2023-04-18, 18:08
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Instämmer. Men om hon får just ett år, då är hon ute om ett par månader.
GW trodde att hon skulle komma ut före jul, jag tror att det blir längre.

Men det som är mer intressant är vad straffpåföljderna blir efter vändan i HR.

Även om det ev. kommer att bli någon förhandling i HD?

Kanske Clea lyckas få tag på någon super expert ifrån ett land utanför Sverige
för att försöka slå hål på RL. utlåtandet...
Citera
2023-04-18, 18:08
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Förhoppningsvis får hon många år bakom galler. Om hon sen utvandrar så tror jag ingen saknar henne.

Instämmer med dig till 110%
Citera
2023-04-18, 18:10
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Maj* borde rimligen få minst ett år på anstalt då hon inte släpptes när TR. förhandlingen avslutades.

Men livstid blir det nog inte för sengångaren...

Häktestiden räknas väl fortfarande dubbel? Sedan kanske hon hamnar på någon öppen anstalt en kortare tid. Hon är nog snart ute.

Tyvärr.
Citera
2023-04-18, 18:10
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
GW trodde att hon skulle komma ut före jul, jag tror att det blir längre.

Men det som är mer intressant är vad straffpåföljderna blir efter vändan i HR.

Även om det ev. kommer att bli någon förhandling i HD?

Kanske Clea lyckas få tag på någon super expert ifrån ett land utanför Sverige
för att försöka slå hål på RL. utlåtandet...

Frågan blir väl då hur trovärdig detta vittne blir... då det ligger ekonomisk vinning bakom det uttalandet för den super experten.
Citera
2023-04-18, 18:12
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Häktestiden räknas väl fortfarande dubbel? Sedan kanske hon hamnar på någon öppen anstalt en kortare tid. Hon är nog snart ute.

Tyvärr.
Vad menar du?
Citera
2023-04-18, 18:14
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Frågan blir väl då hur trovärdig detta vittne blir... då det ligger ekonomisk vinning bakom det uttalandet för den super experten.
Läste du hennes uttalande ang. Svenska "andra" Rättsläkare?
Citera
2023-04-18, 18:15
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Vad menar du?

Att om hon suttit häktad i 6 månader så räknas det som ett år i fängelse. Eftersom det är så jobbigt att sitta häktad jämfört med att sitta i fängelse, sägs det.
Citera
2023-04-18, 18:19
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Att om hon suttit häktad i 6 månader så räknas det som ett år i fängelse. Eftersom det är så jobbigt att sitta häktad jämfört med att sitta i fängelse, sägs det.
Det har jag aldrig hört talas om, har du någon källa ang. det?

Dubbel straffbarhet finns det en juridisk term men det handlar om någonting annat..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ok. Det här har redan varit uppe i tråden ett gäng gånger, kan jag notera. Instämmer inte i det du säger att ovanstående "talar för". Det kan precis lika gärna bero på att den strypta var inkapasiterad. Och tänka sig, Tove var berusad och hade ett märke från ett slag i bakhuvudet. Inte heller var Johanna och Tove ungefär jämnstora. Johanna var betydligt längre och betydligt tyngre. Betydligt större helt enkelt. Det kan vara så att Maja var med, men det som du nämner ovan är inget som "talar för" att det är så.

Återigen så har det redan diskuterats i tråden, någon har till och med testat själv. Den som sitter gränsle över någon kan ha sina knän över armarna så att dessa låses. Det fanns märken på armbågarna som enligt rättsläkaren skulle kunna ha uppkommit på just det viset, så till och med rättsläkaren medger att det är en möjlighet.

Antingen är de "ungefär jämnstora" eller så finns ett "enormt fysiskt övertag"? Du använder superlativ på ett sätt som gör att du förefaller ha en specifik agenda, snarare än ett objektivt intresse att reda ut möjligheterna.

