2023-04-18, 14:14
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jurstud12345
"Det som slår mig när jag läser detta är att det inte är självklart att det går att döma nån till mord om det finns två potentiella gärningsmän på platsen där mordet sker och det inte finns konkreta bindande bevis (typ övervakningskameror?)."

Syftar på den här invändningen. Den var generell om bevisbörderproblem då det finns flera potentiella gärningsmän. Jag håller med i det här specifika fallet om att M borde agerat annorlunda på många punkter och därför ska hållas ansvarig för det.

Det är alltså din åsikt att man skall hållas ansvarig för att man inte gjort något som du menar att man borde ha gjort.

Är du verkligen juridikstuderande?
Citera
2023-04-18, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Är enig om att MH inte sov
Hon var mer eller mindre medveten om vad som skedde, kanske till och med delaktig!

Men 0243 aktivitet på Majas mobil? Kommer vi någonsin få klarhet i den?

Johanna ska möjligtvis flytta en fåkkin jävla bike, eventuellt köra fram en bil!

Det stämmer ju JÄVLIGT BRA med Johannas möte med grannen! Asså att Johanna har tagit Majas telefon, vid första mötet!? Hon öppnar dörren första gången, möter grannen och springer upp för att hämta nåt

ANDRA GÅNGEN HAR HON MED PLÅNBOK/KÖRKORT SAMT SIN EGEN MOBIL!

Johannas mål är ju inte att transportera ett lik, när hon möter grannen (initialt)

Hon ska förbereda!

Ja det är definitivt en påhittig tanke, men nu har vi samstämmiga uppgifter från MH och JJ att JJ inte har MHs telefon då.

JJ påstår inte att hon tagit MHs telefon och MH själv säger att hon själv hämtar sin telefon. Då får man nog dra den rimliga slutsatsen att det är MH som har sin egen telefon i handen då det inte finns några tveksamheter kring den uppgiften i någon av deras historier.
Citera
2023-04-18, 14:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det kanske hon inte gör, alltså ljuger.
Men kan du hitta ånågot sådant Snap?

Snap från Albin hitta vi.
Det är väl ändå viktiga delar att visa, liksom blder på katter, rådjur och bilden på Johann i liggande position

A 153/346

"Kl. 22:45:48 inkommer en Snap från Johanna."

Så varför är dessa andra Snap inte med??

Du kanske kan hitta klockslag med uppkopllingar för Majas och Johannas mobiler på mastkartor/positioneringar eller liknande, men som jag ser det nu hittar jag inget bevis för något snapande en timmer efter dumpningen.

Kanske Maja blandar ihop vad som hände när? Med det som hände där på em när Johanna ber om bilder från Gtg.

När allt kommer omkring borde det vara ganska omtumlande allt.
Du tror att det bara har förekommit 2 snap för att det bara förekommer 2 snap i FUPen? Vad ligger i slasken?

Om du tror att Maja har blandat ihop det med någon annan dag så borde väl de snaparna finnas i FUPen på en annan dag? Eller så ligger allt som bedöms som irrelevant i slasken.
Citera
2023-04-18, 14:39
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Du hade först behövt läsa inlägget som jag besvarade för att förstå vad jag menade med mina uppställda exempel, det går heller inte att ta isär dom som du gjort ovan.

Men eftersom du denna gång inte beter dig som ett as, så väljer jag faktiskt att besvara ditt inlägg.

Förstår inte varför du skall vara så extremt otrevlig hela tiden.
Det inte bara går att göra som jag gjorde, det är en självklarhet att göra så.

Citat:
Jag vet självklart att man inte kan copy-paste ett scenario mot ett annat men vill gärna själv förstå den här gränsdragningen till vad som menas med ”gemensamt och i samförstånd” och vad som krävs av en medgärningsman för att bli åtalad. Jag har ingen juridikbakgrund men söker gärna efter rättsfall och uppsatser på egen hand i ämnet för att bilda mig en uppfattning utifrån lagtexten, så om det är en tankevurpa från min sida så är det för att jag troligtvis saknar grunden. Med det sagt så kommer min motfråga kopplat till ovanstående och det du skrev om uppsåt.

- Alla gick in för att idka skadegörelse men det slutade med mordbrand.

Just det, alla hade uppsåt att begå brott. Alla var med på brottet som begicks. Alla agerade gemensamt och i samförstånd. Allt detta gäller oavsett brottsrubricering.

Citat:
- I TTs fall så gick ju JJ och MH in för uppsåt misshandel (vi kan dividera senare huruvida bevisen för det är tillräckliga eller inte).

Det sades väl något om att Tove skulle misshandlas på hemvägen. Men det skedde aldrig någon misshandel på hemvägen. Istället talades det om försoning. Och för allt vi vet, så kanske MH gick och lade sig när de kom till lägenheten. Till och med Johanna säger upprepade gånger i förhör att det kan ha varit så att Maja gick och la sig.

