller nypa den som höll på strypa henne. Det borde inte JJ kunnat göra medan hennes händer var runt Ts hals. Därför måste rimligen en till person hållit fast Ts armar/händer.
JJ uppger att MH deltog och gjorde just det vid mordet.
MH nekar och uppger att hon istället sov under hela mordet.
Citera
2023-04-18, 23:57
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Tove var inte medvetslös enligt rättsläkaren så medhjälp är mest troligt

Kan du citera rättsläkarens utlåtande där denne fastslår att Tove inte var medvetslös?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in