Citat:
Ursprungligen postat av
Pippilotte
Du hade först behövt läsa inlägget som jag besvarade för att förstå vad jag menade med mina uppställda exempel, det går heller inte att ta isär dom som du gjort ovan.
Men eftersom du denna gång inte beter dig som ett as, så väljer jag faktiskt att besvara ditt inlägg.
Förstår inte varför du skall vara så extremt otrevlig hela tiden.
Det inte bara går att göra som jag gjorde, det är en självklarhet att göra så.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pippilotte
Jag vet självklart att man inte kan copy-paste ett scenario mot ett annat men vill gärna själv förstå den här gränsdragningen till vad som menas med ”gemensamt och i samförstånd” och vad som krävs av en medgärningsman för att bli åtalad. Jag har ingen juridikbakgrund men söker gärna efter rättsfall och uppsatser på egen hand i ämnet för att bilda mig en uppfattning utifrån lagtexten, så om det är en tankevurpa från min sida så är det för att jag troligtvis saknar grunden. Med det sagt så kommer min motfråga kopplat till ovanstående och det du skrev om uppsåt.
- Alla gick in för att idka skadegörelse men det slutade med mordbrand.
Just det, alla hade uppsåt att begå brott. Alla var med på brottet som begicks. Alla agerade gemensamt och i samförstånd. Allt detta gäller oavsett brottsrubricering.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pippilotte
- I TTs fall så gick ju JJ och MH in för uppsåt misshandel (vi kan dividera senare huruvida bevisen för det är tillräckliga eller inte).
Det sades väl något om att Tove skulle misshandlas på hemvägen. Men det skedde aldrig någon misshandel på hemvägen. Istället talades det om försoning. Och för allt vi vet, så kanske MH gick och lade sig när de kom till lägenheten. Till och med Johanna säger upprepade gånger i förhör att det kan ha varit så att Maja gick och la sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pippilotte
För som du beskriver det ovan, ingen av de hade uppsåt att anlägga en mordbrand, precis som MH inte hade uppsåt att delta i ett mord. Så när faller det över att deras uppsåt blev mordbrand? Eller likgiltiga inför det?
Det faller över till att bli uppsåt för mordbrand i samband med att de hittar den brandfarliga vätskan och bestämmer sig för att anordna en eldsvåda.
Som du kanske inser, så finns ingen motsvarande uppsåtsförskjutning i Majas fall. Det inträffar så vitt vi vet aldrig något på hemvägen eller , i lägenheten, som förskjuter uppsåtet misshandel till uppsåtet mord.
Ponera att MH på vägen hem hade fått veta av Johanna att planen nu var att mörda Tove i lägenheten och att MH förväntades hjälpa till med det. Vad hade Maja gjort då? Det vet vi inte. Kanske hade hon hjälpt till att mörda Tove. Eller så kanske hon hade sagt åt Tove att sticka från platsen fortare än blixten och själv också pallrat sig hem. Vi vet inte.