2023-04-18, 18:23
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Oskyldig? Det kan inte finnas någon människa i Vetlanda som anser att MH är oskyldig oavsett vad domen blir.

Om hon uppriktigt ångrar sig så är hon nog välkommen till kyrkan men hon har väl inte visat några tecken på ånger? Skulle du vilja ha henne runt dina barn i kyrkan? Skulle du kunna lita på henne? Skulle du vilja ha henne som ett föredöme för de andra ungdomarna i kyrkan?

De saker du tar upp ovan är väl irrelevant för ort och gäller väl vart hon än landar, eller menar du att det bara är i Vetlanda ovanstående gäller?

Alla som är oskyldigt åtalade och alla som sonat sina brott måste väl få vara välkomna någonstans. Det betyder inte att dömda pedofiler som sonat sitt brott skall jobba i skolan. Förstår du verkligen inte något så basalt?
Citera
2023-04-18, 18:25
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Min källa är bekanta som jobbar på häkte och i fängelse.
Jaha, personligen har jag aldrig hört något om det.
Det kanske finns info på Lawline eller dylikt.
Citera
2023-04-18, 18:25
Medlem
Citat:
Min källa är bekanta som jobbar på häkte och i fängelse.

Har inte förstått det så. 19a § strafftidslagen, tiden i häktet räknas av från totalen men räknas ej dubbelt
Citera
2023-04-18, 18:28
Medlem
Glömde fråga, hoppas någon vill förklara lite kort, överklagar man alltid till HD?[/center]
Får för mig (i min oerfarna kunskap) att man gör det om man inte har något att förlora, alt. nya "bevis" vittnesuppgifter?
Hur skiljer sig TR och HD tex i det här fallet?
Om MH inte blir dömd för mord, så kommer väl inte gravfridsbrottet överklagas till HD?
Hur var det nu, om MH inte blir dömd till mord så kan hon ändå bli dömd under den rubriceringen tex till medhjälp eller likgiltighetsuppsåt eller likn? Vill inte sitta som en fågelholk imorgon när domen kommit.
Var är bäst att höra/se eller läsa domen först?
Citera
2023-04-18, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Lapidus på TV4 just nu.

Fan vad trist med en "expert" som Lapidus som inte ens har koll på så grundläggande grejer som skillnaden på ett preliminärt rättsmedicinskt protokoll och ett slutligt. Och i detta fallet vilken del av utredningen som inte var gjort i den preliminära och varför informationen som ändrade därför ändrades till den slutliga. Vi får hoppas att rätten har bättre fattningsförmåga än Lapidus på den punkten. Förklaringen fanns ju där och var helt saklig och faktabaserad.

Han förefaller vara illa insatt i ärendet, rent generellt.

Intressant.

För oss som, likt Lapidus, inte är lika insatta dom du i distinktionen mellan dessa - har du möjlighet att förklara? Samt förklara hur Lapidus enligt dig gick fel i sin förklaring?

Tack på förhand!
Citera
2023-04-18, 18:29
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
GW trodde att hon skulle komma ut före jul, jag tror att det blir längre.

Men det som är mer intressant är vad straffpåföljderna blir efter vändan i HR.

Även om det ev. kommer att bli någon förhandling i HD?

Kanske Clea lyckas få tag på någon super expert ifrån ett land utanför Sverige
för att försöka slå hål på RL. utlåtandet...

Jag tror att sannolikheten är att HR ger lägre straff än TR. Undantaget skulle vara om tingsrättens nämndemän fattat tycke för Maja och tycker synd om henne och därför ger henne en för mild dom. Men det håller jag för osannolikt. Jag tror tvärtom att de kommer att döma bägge för hårt på känslor. Varpå Hovrätten kommer att justera domarna mer objektivt utifrån praxis, vilket då innebär att de kortas.

Jag tror inte det är så lätt att slå hål på RL utlåtandet, däremot finns det en hel del i utlåtandet som man kan lägga fram till fördel för Johanna som inte använts fullt ut IMO. Så på så vis kan man ju mycket väl tänka sig att Clea kan hitta någon som kan bistå med det. Det borde hon ju faktiskt gjort redan till förhandlingen i tingsrätten.Problemet med Clea var att hon verkade få någon form av tunnelseende och bli känslomässigt engagerad och nästan ta det personligt att rättsläkaren hade kompletterat undersökningen från det preliminära utlåtandet till det slutliga på ett sätt som drog undan mattan för Cleas initial försvarsstrageti, och sedan gjorde hon, så erfaren hon nu än är, nybörjarmisstaget att inte ha en contingency plan.
Citera
2023-04-18, 18:29
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Att J flyttats till häktet i Hinseberg måste väl vara en självklart förberedande åtgärd inför domen att hon ska sitta för mord och livstid?!? Förklaringen att det inte finns en kvinnoavdelning i Jönköping är ju bara ett svepsvepskäl för det, det har ju gått bra innan att sitta häktad utan en sådan avd.
Kan de fått domen redan via brev?
Så vitt jag vet är MH också kvinna...men hon har inte behövt flyttats till den avdelningen, hon kanske ska till något annat känt ställe, man vill ju inte gärna ha dem på samma ställe kan tänkas eller för att hon slipper undan mord...
OM MH frias från mord imorgon, kommer hon ändå hamna i fängelse innan HR? OM J får livstid imorgon, kommer hon sitta i häktet men i stort sett på Hinseberg då hon kan umgås med andra intagna, vilken dröm! Nu kan hon skriva mer låttexter och kanske även böcker likt Läckbergs....Vad skönt ändå att hon läst på innan hur det fungerar där!
Nej, det är det inte.
Det ska göras utredning ang. placering mm.
Hon kan placeras på antingen Hinseberg eller Ystad.