Citat:
För som du beskriver det ovan, ingen av de hade uppsåt att anlägga en mordbrand, precis som MH inte hade uppsåt att delta i ett mord. Så när faller det över att deras uppsåt blev mordbrand? Eller likgiltiga inför det?

Det faller över till att bli uppsåt för mordbrand i samband med att de hittar den brandfarliga vätskan och bestämmer sig för att anordna en eldsvåda.

Som du kanske inser, så finns ingen motsvarande uppsåtsförskjutning i Majas fall. Det inträffar så vitt vi vet aldrig något på hemvägen eller , i lägenheten, som förskjuter uppsåtet misshandel till uppsåtet mord.

Ponera att MH på vägen hem hade fått veta av Johanna att planen nu var att mörda Tove i lägenheten och att MH förväntades hjälpa till med det. Vad hade Maja gjort då? Det vet vi inte. Kanske hade hon hjälpt till att mörda Tove. Eller så kanske hon hade sagt åt Tove att sticka från platsen fortare än blixten och själv också pallrat sig hem. Vi vet inte.
Citera
2023-04-18, 14:40
Avslutad
Citat:
Jag ställde precis en liknande fråga till skribenten

Min fråga förde samma resonemang förutom att jag undrar hur mycket aktivitet från MH som behöver bevisas, om det finns något liknande fall eller praxis. Dvs MH ansluter men som en passiv person till mordet, för mer än så är inte bevisat.
Tekniska bevis för att Johanna varit med finns inte heller. Det finns ett rättsläkarutlåtande som stämmer med vad Johanna har uppgivit, det är det enda som finns av bevis. Det hänger nog mer på en samlad bedömning för båda tjejerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Ja, exakt. Jag tror att uttrycket "led i gemensam brottsplan" använts och tolkats på olika sätt. För det krävs ju inte att den/dom som medverkar känner till detaljerna i brottsplanen eller känner till den ursprungliga brottsplanen. Givetvis kan den medverkande "hoppa in i gärningen", vilket då gör att en "ny brottsplan" dom två emellan sätts i verket.
Ja, ordet brottsplan leder till att man tänker sig en plan som överenskommit en längre tid i förväg men den kan ju uppstå på ett ögonblick
Citera
2023-04-18, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Ja, exakt. Jag tror att uttrycket "led i gemensam brottsplan" använts och tolkats på olika sätt. För det krävs ju inte att den/dom som medverkar känner till detaljerna i brottsplanen eller känner till den ursprungliga brottsplanen. Givetvis kan den medverkande "hoppa in i gärningen", vilket då gör att en "ny brottsplan" dom två emellan sätts i verket.

Kan tänka mig att MH först var inställd på misshandel, men sen ombads att typ sitta på TTs ben och hålla i armarna, bakom JJ medan denna ströp TT till döds. Hon gjorde som hon blev tillsagd...då var hon medgärningsman.

Nåt annat scenario kan jag inte se framför mig.

Handlar mest om avsaknaden av motvärnsskador på JJ, men det kan också vara så att TT blev medvetslös eller iaf klart sänkt medvetande och inte kunde försvara sig. Men det förklarar iofs inte till fullo dunsarna.
Citera
2023-04-18, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag påstår ingenting. Allt är ju bara spekulationer v det jag tycker mig se.

Jag har skrivit många inlägg om varför jag tror att Johanna inte lägger all skuld eller mer av skulden på Maja.

Skulle det se trovärdigt ut med all den historik och allt de har på Johanna med sökningar mm?
Jag tror att Johanna ser en utväg här, och det är att bara fällas för gravfridbrottet och sedan komma undan med vållande till annans död.

Om hon skulle börja anklaga Maja för mycket mer, skulle det inte anses trovärdigt, särskilt senare när hon konfronteras hårt med mordbränningarna också (samma dag som hon får besked om misstanke om mordbränningarna och natkotikabrottet).

Risken skulle vara att bli fälld för mordet, det som hon nu genom att ligga så nära sanningen som möjligt, tror att hon ska kunna slingra sig ur, genom att hävda olycka och att Tove antingen slog i huvudet för hårt eller att det var kräkningarna som orsakade döden.

Nej, jag lite noll på Johanna och ser likheter md andra mördare som är extrema i att ljuga. De ljuger inte som du och jag, med enkal lögner.

De lägger upp strategier.
Och hämnden, den ligger alltid på lurpass...

Det hatet är inte att förakta heller. Inte tt jämföra med det ogillande man själv kan bära mot någon. Här lagras det upp under lång tid, och inget är någonsin förlåtet.

Vi båda anser att J är slug och beräknande. Att hon tänker i flera led finns flera exempel på.

Tidigare har hon inte haft några problem med att helt skjuta över skulden på andra, t.ex bränderna och hatlåten. Detta är absurda lögner men hon chansar ändå. Då tycker jag det är rimligt att hon skulle chansa även här, när hon har så mycket att vinna på det. Det är betydligt vanligare att man lägger över huvudansvaret för gärningen på den andra och tar på sig en liten del själv. Men hon gör tvärtom. Det är anmärkningsvärt!