Bara som ett exempel på klasskillnaden mellan Tove och Johanna, så skulle Tove i brottningssammanhang klassa in som Superlättvikt i klassen mellan 63.5 - 66.7 kg, medans Johanna klassar in i Lätt Tungvikt 79.4 - 90.7 kg.

Det är inte mindre än FEM viktklasser mellan dessa två damer.

Så jo, faktiskt, i ett relevant sportsligt sammanhang skulle det utan tvekan vara så att Johanna ansågs ha ett "enormt fysiskt övertag" över Tove. Inte mindre än FEM viktklasser.

Ska du bli en bra jurist är det sådana här saker du behöver ha koll på, annars kommer andra att sopa mattan med dig i rättsalen

Ursäkta, men du är inte så där väldigt insatt i hur ljud färdas i en byggnad, eller hur?

Av allt att döma satt grannarna i ett rum som låg rakt under där dunsen skedde. Medans Maja låg och sov (om hon nu gjorde det) i ett rum minst två väggar bort. Dunsen skedde med största sannolikhet i golvet. Dunsen färdas huvudsakligen rakt igenom golvet ner i rummet under. Den färdas knappt alls transversellt genom golvet, förbi två väggar och upp ur golvet i ett annat rum.

I princip alla vet att ljud i golv hörs väl i rummet under, men knappast alls i intilliggande rum. Notera bara det faktum att grannarna normalt sett hör när Johanna går omkring i sin lägenhet ovanför. Det hörs knappast inne i sovalkoven när hon går omkring i lägenheten, i toan och i köket t.ex.

Det där är tyvärr en förutfattad mening baserad på okunskap om vilken information det är som faktiskt framkommit. Hennes app säger inte alls att hon har gått runt. Den har registrerat rörelse, och det kan ske på många vis. Jag förnekar inte att hon har gått runt, men du kan inte dra den slutsats du gör ovan. Som juridiktstuderande bör du vara mycket väl insatt såväl i skillnaden som vikten av skillnaden.

Ja, Maja säger att hon varit på toaletten och att hon ätit en hamburgare. Hamburgaren åt hon efter mordet efter att hon blivit väckt av Johanna som åkte till donken och handlade den, efter mordet. Till och med Johanna sa att Maja hade slocknat. På den punkten är faktiskt Johanna och Maja samstämmiga. Noteras skall då också att de rörelser som Majas telefon registrerat inte sammanfaller med den antagna tiden för mordet. Telefonrörelserna talar i så fall snarast för att Maja inte deltog i mördandet.

Såväl "maktobalansen" som "uppsåtet" är i mycket liten utsträckning framlyft vid rättegången, så det tror jag inte kommer påverka rätten i någon större utsträckning, vilket jag tycker är ett allvarligt misstag från Majas försvarares sida. Men det återstår att se på den punkten. Det skall bli mycket intressant att läsa domen imorgon.

Var står det om deras vikt i FUP? Har läst hela och även sökt nu och inte sett någon information om det, men kan såklart ha missat det är så mycket information. Läste någonstans nu att J är väldigt lång så stämmer säkert som du säger att hon hade ett större fysiskt övertag än vad som framgår av de bilder som finns. Baserat på dem (där det är svårt att jämföra storleken mot någonting) är tjejerna ganska likt byggda. Finns såklart utrymme för sådana förklaringar som att hon slog i huvudet så hårt eller möjligen att J lyckats hålla fast hennes armar samtidigt som hon ströp henne, uppfattade inte att rättsläkarens utlåtande gav stöd för det dock. Återstår att se om advokaten får gehör för den linjen.