Sen så är alla interner på Hinseberg inte dömda för mord.
Citera
2023-04-18, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är alltså din åsikt att man skall hållas ansvarig för att man inte gjort något som du menar att man borde ha gjort.

Är du verkligen juridikstuderande?

Det var för att förtydliga att min invändning var mot @.-.-. uttalande, att det på ett generellt plan är självklart att alla som döms för medgärningsmannaskap måste bevisats ha ett individuellt uppsåt. Inte kopplat till det här specifika fallet.
Som svar på din nya fråga, ja självklart kan man hållas ansvarig för att man inte gjort något man borde ha gjort, det vet alla som vet något om straffrätt. Underlåtenhet att agera i vissa situationer är straffbart. Aktualiseras troligen inte här dock. Däremot anser jag givetvis, som alla vettiga människor, att M borde ha agerat annorlunda på flera punkter. Oavsett vilken bedömning man gör i fråga om hon deltog i mordet eller inte, exempelvis i fråga om gravfridsbrott och hela agerandet efteråt. Förstår inte hur det kan behöva förtydligas ens. Vet inte varför ni är så arga här inne det är nästan komiskt, blir inte konstruktiva samtal alls
Citera
2023-04-18, 18:43
Medlem
Citat:
Nej, det är det inte.
Det ska göras utredning ang. placering mm.
Hon kan placeras på antingen Hinseberg eller Ystad.

Sen så är alla interner på Hinseberg inte dömda för mord.

OK Tack för svar!
Citera
2023-04-18, 18:45
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Läste du hennes uttalande ang. Svenska "andra" Rättsläkare?

Citera
2023-04-18, 18:47
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1101900

Johanna har flyttats till Hinseberg, i väntan på domen.

Vilka fina vänner hon kommer knyta vänskapsband med!
Ska man tolka det som att J inte alls haft samsittning efter de få första dagarna? Och att det var Ms (och utredningens) smala lycka att Josefine råkade komma in?
Citera
2023-04-18, 18:48
Medlem
flashmaners avatar
[quote=jurstud12345|84190354]Var står det om deras vikt i FUP? [/qa juote]

Vem har sagt att deras vikt står i FUP, och varför frågar du mig om det?
Det har skrivits en hel del om deras vikter i tråden. Sök så finner du.

Citat:
Ursprungligen postat av jurstud12345
Angående planritningen har det beskrivits som att det var en sovalkov i vardagsrummet och alltså inga väggar där.

Planlösningen finns i FUPen. Du hade ju läst den. Där ser du att det är väggar på alla fyra sidor om alkoven.

Citat:
a
Badrummet låg direkt i anslutning till vardagsrummet

Fel igen, badrumsdörren går ut hallen och vetter mot köket. Du får läsa på istället för att sprida en massa killgissninar!

Citat:
Min uppfattning är alltså att det är 0 väggar mellan platsen där M isåfall skulle ha sovit och platsen T dog på.

Är det så du kommer agera när du är klar med dina juridikstudier? Inför rätten presentera din uppfattning baserad på killgissningar.

Citat:
Ljudet beskrivs som väldigt högt, därav slutsatsen.

I lägenheten rakt under ja. tar du inte till dig någonting av information du får dig till livs?

Citat:
Givetvis är det skillnad på aktivitet i mobilenti och steg, den informationen jag hänvisade till var hälsoappen (s 29 FUP) då M:s mobil rörde sig i steg (inte aktivitet) mellan 02:19-02:43, vilket är tidpunkten grannen vittnar om att han hörde dunsen (mellan 02:30-02:45). Därtill är hela agerandet efter att hon fått vetskap om mordet märkligt om hon inte hade någon inblandning, men kan såklart vara chock/trauma men hon agerar onekligen som en skyldig person.

Som jag redan förklarat för dig en gång. Appen registrerar rörelse.
Du är inte juridikstuderande, eller hur?! Du är inte ens gammal nog för universitetsstudier va?

Citat:
Det låter som att du missförstår mina intentioner, jag är genuint nyfiken på vad domstolen kommer fram till i frågan om medgärningsmannaskap och det är inte alls givet att hon kommer dömas för mordet.

Du har alldeles för många förutfattade meningar i en viss riktning för att jag skall kunna sätta någon som helst trovärdighet till ditt objektiva intresse.

Citat:
Jag är såklart ödmjuk inför att jag inte har någon erfarenhet av det praktiska arbetet i domstol utan beskrev bara min bedömning av vad som är försvårande för henne baserat på det jag hunnit läsa. Jag tänker att det är därför vi som är intresserade är här inne och diskuterar. Uppskattar invändningar, det är det som gör det intressant, men vet inte varför din ton är så nedlåtande när du själv har fel på många punkter hahah. Har aldrig utgett mig för att vara något justitieråd eller sitta på alla svar i frågan.

Mina svar till dig står i direkt relation till dina inlägg. Du påstår att du läst FUP men har inte ens koll på planslöningen, men skriver ändå om den som om du hade full koll.

Om du är juridkstuderande och objektivt intresserad, då hade du inte varit full av fördomar och du hade tagit reda på fakta innan du uttalar dig. Bara en sådan sak som att du påstår att jag har fel på många punkter men du klarar inte av att lämna några exempel alls. Hade du varit ödmjuk hade du inte hållit på på det viset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in