Skulle J vilja hämnas på M så kan hon inte överdriva tiden som M höll i armarna för det skulle då motsäga hennes story om 10 sek. Så den biten är inte så konstig. Men hon skulle kunna säga att M drog hårt i armen, slet henne i håret, höll för munnen, ja vad som helst för att förvärra för henne.

Men hon beskriver M s delaktighet som ytterst passivt och diffus som knappt hade räckt att fälla henne för delaktighet, om hennes plan om olycka skulle gå hem (hon tog ju bara bort händerna och höll ner dom några sek). Syftet med lögnen faller platt på det sätt hon beskriver M s handlingar enligt mig.
Senast redigerad av Heretic77 2023-04-18 kl. 14:50.
Citera
2023-04-18, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Kanske TTs nycklar? Som hon först tänkt dumpa med cykeln och mobilen?

Försa sig MH där?

Om hon nu är så lågbegåvad som det påstås så borde det inte ha varit så svårt för polisen att få henne att avslöja sig. Jag tycker att de daltar med henne.

En av förhörsledarna, Gunilla Karlsson, är en erkänt vass fl. I stil med Monica Olhed Hansson(se bl.a "Nattvandraren"). Undervisar i förhörsteknik på Polishögskolan. GK är en typ av fl som genom smarthet, rätt frågor och förtroendeskapande får fram svar. Precis som MOH.
Citera
2023-04-18, 14:56
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
En av förhörsledarna, Gunilla Karlsson, är en erkänt vass fl. I stil med Monica Olhed Hansson(se bl.a "Nattvandraren"). Undervisar i förhörsteknik på Polishögskolan. GK är en typ av fl som genom smarthet, rätt frågor och förtroendeskapande får fram svar. Precis som MOH.

Men ur "lågbegåvade" MH får de bara ut en massa BS och lögner?
Citera
2023-04-18, 14:56
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ja det är definitivt en påhittig tanke, men nu har vi samstämmiga uppgifter från MH och JJ att JJ inte har MHs telefon då.

JJ påstår inte att hon tagit MHs telefon och MH själv säger att hon själv hämtar sin telefon. Då får man nog dra den rimliga slutsatsen att det är MH som har sin egen telefon i handen då det inte finns några tveksamheter kring den uppgiften i någon av deras historier.

Maja hävdar ju fortfarande i sin dåraktighet att hon sov under den här perioden (från och till)

Hur kan hon då SAMTIDIGT HÄVDA att någon inte "lånat" hennes telefon!?

Hur ska hon ha det?

Hade hon den gömd i vaginan?
Senast redigerad av ziracorn 2023-04-18 kl. 15:00.
Citera
2023-04-18, 15:01
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
M har haft 18 chanser att berätta sin version. Ännu fler om hon själv påkallat förhör om hon skulle vilja berätta nåt.

Det är märkligt måste jag säga att du inte är medveten om att det var precis vad Maja gjorde, själv påkallade ett förhör när hon ville berätta vad som hänt, och då berättade vad som hänt.

Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Att M inte ville att J skulle lyssna och titta på henne när hon vittnade är förståeligt utifrån hennes situation. Mycket lättare att ljuga när man slipper få blickar från den man kastar under bussen. Även en strategiskt smart önskan. Hon vill visa hur rädd hon är för J.

Att kasta någon under bussen är att man avslöjar någon annan för att gynna sig själv. Men Maja gynnas inte av att hon börjar berätta sanningen om vad som hände. För det är ganska viktigt, särskilt i den extremt snedvridna bilden som många här i tråden sprider, att notera att det var Maja som började berätta sanningen om vad som hände den där natten, och trots att Maja börjat berätta sanningen och Johanna konfronterades med den, så fortsätter Johanna att ljuga och hävda att det Maja berättat inte stämmer. När Maja börjat berätta sanningen, så fortsätter Johanna att ljuga.
Citera
2023-04-18, 15:07
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Maja hävdar ju fortfarande i sin dåraktighet att hon sov under den här perioden (från och till)

Hur kan hon då SAMTIDIGT HÄVDA att någon inte "lånat" hennes telefon!?

Hur ska hon ha det?

Hade hon den gömd i vaginan?

Den som "lånar" något utan lov, har inte lånat något. Den har tagit det. Förstår du inte skillnaden?
Maja säger så klart att Johanna inte lånat mobilen, därför att Maja inte har lånat ut den. Huruvida hon har tagit mobilen, använt den, eller inte, och sedan lämnat tillbaka den, kan ju ha skett utan Majas kännedom. Men då har hon inte lånat mobilen, då har hon tagit den.

För övrigt skall du inte döma andra efter hur du själv går till väga när du gömmer saker...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in