Angående planritningen har det beskrivits som att det var en sovalkov i vardagsrummet och alltså inga väggar där. Badrummet låg direkt i anslutning till vardagsrummet och finns ingen information om att dörren var stängd, tvärt om då J beskriver att hon fäller T på vägen ut. Min uppfattning är alltså att det är 0 väggar mellan platsen där M isåfall skulle ha sovit och platsen T dog på. Ljudet beskrivs som väldigt högt, därav slutsatsen. Givetvis är det skillnad på aktivitet i mobilen och steg, den informationen jag hänvisade till var hälsoappen (s 29 FUP) då M:s mobil rörde sig i steg (inte aktivitet) mellan 02:19-02:43, vilket är tidpunkten grannen vittnar om att han hörde dunsen (mellan 02:30-02:45). Därtill är hela agerandet efter att hon fått vetskap om mordet märkligt om hon inte hade någon inblandning, men kan såklart vara chock/trauma men hon agerar onekligen som en skyldig person.

Finns flera intressanta fall om maktobalans i förhållande till medgärningsmannaskap inte minst med hänsyn till aspekterna kring att alla inblandade personer måste bedömas ha uppsåt. M:s advokat trycker mycket på hennes brist på eget uppsåt & även att hon känt sig tvingad av J som är mer framåt etc. Har inte alls svårt att se att domstolen väger in sådana aspekter i påföljdsbedömningen.

Det låter som att du missförstår mina intentioner, jag är genuint nyfiken på vad domstolen kommer fram till i frågan om medgärningsmannaskap och det är inte alls givet att hon kommer dömas för mordet. Jag är såklart ödmjuk inför att jag inte har någon erfarenhet av det praktiska arbetet i domstol utan beskrev bara min bedömning av vad som är försvårande för henne baserat på det jag hunnit läsa. Jag tänker att det är därför vi som är intresserade är här inne och diskuterar. Uppskattar invändningar, det är det som gör det intressant, men vet inte varför din ton är så nedlåtande när du själv har fel på många punkter hahah. Har aldrig utgett mig för att vara något justitieråd eller sitta på alla svar i frågan.
Senast redigerad av jurstud12345 2023-04-18 kl. 18:22.
Citera
Medlem
Att J flyttats till häktet i Hinseberg måste väl vara en självklart förberedande åtgärd inför domen att hon ska sitta för mord och livstid?!? Förklaringen att det inte finns en kvinnoavdelning i Jönköping är ju bara ett svepsvepskäl för det, det har ju gått bra innan att sitta häktad utan en sådan avd.
Kan de fått domen redan via brev?
Så vitt jag vet är MH också kvinna...men hon har inte behövt flyttats till den avdelningen, hon kanske ska till något annat känt ställe, man vill ju inte gärna ha dem på samma ställe kan tänkas eller för att hon slipper undan mord...
OM MH frias från mord imorgon, kommer hon ändå hamna i fängelse innan HR? OM J får livstid imorgon, kommer hon sitta i häktet men i stort sett på Hinseberg då hon kan umgås med andra intagna, vilken dröm! Nu kan hon skriva mer låttexter och kanske även böcker likt Läckbergs....Vad skönt ändå att hon läst på innan hur det fungerar där!
Citera
2023-04-18, 18:21
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Det har jag aldrig hört talas om, har du någon källa ang. det?

Dubbel straffbarhet finns det en juridisk term men det handlar om någonting annat..

Min källa är bekanta som jobbar på häkte och i fängelse.
Citera
2023-04-18, 18:21
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Att hålla nåns jacka medans den mördar är inte mord, det har försökts redas ut några gånger i tråden och passivitet på det sättet verkar faktiskt inte bedömas som mord. Kan se om jag hittar något om det. Säkert individuellt från fall till fall kanske men generellt var det väl inte så?

Man bör kanske tänka på att Johanna Möller satt i sin bil knappt 100 meter från huset när hennes far knivmördades. Möller var aldrig ens inne i huset, men hon körde mördaren dit och hem.

Möller dömdes för mord. Precis som mannen som höll i kniven. Hon dömdes inte för anstiftan eller medhjälp, utan just för mord på sin far till livstids fängelse.
Ibland smetar tydligen ansvaret av sig enligt både TR och HR även om man inte ens var inne i huset där mordet skedde.

Det är lite tänkvärt applicerat på det här fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in